رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و چربی زیاد می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلال شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را به مدت یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده تجربی این رژیم عبارت است از خوردن کربوهیدرات کم ، چربی و پروتئین زیاد. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، مصرف کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی ها با کربوهیدرات های حذف شده جایگزین می شوند و حدود 75 درصد کالری از چربی ها تأمین می شود. پروتئین موجود در رژیم کتوژنیک حدود 20 و کربوهیدرات ها – تنها 5 of از انرژی مورد نیاز را تأمین می کند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن منبع اصلی چربی انرژی را به جای گلوکز در نظر می گیرد – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که با مصرف چربیها در حالی که قند را کاهش می دهند در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل داشتن کالری زیاد اجتناب کرد ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک برای کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب است. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

نشستن بر روی رژیم غذایی ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. برای رسیدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، راحت تر می توانید به مرحله کتوز برسید و در آن بمانید.

انواع مختلف کتوژنیک

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: در این نوع رژیم میزان کربوهیدراتها کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​است ، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای با CKD: این روش به شما امکان می دهد کربوهیدرات ها را در فاصله زمانی کوتاه بین وعده های غذایی مصرف کنید ، به عنوان مثال ، پس از 5 روز محدودیت 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک هدفمند TKD: در این نوع رژیم غذایی می توانید در حین تمرین کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع استاندارد رژیم غذایی است اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. درصد پروتئین مصرفی در این نوع رژیم 35٪ ، چربی 60٪ و کربوهیدرات – همان 5٪ است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

دیدگاهتان را بنویسید