مرگ و میر بیشتر به معنای “آگاهی بهتر” نیست


ویراستار عزیز

این مقاله[1] شامل یک عنوان و دو عنوان بخش است که هر کدام یک ادعای تجربی را در بر می گیرد. دو ادعای اول به خوبی اثبات شده است، اما ادعای سوم صرفاً بدون مدرک اثبات شده است.

عنوان “کبک واجد شرایط بودن را برای پوشش ناتوانی شدید و اجازه انجام عمل در فضاهای باز” مطمئناً درست است، خواه این موضوع را پیشرفت بدانیم یا نگرانی.

عنوان فرعی اول “[Quebec is] خارج از مرحله با [the rest of] کانادا». آشکارا این امر هم در رابطه با قانون و هم در رابطه با میزان مرگ و میر، همانطور که در این مقاله آمده است، صادق است. تمرین در کبک هم از نظر میزان مرگ و میر و هم در پیشنهادات برای اتانازی افراد در زمانی که آنها نمی توانند رضایت دهند، حتی از بقیه کانادا پیشی می گیرد.

عنوان فرعی دوم “آگاهان بهتر” است. این ادعا بدون مدرک مطرح می شود. دلیل فرضی برای این باور این است که مرگ‌های کمکی در یک سال 50 درصد افزایش یافته است، اما بیشتر در میان افرادی که مرگ آنها «به‌طور منطقی قابل پیش‌بینی» بوده است. این واقعیت صرفاً به عنوان “پیشنهاد این است که دلیل اصلی افزایش تعداد، اطلاعات بهتر در مورد در دسترس بودن گزینه” است. به هیچ وجه به محرک های اجتماعی یا فرهنگی زیادی که ممکن است در پس این افزایش نهفته باشد، توجهی نشده است. اطلاعات بیشتر صرفاً برای ارائه اطلاعات بهتر گرفته می شود.

ما می دانیم که در سراسر کانادا بیش از یک نفر از هر سه نفر به دنبال مرگ کمکی هستند تا حدی به این دلیل که خود را سربار دیگران می دانند.[2] آیا افزایش اعداد مطلقی که به این دلیل می میرند نشان می دهد که آنها “آگاه تر” هستند؟ آیا باید افراد بیشتری تشویق شوند تا خود را باری بر دوش جامعه بدانند تا همچنان بیشتر آگاه شوند؟ جامعه کانادا به وضوح در حال تغییر است، اما به وضوح به سمت بهتر شدن تغییر نمی کند.

این مقاله شواهد نگران‌کننده‌ای نشان می‌دهد که پزشکان در کبک به طور فزاینده و به دلایل پزشکی کمتر و کمتر به زندگی بیماران خود پایان می‌دهند. در مقابل، این ادعای اطمینان‌بخش که این امر به دلیل «آگاهی بهتر» مردم نسبت به سال‌های گذشته است، بدون مدرک است، یا حداقل هیچ مدرکی در مقاله ارائه نشده است.

[1] ‘O. Dyer ‘Assisted diing: Quebec واجد شرایط بودن را برای پوشش ناتوانی شدید و اجازه انجام عمل در فضاهای باز گسترش می دهد’ BMJ 2023. 381 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.p1361 (منتشر شده در 14 ژوئن 2023)

[2] سومین گزارش سالانه در مورد کمک های پزشکی در هنگام مرگ در کانادا 2021، نمودار 4.3 https://www.canada.ca/en/health-canada/services/medical-assistance-dying…