راهنمای کامل خرید محصولات لبنی قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

خوردن لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن امری عادی شده است. مصرف شیر در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء جدایی ناپذیر سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهری ما تا حدودی از اصول تغذیه مناسب منحرف شده است. اما اطلاعات مناسب که هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش دولتی و خصوصی مشغول تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصولات نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به محصولات لبنی مختلف دسترسی دارند ، بلکه گاهی اوقات تنوع محصولات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها دچار سردرگمی می کند. به ویژه از آنجا که تبلیغات مختلف و نامه های مارک بیشتر ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، انتخاب محصول مناسب برای شرایط فردی ، مطابق با رژیم روزانه ، سالم و با کیفیت بالا است ، بنابراین هنگام خرید به نکات اصلی توجه کنید. راهنمای شما در انتخاب مناسب ترین محصول.

انتخاب بسته به نوع محصول:

لبنیات مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی های اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از غذاها حاوی قند هستند ؛ مانند بستنی و برخی دیگر ، آنها سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی های اشباع) نسبت به سایر غذاها دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی استفاده کنید که حاوی 30 درصد کالری از چربی ها و 10 درصد کالری اسیدهای چرب باشد. علاوه بر این ، حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

شیر

تنوع شیر موجود در بازار به حدی است که تا مدتی اجازه نمی دهد به یخچال های مراکز خرید نگاه کنید. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیر به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارد. بسته به میزان چربی ، شیر کم چرب ، بدون چربی ، بدون چربی یا پرچرب. غذاهای کم چرب کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات مقدار کمی شیر خشک بدون چربی می توان برای بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه کرد.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. نیستند غذاهای کم چرب معمولاً 1.5 درصد چربی را تشکیل می دهند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر با چربی بالا حداقل 3 درصد چربی دارد. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از غذاهای کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا با کمی ماست شیر ​​بنوشند. شیر و طعم میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست زیرا این غذاها معمولاً کمی قند به آن اضافه می کنند. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای جدول ارزش غذایی است ، می توانید میزان قند آن را از جدول بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در مواد یا ترکیبات ذکر شده روی بسته مطلع شده است.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای درمان پوکی استخوان


بر اساس مقررات FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به این ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان برچسب غنی شده را بر آن زد. ممکن است با غذاهایی با برچسب ویتامین های غنی شده یا برخی مواد معدنی یا برعکس با برخی ادعاهای رژیم غذایی روبرو شوید. تفاوت دیگر شیر در پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه را می توان در یخچال بیش از 5 روز (یا تاریخ ذکر شده توسط سازنده ، و کمتر از 5 روز) نگهداری کرد.

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل شده را می توان چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری کرد ، اما پس از باز شدن حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری می شود. ارزش تغذیه ای این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر در حین عقیم سازی تغییر نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

این گروه شامل ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و پنیر خامه ای است. ماست ، دوغ و پنیر خامه ای – پرمصرف ترین محصولات این گروه. میزان چربی ماست های موجود در بازار متفاوت است و روی بسته نشان داده شده است. در گروه ماست های پرچرب ماست با 4 درصد چربی ، کف با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی وجود دارد. توصیه می کنیم در صورت ابتلا به بیماری عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت یا داشتن افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست های معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند که به حفظ سلامتی و درمان برخی بیماری ها کمک می کند. البته ، استفاده از این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های در حال اجرا و همچنین با ایمنی ضعیف باید محتاط باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک ، که توسط باکتری های اسید لاکتیک در آن تولید می شود ، برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما نمک آن ممکن است برای برخی رژیم ها مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از غذاهای تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از غذاهای سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای کامل خرید لبنیات متخصص تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. بسته به میزان رطوبت پنیرها به دو دسته نرم و نرم تقسیم می شوند. پنیرهای پارمسان ، چدار و آمانتال سخت هستند و پنیرهای کامبر و فتا نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیرهای خرد شده ، افزودن امولسیفایرها و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل تغذیه ای مهم است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

میزان چربی و سدیم معمولاً در جدول تغذیه به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از عوامل پنیرهای تولید شده بر اساس استاندارد ملی ایران را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و ایمنی پنیر دارد. بنابراین پنیر را تا انتها دور نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

آلرژی غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید