انواع رژیم های غذایی برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییر رژیم غذایی ، تغییر در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان است. به طور کلی ، در رژیم غذایی برای چاقی نکات خاصی وجود دارد که باید برای دستیابی به کاهش وزن و سلامتی موفق و همچنین حفظ وزن مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی رژیم های غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم غذایی بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم هایی که حاوی جایگزین های غذایی هستند
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً برای 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب برای 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی شده اند. این رژیم ها معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ، یک رژیم غذایی سالم باید نیازهای بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین درشت مغذی ها مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری انرژی در روز دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته ضروری است که این گروه از رژیم ها باید تحت نظارت دقیق متخصصان تغذیه دنبال شوند و حداکثر به مدت 3 – 6 ماه یا 12 – 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم کم انرژی و کم کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد ، که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم هم کالری (معادل نیازهای برآورد شده انرژی فرد) نامیده می شود. این برنامه با تحمل بیشتر ، حفظ توده عضلانی و خطر کاهش وزن در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه بود.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل حجم غذا استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن چه در مرحله کاهش وزن و چه در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا تعداد کالری ها و ترکیبات را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چربی ، پروتئین کم ، پروتئین زیاد و شاخص قند خون پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات ، شاخص گلایسمیک کم و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات استدلال می کنند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام ایجاد رژیم غذایی ، باید نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او را در نظر گرفت. عوامل م inثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هرچه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (به عنوان مثال ، نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت فعلی تغذیه
  • وضعیت روانی – اجتماعی یک فرد: فرد باید احتمال اختلالات خوردن روانی را مطالعه کند.

[1]

یک پست روز دیگر

دیدگاهتان را بنویسید