پاسخ: مراکز پزشک عمومی در همان روز: چگونه بر دسترسی و تداوم مراقبت تأثیر می‌گذارند؟


ویراستار عزیز

من با علاقه طرح مراکز GP همان روز در شمال لندن را خواندم. در ایرلند شمالی، شانس بیشتری برای جذب مخاطب با پاپ خواهید داشت تا اینکه یک پزشک عمومی را رو در رو ببینید یا حتی در همان روز با او تماس بگیرید.

سی سال پیش، در سال 1994، من توانستم به مرکز بهداشتی محلی خود در پورتافری مراجعه کنم و از مسئول پذیرش برای یک وقت پزشک عمومی بپرسم. پس از آن امکان دریافت قرار ملاقات حضوری در حدود 10-14 روز وجود داشت. در برخی موارد حتی توانستم در همان روز یک اسلات اضطراری بگیرم. بیست سال پیش در سال 2004، هنوز هم برای من امکان داشت که به طور کلی در عرض 10-14 روز ملاقات حضوری با پزشک عمومی و همچنین گاهی اوقات در صورت نیاز در همان روز یک فرصت اضطراری دریافت کنم. من همچنین توانستم برای اقوامم درخواست ملاقات در خانه کنم.

ده سال پیش، در سال 2014، هنوز می‌توان یک قرار ملاقات در عرض 10-14 روز و همچنین بازدید از منزل دریافت کرد. اما از حدود سال 2015 به بعد که تنظیم پشتیبان تلفن ترتیب داده شد، شروع به سخت شدن کرد. قبل از کووید-19 امکان دریافت قرار ملاقات حضوری با پزشک عمومی پس از تماس در صورت نیاز وجود داشت. به نظر می‌رسد که همه‌گیری کووید-19 با راه‌اندازی تریاژ تلفن و گرفتن قرار ملاقات حضوری، تغییرات را در نحوه اجرای خدمات پزشک عمومی تسریع کرده است. امروزه در سال 2024 حتی دریافت تماس از یک پزشک عمومی تقریباً غیرممکن است. به عنوان مثال، این هفته در مورد یک چشم درد با مرکز بهداشتم تماس گرفتم که مسئول پذیرش به من گفت که پزشکان عمومی دیگر مشکلات چشم را حل نمی کنند و من را از طریق طرح گلابی به بینایی شناسی در 20 مایلی دورتر راهنمایی کردند. وقتی به چشم‌پزشک مراجعه کردم، آنها نتوانستند معاینه و درمانی انجام دهند، زیرا من هرگز در آن حضور نداشتم و سوابق من را نداشتند. بنابراین مجبور شدم 30 مایل دیگر را تا اپتیک هایم رانندگی کنم تا به جای آن ترتیب آن را بدهم. من به پزشک عمومی که مسئول پذیرش گفت این را پیشنهاد کرد نوشتم و توضیح دادم که به جای رسیدگی به مشکلم در مرکز بهداشت، باید 50 مایل رانندگی کنم.

به نظر من خدمات GP تا حد زیادی به دلیل کمبود بودجه و برون سپاری فرسوده می شود که به این معنی است که رابطه پزشک عمومی و بیمار دیگر وجود ندارد. من ترجیح می‌دهم به جای اینکه از بسیاری از آژانس‌ها، کسب‌وکارها و وسایل مختلف کمک بگیرم، مشکلات سلامتی‌ام را به صورت محلی بررسی کنم.

بودجه استورمونت ایرلند شمالی ظاهراً 113 میلیون پوند تغییر کرده است، که تا حدی توضیح می دهد که چرا جراحی های GP آن اکنون در آستانه فروپاشی است. در حال حاضر بسیاری از بیماران در اینجا مجبورند با گرفتن وام بانکی یا وام از اتحادیه های اعتباری، قرار ملاقات خصوصی با پزشک عمومی را با قیمت 60 تا 79 پوند دریافت کنند. این وضعیت ناخوشایندترین وضعیت است.