تورم در اثربخشی سیلوسایبین برای درمان علائم افسردگی


ویراستار عزیز،

متاکسا و کلارک متاآنالیز به موقع و مهمی از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده در مورد اثربخشی سیلوسایبین برای درمان علائم افسردگی انجام داده‌اند. [1]. این در زمانی اتفاق می افتد که به طور قابل توجهی علاقه به داروهای روانگردان برای درمان اختلالات روانی افزایش یافته است [2].

با این حال، در این متاآنالیز به نظر می رسد که نویسندگان خطای استاندارد را به جای انحراف معیار استخراج کرده اند که منجر به تورم اندازه اثر برای برخی از مطالعات موجود شده است. [3,4].

متاآنالیز اخیر بر روی درمان افسردگی با کمک سیلوسایبین توسط هایکازیان و همکارانش، مطالعات مشابهی را گردآوری کرد و اثر بزرگ، اما کوچکتر، به نفع سیلوسایبین پیدا کرد (SMD = -0.78؛ p.

حفظ دقت علمی در زمینه روانپزشکی و به ویژه در زمینه در حال تکامل داروهای روانگردان برای درمان اختلالات روانی بسیار مهم است. با این حال، اذعان به این نکته نیز مهم است که اشتباهات می توانند حتی با بهترین نیت ها نیز اتفاق بیفتند، بنابراین این می تواند به عنوان یک تجربه یادگیری برای همه تلقی شود.

منابع
1 Metaxa AM، Clarke M. اثربخشی سیلوسایبین برای درمان علائم افسردگی: مرور سیستماتیک و متاآنالیز. BMJ. 2024;385:e078084.
2 Solmi M، Chen C، Daure C، و همکاران. یک قرن تحقیق در مورد روانگردان ها: تجزیه و تحلیل علم سنجی روی روندها و نقشه های دانش مواد توهم زا، آنکتوژن ها، انتوژن ها و مواد مخدر تجزیه کننده. Eur Neuropsychopharmacol J Eur Coll Neuropsychopharmacol. 2022؛ 64:44-60.
3 گریفیث RR، جانسون MW، Carducci MA، و همکاران. سیلوسایبین باعث کاهش قابل توجه و پایدار در افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان تهدید کننده زندگی می شود: یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور. J Psychopharmacol Oxf Engl. 2016؛ 30:1181-97.
4 راس S، Bossis A، Guss J، و همکاران. کاهش سریع و پایدار علائم به دنبال درمان سیلوسایبین برای اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان تهدید کننده زندگی: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده. J Psychopharmacol Oxf Engl. 2016؛ 30:1165-80.
5 هایکازیان اس، چن-لی دی سی جی، جانسون دی، و همکاران. درمان افسردگی با کمک سیلوسایبین: یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز Results Psychiatry Res. 2023؛ 329:115531.