امکان بازگشت به دسترسی آزاد جهانی وجود ندارد؟ به روز رسانی ها و هشدارها


ویراستار عزیز:
باربور و همکاران (1) در سرمقاله خود خاطرنشان کردند که صدور دستورالعمل کاخ سفید ایالات متحده که مستلزم دسترسی عمومی فوری به انتشارات تحقیقاتی با بودجه فدرال است، یک تغییر پیامد بود. مدل‌های انتشار دسترسی (OA) اینجا هستند تا بمانند.

با این حال، چیزی که کمتر درک شده است این است که مدل‌های OA بسیار متفاوت هستند و سیاست‌های اجرای OA به طور مشابه بسیار متفاوت است – و خواهد شد – و راهنمای جدید این زمینه را تغییر نمی‌دهد. بنابراین، ادعای نویسندگان مبنی بر اینکه “هیچ بازگشتی در OA جهانی وجود ندارد” درست است – اما با هشدارهای قابل توجهی.

انتشار OA بدون شک ادامه خواهد داشت، اما بعید است که به زودی در مورد چیستی و چگونه اتفاق نظر وجود داشته باشد. چرا؟ اولا، هیچ تعریف واحدی از OA وجود ندارد. مدل ها عبارتند از: “سبز”، “طلا”، و “الماس”، با تنوع گسترده از جمله:
– آیا فقط نسخه های خطی پذیرفته شده توسط نویسنده (AAMs) یا نسخه های نهایی آزادانه در دسترس هستند
– هزینه‌های انتشارات چگونه تامین می‌شود: نویسندگان از طریق هزینه‌های پردازش مقاله (APC)، قراردادهای سازمانی بین کتابخانه‌ها و ناشران، یا حامیان مالی/حامیان تحقیقاتی.

دوم، هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه کدام مدل(های) OA باید و اجرا شود وجود ندارد. بحث در مورد اینکه آیا مدل OA غالب – که نویسندگان را ملزم به پرداخت APC ها می کند – اخلاقی و پایدار است یا خیر وجود دارد. با این حال، اگرچه مدل‌هایی که APC‌ها را حذف می‌کنند و دسترسی کاملاً رایگان را فراهم می‌کنند پیشنهاد یا اجرا شده‌اند، به عنوان مثال، شورای وزیران اروپا از بلوک خواست تا یک مدل بدون پرداخت را اجرا کند، (3) هنوز نشان داده نشده است که از نظر مالی پایدار هستند. در مقیاس

سیاست ایالات متحده قابل توجه است، اما تأثیر آن احتمالاً خاموش خواهد شد و بحث در مورد چگونگی اجرای OA ادامه خواهد یافت. انتظار می رود سیاست موسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) که سیاست کاخ سفید بیشترین تأثیر را در آن خواهد داشت، در سال جاری نهایی شود. دستورالعمل پیش نویس آنها، (4) در صورت اجرا، دسترسی بیشتر را تسهیل می کند، اما به نگرانی های اساسی در مورد OA همانطور که در ابتکاراتی مانند Plan S اشاره شده است، که توسط کمیسیون اروپا و سرمایه گذاران اروپایی و جهانی آغاز شده است، توجه نمی شود. خط‌مشی NIH انعطاف‌پذیری‌های گسترده‌ای را در مورد اینکه چگونه نویسندگان می‌توانند الزامات OA را برآورده کنند اجازه می‌دهد، به عنوان مثال، پست‌های AAMs را به‌عنوان الزامات OA می‌پذیرد و نویسندگان را ملزم نمی‌کند که فقط به مجلات OA در مقابل مجلات اشتراک ارسال کنند. NIH به محققان این امکان را می دهد که از بودجه کمک مالی برای پرداخت APCها استفاده کنند، اما بدون افزایش بودجه برای پوشش آنها. این تغییرات نشان‌دهنده چیزی است که می‌توان آن را “OA lite” نامید و برای آرام کردن منتقدان مدل‌های OA غالب کار چندانی انجام نمی‌دهد.

ظهور OA منعکس کننده تغییرات اساسی در مدل طولانی مدت انتشار علمی است و پیامدهایی برای انتشار علمی به طور گسترده دارد. OA اینجاست که بماند، اما دامنه و اجرای آن همچنان متغیر خواهد بود.

منابع
1. Barbour V، Flanagan D، Tairi K. بدون بازگشت به دسترسی آزاد جهانی. BMJ. 2022؛ 379: o2334.
2. نلسون A. تضمین دسترسی رایگان، فوری و عادلانه به تحقیقات با بودجه فدرال 2022[موجوداز:https://wwwwhitehousegov/wp-content/uploads/2022/08/08-2022-OSTP-Publi[Availablefrom:https://wwwwhitehousegov/wp-content/uploads/2022/08/08-2022-OSTP-Publi
3. ساندرسون کی. مدل انتشار «بدون پرداخت» شورای اتحادیه اروپا واکنش های متفاوتی را به دنبال داشت. طبیعت. 2023.
4. درخواست اطلاعات در مورد طرح NIH برای افزایش دسترسی عمومی به نتایج تحقیقات 2023 مورد حمایت NIH[موجوداز:https://grantsnihgov/grants/guide/notice-files/NOT-OD-23-091html[Availablefrom:https://grantsnihgov/grants/guide/notice-files/NOT-OD-23-091html