پاسخ: درد حاد بیضه چپ در کودک – سونوگرافی کامل نیست و جراحان هنوز اهمیت دارند


ویراستار عزیز،

من خوشحالم که نویسندگان مقاله ای آموزشی را در مورد کیسه بیضه حاد کودکان ارسال کردند و خوشحالم که BMJ آن را انتخاب کرد. برای پزشکان در مراقبت های اولیه و ثانویه، به ویژه کارآموزان، آموزنده است. با این حال، برجسته کردن مسائل مهم است.

نویسندگان یک تشخیص افتراقی را توصیف می کنند که پورپورای هنوخ شونلین، فتق، هیدروکل، تومور، ادم اسکروتوم ایدیوپاتیک و سلولیت را حذف می کند. برخی از اینها شایع تر از تروما هستند که برجسته شده است. علاوه بر این، عدم دستیابی به تشخیص نیز تشخیص داده می شود.[1–4] همچنین توجه به این نکته ضروری است که کودکان و نوجوانان به دلیل خجالت ممکن است با علائمی غیر از درد کیسه بیضه خود را نشان دهند. بنابراین ارزیابی اندام تناسلی خارجی و منافذ فتق یک ملاحظه مهم است.

عجیب است که نویسندگان گزارش می دهند که: “پیچ خوردگی زائده بیضه چپ … معمولاً سمت چپ را تحت تاثیر قرار می دهد”. این اظهار نظر در مورد جانبی با تجربه من مخالف است و نمی توان ادبیات را به راحتی در حمایت از این بیانیه شناسایی کرد.[5–7] در واقع، مراجع نویسندگان توزیع مساوی جانبی را گزارش می دهند.

در حالی که سونوگرافی در ارزیابی کیسه بیضه حاد محبوبیت پیدا می کند، محدودیت هایی دارد: ممکن است انحراف خود به خود یا پیچ خوردگی جزئی را تشخیص ندهد و وابسته به اپراتور باقی می ماند.[8]. همچنین این پیشنهاد وجود دارد که تصویربرداری قبل از اکتشاف اجباری است: “جراحی باید برای بیمارانی با علائم پایدار مشکوک به پیچ خوردگی بیضه باشد که تنها بر اساس یافته های بالینی و تصویربرداری قابل حذف نیستند.” جراحان با این گفته موافق نیستند زیرا در بیماری که پیچ خوردگی در آن از نظر بالینی آشکار است، سونوگرافی بی جهت مدیریت آنها را به تاخیر می اندازد، با توجه به اینکه زمان برای نجات بیضه حیاتی است و برعکس، تعداد کمی از بیماران در صورت درد از برداشتن زائده بیضه بهره مند می شوند. پایدار یا غیر قابل تحمل مشاوره جراحی در مواقعی که پیچ خوردگی بیضه قابل حذف نباشد حیاتی است و باید بر آن تاکید شود.

منابع
1 کوربت اچ جی، سیمپسون ای تی. مدیریت کیسه بیضه حاد در کودکان مجله جراحی ANZ. 2002؛ 72:226-8.
2 H. M، R. P، C. K، و همکاران. بروز و بررسی مشکلات حاد کیسه بیضه در کودکان. بین المللی جراحی کودکان 2002؛ 18:435-7.
3 Jefferies MT، Cox AC، Gupta A، و همکاران. مدیریت درد حاد بیضه در کودکان و نوجوانان BMJ. 2015؛ 350:h1563–h1563.
4 Knight PJ، Vassy LE. تشخیص و درمان کیسه بیضه حاد در کودکان و نوجوانان: سالنامه جراحی. 1984؛ 200: 664-73.
5 جونز پی. پیچ خوردگی بیضه و ضمائم آن در دوران کودکی. آرشیو بیماری در دوران کودکی. 1962؛ 37:214-26.
6 Marulaiah M, Gilhotra A, Moore L, et al. آسیب شناسی بیضه و پاراتستیکولار در کودکان: بررسی هیستوپاتولوژیک 12 ساله. جهانی جی موج. 2010؛ 34:969-74.
7 Tanaka K، Kato H، Nikai K، و همکاران. پیچ خوردگی زائده بیضه در کودکان بین المللی اطفال. 2022؛ 64: e1
8 Sung EK، Setty BN، Castro-Aragon I. سونوگرافی کیسه بیضه کودکان: تاکید بر Ts-پیچ خوردگی، تروما، و تومورها. مجله آمریکایی Roentgenology. 2012؛ 198:996-1003.