فشار خون بالا و راههای درمان آن


انتشار: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله ، ما به بررسی اثرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی رخ داده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی و حملات قلبی و سکته مغزی ، افزایش فشار خون یا به اصطلاح “فشار خون” است. با ما در این مقاله از مجله اپل همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و راههای درمان آن چیست.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

ضربان قلب انسان به طور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه است که 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز است. با یک محاسبه ساده می بینیم که در سن 50 سالگی قلب ما حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک رقم شگفت انگیز که نشان دهنده حجم زیادی از کار است که عضله قلب باید تحمل کند. با توجه به اینکه قلب معمولاً تا سن 50 سالگی چنین کار فوق العاده ای را بدون شکایت انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل باعث شود از شروع مشکلات قلبی غافل شوید. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی از مشکل آگاه می شویم که ممکن است خیلی دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال است

بیماری قلب و عروقی

همچنین بخوانید: نبض چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا عاملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد اما به تدریج بر قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها اثر مخرب می گذارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانعی در برابر این عملکرد ایجاد کند ، کار قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت عروق بدن در برابر خونریزی ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این شرایطی است که باعث تنگ شدن عروق و قلب مجبور به پمپاژ خون می شود تا خون کافی به تمام اندام ها مانند قبل برسد.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت شریان ها افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا در نظر بگیرید که این فشار به 16 می رسد. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهد که معادل حداقل 30 درصد افزایش مقاومت عروقی است ، که باید با افزایش 30 درصدی عملکرد و قدرت پمپ قلب جبران شود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در سال و تعداد سالهایی که فرد دارای فشار خون بالا است را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی نیاز دارد و چرا یکی از آنها – این یکی از مهمترین علل بیماری عروق قلبی است. فشار خون نه تنها عملکرد قلب را افزایش می دهد بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از این نقطه ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی می رود. این بدان معناست که فردی که مثلاً دو سال تحت تأثیر بافت قلب قرار گرفته است ، حتی اگر تحت درمان فشار خون بالا باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافت های ماهیچه قلب خود را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، درد در گردن یا بالای کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، تهوع یا استفراغ ، خستگی شدید ، ناراحتی در قسمت بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی قلبی: احساس لرز در قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، شکم و وریدهای گردنی

در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

با کاهش فشار خون خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش ، این راه حل ها را مرور می کنیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلو کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
اندازه دور کمر علاوه بر وزن کلی بدن ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. زنان با دور کمر بیشتر از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیشتر از 102 سانتی متر در معرض حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را 5-8 میلی لیتر کاهش دهد. البته ، حفظ ورزش منظم بسیار مهم است زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، احتمالاً فشار خون شما به جای اول باز می گردد.
از سوی دیگر ، حفظ رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی های اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون را به 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی ، فشار خون را 5 تا 6 میلی لیتر جیوه کاهش می دهد. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز و کمتر از 1500 میلی گرم – در حالت ایده آل ، مصرف کنید.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند برای فشار خون مفید و مضر باشد. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیشتر آن همراه با سایر اثرات مخرب روانی منجر به فشار خون بالا می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه افزایش می یابد. ترک سیگار می تواند فشار خون را عادی کرده ، احتمال بیماری قلبی را کاهش داده و سلامت کلی را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون را تا 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا افزایش می یابد یا خیر.

استرس را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید عامل استرس را شناسایی کرده و با بهبود وضعیت استرس خود را از بین ببرید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب کار بیشتری برای تأمین خون اندام ها انجام دهد ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود مانند ترک سیگار ، تغذیه مناسب ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا یا کنترل فشار خون را کاهش دهید.

دکتر فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید