“بستن شکاف مراقبت” برای روز جهانی سرطان: فروپاشی مراقبت از سرطان در غزه


ویراستار عزیز

ما با پیش‌بینی‌های جدی نویسنده در مورد مرگ و میر پیش‌بینی‌شده شش ماهه غزه در سناریوهای مختلف زمان‌بندی آتش‌بس و شدت همه‌گیری بیماری‌های عفونی موافق هستیم. با این حال، فراتر از این آمار مرگ و میر کوتاه مدت، تخریب تقریباً کامل زیرساخت های مراقبت های بهداشتی به این معنی است که بار اضافی مرگ و میر قابل اجتناب در رابطه با مدیریت ناموفق بیماری های مزمن و بدخیمی های قابل درمان قابل توجه و پایدار خواهد بود.

طی ماه‌ها و سال‌های آینده، بسیاری از غزه‌ها (اغلب جوان) به دلیل سرطان‌های قابل درمان جان خود را از دست خواهند داد. شعار امسال روز جهانی سرطان “کم کردن شکاف مراقبت” است. برای سیستم مراقبت سرطان غزه که قبلاً در حال ظهور بود، شکافی که در حال بسته شدن بود، به تازگی گشوده شده است.

سرطان منعکس کننده تمام نقاط قوت و ضعف سیستم های سلامت است. برای اطمینان از نتایج خوب برای سرطان‌های قابل درمان، ارائه به موقع، تشخیص سریع و درمان سریع کلیدی است. این امر مستلزم دسترسی سریع بیماران به تصویربرداری تشخیصی و آسیب شناسی پیچیده، با ارجاع سریع به خدمات بیمارستانی است که ترکیبی از جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی را به موقع ارائه می دهد. هر سرطان محل خاص مسیر منحصر به فرد خود را برای بررسی و مدیریت دارد. برای بیماران متاستاتیک، در صورت وجود شیمی درمانی و درمان های هدفمند (اغلب پرهزینه) ممکن است فرصتی برای افزایش عمر فراهم کند. با این حال، داروهای تسکین دهنده و مواد افیونی پایه های اساسی مراقبت از پایان عمر شرافتمندانه هستند.

نتایج بد سرطان غزه که قبلاً ضعیف بود، با توسعه تأسیسات سرطان اختصاصی جدید از جمله افتتاح اخیر خدمات رادیوتراپی (1) به آرامی در حال بهبود بود. این امر اتکای قبلی به نقل و انتقالات به بیمارستان های کرانه باختری را کاهش داده بود، به طوری که درمان ها اغلب به دلیل نیاز به مجوز سفر و دسترسی غیرقابل پیش بینی از طریق پست های بازرسی به تعویق می افتاد (2،3).

خسارات ناشی از حمله نظامی از اکتبر 2023، سیستم نوظهور مراقبت از سرطان غزه را نابود کرده است. استفاده گسترده از مهمات عظیم با انفجار قوی منجر به آسیب مستقیم و غیرمستقیم (ثانویه به امواج شوک) به اکثر بیمارستان ها در سراسر قلمرو شده است. اکثر 36 بیمارستان غزه مجبور به تعطیلی کامل شده اند، از جمله تنها بیمارستان سرطان غزه، بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین (4،5). چه ظرفیت و توانایی کمی باقی مانده است که به مقابله با تروما و عفونت منتقل شده است. قبل از جنگ، غزه سالانه حدود 1800 تا 2000 بیمار سرطانی را معالجه می کرد که حدود 6 تا 8 درصد آنها کودک بودند (6). میزان حملات مراقبت‌های بهداشتی و تخریب زیرساخت‌ها به این معنی است که اکثر درمان‌های فعال سرطان، از جمله تسکین درد برای مراقبت‌های تسکینی تقریباً در 4 هفته اول جنگ متوقف شده است، و همچنین تقریباً به طور کامل تشخیص‌های جدید متوقف شده است.

حتی اگر درگیری فردا متوقف شود، پیامدهای آن برای بیماران سرطانی عمیق خواهد بود. بازسازی بیمارستان های موجود به دلیل آسیب های ساختاری و آلودگی شدید امکان پذیر نیست. ساخت بیمارستان‌های جدید و راه‌اندازی مجدد مسیرها، حتی با دسترسی کامل و بودجه نامحدود، ممکن است سال‌ها طول بکشد. برخی از راه‌حل‌های فوری می‌توان در مورد انتقال به دومین مرکز سرطان کشور منطقه‌ای و/یا مرکز اختصاصی سرطان بشردوستانه ایجاد کرد. در مراحل اولیه، مرکز سرطان کینگز حسین توانست با حمایت WHO و سنت جود، چند کودک مبتلا به سرطان را تخلیه کند (7). با این حال، پیچیدگی تشخیص اولیه (به موقع) در یک اکوسیستم تخریب شده و انتقال به موقع را نباید از نقطه نظر عملی دست کم گرفت. اساساً آنچه مورد نیاز خواهد بود یک طرح اولیه برای بازسازی کل مراقبت از سرطان در غزه است. در انزوا، این یک چالش بزرگ خواهد بود. در عمل، این امر باید با بازسازی کامل کل مراقبت های بیمارستانی همراه باشد.

1. کدو E. مراقبت از سرطان به شدت توسط جنگ در غزه مانع شده است. The Lancet Oncology 2023; 24(6): e241.
2. کمک های پزشکی برای فلسطینیان (MAP). اینکه محدودیت‌های غزه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه موضوع مرگ و زندگی است. 20 اکتبر 2021.
3. Bouquet B, Barone-Adesi F, Lafi M, et al. تجزیه و تحلیل بقا برای بیماران مبتلا به سرطان در غزه که درخواست مجوز اسرائیل برای خروج از نوار غزه برای مراقبت های بهداشتی دارند: یک مطالعه کوهورت گذشته نگر از بیماران از سال 2008 تا 2017. Lancet 2021; 398 Suppl 1: S20.
4. محاصره اسرائیل تنها بیمارستان سرطان غزه را مجبور به تعطیلی در میان کمبود سوخت کرد. الجزیره. 2023 1/11/2023.
5. خصومت ها در نوار غزه و اسرائیل: به روز رسانی فلش 8/2/24: دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه، 2024.
6. عبدالله ب، منصور م، غانیم، عیا ب، یاسین م. بار فزاینده سرطان در نوار غزه. The Lancet Oncology 2019; 20 (8): 1054-6.
7. کودکان مبتلا به سرطان که از غزه برای درمان به مصر و اردن تخلیه شدند: سازمان بهداشت جهانی، 2023.