اثر دارونما داروهای ضد افسردگی | BMJ


ویراستار عزیز
روانپزشکی یک فوق تخصص پزشکی اسرارآمیز است زیرا تقریباً همه اختلالات روانی فاقد مکانیسم های بیولوژیکی مختصر هستند. به عنوان مثال، علت شناسی افسردگی، که مسلماً یکی از شایع ترین اختلالات روانی است، هنوز مبهم باقی مانده است.

در دو دهه گذشته، وقتی بیماران برای توضیح «علمی» افسردگی می‌خواستند، همیشه احساس ناراحتی می‌کردم. سپس به دقت توضیح دادم که افسردگی یک اختلال چند ژنی و چند عاملی بدون پاتوفیزیولوژی مشخص است. “خوب… من می توانم ببینم که افسردگی پیچیده است. پس چگونه می خواهی با من رفتار کنی؟» از بیماران پرسید. قبل از اینکه بخواهم عوارض جانبی احتمالی داروهای ضدافسردگی را توضیح دهم، باید مداخله غیر دارویی قبل از داروهای ضدافسردگی در اولویت قرار گیرد. شما روانپزشک هستید، نه؟ دکتر پزشکی؟ فکر کردم شما چیزی متفاوت از یک روانشناس پیشنهاد می کنید!»

البته من فقط برای بیمارانی که دچار افسردگی شدید مقاوم به مداخلات غیر دارویی هستند، داروهای ضد افسردگی تجویز می کنم. من داروهای ضد افسردگی را صرفاً برای اثبات اینکه من یک پزشک واقعی هستم تجویز نمی کنم. با این وجود، داروهای ضد افسردگی یک اثر دارونما دارند که بیماران «احساس» می کنند که تحت مراقبت های پزشکی پیشرفته هستند. در واقع، هنگام تلاش برای مهار تجویز داروهای ضد افسردگی، باید اثر دارونما در نظر گرفته شود.