به روز رسانی راهنمایی NICE در مورد استفاده از تزریق آب استریل به عنوان یک گزینه تسکین درد برای زنانی که در هنگام زایمان دچار کمردرد می شوند.


ویراستار عزیز

گنجاندن توصیه در مورد تزریق آب استریل به عنوان یک گزینه تسکین درد برای زنان مبتلا به کمردرد در هنگام زایمان در دستورالعمل‌های اخیر NICE، انتقادات گسترده‌ای را در سراسر مطبوعات، در مرز هیستری، برانگیخته است. [1,2] و رسانه های اجتماعی NICE متهم به تایید شبه علم است و مداخله ای را توصیه می کند که غیراخلاقی، رسوایی، خطرناک، شرم آور، نفرت انگیز و به عنوان وسیله ای برای فریب زنان است. بررسی دقیق و بحث جنبه های مهم مراقبت های بهداشتی و تولید شواهد است. با این حال، این شکل از انتقاد بی سابقه بوده و به دلایلی نگران کننده است.

NICE یک سازمان معتبر است که دستورالعمل‌های بالینی مورد استفاده در سراسر مراقبت‌های بهداشتی در بریتانیا و سراسر جهان را تولید می‌کند و از فرآیندی استفاده می‌کند که می‌خواهد کاملاً عینی باشد. با استفاده از سلسله مراتبی از شواهد موجود و نظر کارشناسان، رویکرد روشنی برای تولید توصیه‌ها دارد. همه توصیه‌ها بر اساس بالاترین سطح شواهد تولید نمی‌شوند، اما سیستم بازبینی باز دارند و پیش‌نویس راهنمایی‌ها قابل اعتراض است. مشاوره NICE که در سپتامبر 2023 در مورد استفاده از تزریق آب استریل منتشر شد، نظرات یا نظرات مثبتی برای شفاف سازی (به عنوان مثال در مورد آموزش) از بسیاری از مقامات از جمله کالج سلطنتی ماماها و کالج سلطنتی متخصصین زنان و زایمان دریافت کرد. فقط انجمن متخصصین بیهوشی زنان و زایمان اعتراضی را مطرح کرد، بر این اساس که هیچ توضیح بیولوژیکی شناخته شده ای برای اثرات مشاهده شده وجود ندارد. [3]. با این حال، یک مکانیسم فرضی اثر پذیرفته شده وجود دارد – نظریه کنترل دروازه [4] علاوه بر این، غیرمعمول نیست که متوجه شویم یک مداخله قبل از اینکه مکانیسم عمل به طور کامل درک شود، کار می کند. آسپرین یک مثال است. زمانی این دارو پرمصرف ترین دارو در جهان به عنوان مسکن، ضد التهاب و تب بر بود، اما مکانیسم آن برای چندین دهه شناخته شده نبود. [5].

این روش تسکین درد سال‌هاست که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، توصیه NICE بر اساس یک مرور سیستماتیک شامل 17 RCT، با شواهد اضافی در مورد تجربه زنان از استفاده از آن است.
گنجاندن تزریق‌های آب استریل در راهنمای NICE در مورد ارائه گزینه‌های اضافی است، نه حذف گزینه‌های موجود. زنان خواسته ها و نیازهای متفاوتی در رابطه با زایمان و مقابله یا تسکین درد دارند و تجربیات آنها از درد زایمان نیز بسیار متفاوت است. داروهای افیونی و بی حسی اپیدورال همیشه در مواردی که زنان کمر درد زایمان دارند کاملاً مؤثر نیستند و دارای طیف وسیعی از عوارض جانبی هستند که برخی ترجیح می دهند از آن اجتناب کنند. NICE اکنون گزینه ای برای تزریق آب استریل در میان لیستی از 6 گزینه غیر دارویی و 6 گزینه دارویی برای تسکین درد در حین زایمان قرار داده است.

زنان باردار اختیار دارند، اما اغلب از تصمیم گیری در مورد مراقبت خود محروم می شوند. به نظر می رسد عمیقاً پدرانه است که زنان را از دانش یا دسترسی به چیزی که ممکن است برای آنها کارساز باشد، در جایی که یک گزینه شواهدی از کارآمدی دارد و نگرانی در مورد آسیب وجود ندارد.

اساساً، اگر این شبه علم است، پس تمام راهنمایی‌های NICE برای این اتهام باز است. تضاد ایدئولوژیک با انواع خاصی از شواهد با کیفیت خوب، به شدت اعتماد زنان و متخصصان بهداشت به شواهدی را که پشتوانه مراقبت ایمن زایمان هستند، و نیز انتخاب ها و تصمیم گیری زنان را تضعیف می کند. ما با احترام به مفسران پیشنهاد می کنیم که در صورت تمایل، به جای ابراز تضاد بر اساس کلیشه های ایدئولوژیک، به طور سازنده و عینی شواهد را نقد کنند.

نظرات بیان شده مربوط به شبکه اساتید مامایی، زایمان و سلامت نوزادان در انگلستان است، اما ممکن است بیانگر نظرات هر یک از اعضا نباشد.

منابع
1. سرلز، ام. پزشکان از تزریق آب “شبه علم” برای درد زایمان انتقاد می کنند. تلگراف 6 فوریه 2024. پزشکان از تزریق آب “شبه علمی” که برای درد زایمان به زنان ارائه می شود انتقاد می کنند (telegraph.co.uk).
2. Ely, J. Outrage به عنوان ناظر NHS تسکین درد “شبه علمی” را برای زنان در حال زایمان تأیید می کند. ایمیل آنلاین. 3 اکتبر 2023. https://www.dailymail.co.uk/health/article-12583755/Outrage-NHS-approve-…
3. موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت. مراقبت های حین زایمان برای زنان و نوزادان سالم (به روز رسانی) مشاوره در مورد پیش نویس دستورالعمل – جدول نظرات ذینفعان 25/04/23 – 06/06/23. https://www.nice.org.uk/guidance/ng235/documents/consultation-comments-a… مشاهده شده در 14 فوریه 2024.
4. Melzack, R. (1996, ژوئن). نظریه کنترل دروازه: در مورد تکامل مفاهیم درد در انجمن درد (جلد 5، شماره 2، ص 128-138). چرچیل لیوینگستون
5. Tsoucalas, G., Karamanou, M., & Androutsos, G. (2011). سفر در زمان با آسپرین، یک همراه شفابخش. مجله اروپایی التهاب، 9 (1)، 13-16.