معکوس کردن نرخ تجویز داروهای ضد افسردگی – انگلستان و فراتر از آن. نظری از لهستان


ویراستار عزیز
من از انتشار این نامه مهم خوشحالم و امیدوارم که بریتانیا بتواند رهبری تغییرات طولانی مدت در سیستم های بهداشت روانی در سراسر جهان باشد. دور شدن از مدل پزشکی تقلیل گرایانه و به سمت روانپزشکی آگاهانه اجتماعی و مسئولیت پذیر ضروری به نظر می رسد.

متأسفانه، آنچه «داروی مبتنی بر بازاریابی» (1) نامیده می‌شود، هنوز در بسیاری از موارد به نظر می‌رسد که نه تنها در مورد تجویز داروهای ضد افسردگی، بر پزشکی مبتنی بر شواهد پیروز می‌شود. مثال انگلستان ممکن است به عنوان زنگ خطری برای کشورهای جهانی جنوب، اتخاذ راه حل های وارداتی، یا برای کشورهایی مانند لهستان، که در آن اصلاحات سخت نئولیبرالی در اوایل دهه 90 با پذیرش غیرانتقادی استانداردهای روانپزشکی غربی همراه بود، که توسط داروسازی ترویج شد، باشد. شرکت هایی که بازارهای جدیدی را فتح می کنند. آشفتگی اجتماعی ناشی از به اصطلاح «شوک درمانی» اقتصادی تا حد زیادی به عنوان مشکلات روانپزشکی فردی تبدیل شد (2).

در حال حاضر، نرخ نسخه در لهستان بسیار کمتر از کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا یا استرالیا است، اما با سرعتی سریع در حال رشد است. این روند اکنون شتاب بیشتری گرفته است، احتمالاً به دلیل بحران COVID-19. صندوق سلامت ملی لهستان که نقشی مشابه با NHS بریتانیا دارد، در حال حاضر حدود 10 برابر بیشتر از هزینه های روان درمانی افسردگی برای داروهای ضد افسردگی یارانه ای هزینه می کند (3). بنابراین خدمات روانی اجتماعی برای افرادی که از محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برند و بیشترین نیاز به آن‌ها را دارند، قابل دسترس نیست. آنچه به ویژه نگران کننده است این است که افزایش نرخ نسخه برای جوانان با افزایش چشمگیر اقدام به خودکشی و خودکشی کامل در میان افراد زیر 18 سال همراه است (4،5).

در بحث عمومی، آگاهی اندکی از مشکلات مرتبط با علائم ترک داروهای روانپزشکی وجود دارد و تأثیرات احتمالی ناخوشایند آنها، به ویژه درازمدت، برای برخی افراد تایید نشده است. کمپین‌های آگاهی و رهبران نظرات کلیدی پیام قدیمی داروهای «نجات‌دهنده، مؤثر و غیراعتیادآور» را تکرار می‌کنند «که جان انسان‌ها را نجات می‌دهد»، حتی اگر تحقیقات در مورد خواص ضد خودکشی داروهای ضدافسردگی بی‌نتیجه است و نمی‌توان اثر معکوس آن را رد کرد. 7). امیدواریم کشورهایی که هنوز به نرخ نسخه‌های بریتانیا نرسیده‌اند بتوانند از تجربه دشوار بریتانیا درس بگیرند و از تکرار اشتباهات مشابه خودداری کنند.

1. Spielmans GI، Parry PI. از پزشکی مبتنی بر شواهد تا پزشکی مبتنی بر بازاریابی: شواهدی از اسناد داخلی صنعت. J Bioethical Inq. 2010 مارس 1; 7 (1): 13-29.
2. Stupak R، Dyga K. پس روانپزشکی و روان درمانی پست مدرن: مسائل نظری و اخلاقی در مراقبت از سلامت روان در زمینه لهستانی. تئوری روانی. 2018 دسامبر 1؛ 28 (6): 780–99.
3. Stupak R, Dobroczyński B. از صنعت سلامت روان تا مراقبت انسانی. پیشنهادهایی برای یک رویکرد سیستمی جایگزین برای پریشانی. بهداشت عمومی Int J Environ Res. 2021 ژانویه؛ 18 (12): 6625.
4. صندوق بهداشت ملی در مورد سلامت. افسردگی – ezdrowie.gov.pl [Internet]. [cited 2023 Dec 8]. در دسترس از: https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/badania-i-dane/zdrowe-dane/raporty/n…
5. پلیس P. آمار. [cited 2023 Dec 8]. حملات انتحاری از سال 2017. موجود در: https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze/6…
6. Hengartner MP، Plöderl M. داروهای ضد افسردگی نسل جدید و خطر خودکشی در کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده: تحلیل مجدد پایگاه داده FDA. سایکوتر سایکوسوم. 2019 ژوئن 24; 88 (4): 247–8.
7. Plöderl M، Amendola S، Hengartner MP. مطالعات مشاهده ای استفاده از داروهای ضد افسردگی و خطر خودکشی به طور انتخابی در مجلات روانپزشکی منتشر می شود. جی کلین اپیدمیول. اکتبر 2023؛ 162:10-8.