توسعه “بروشور اطلاعات بیمار” مناسب برای بیمار برای مقابله با ارتباطات مزایا / عدم اطمینان برای تصمیم گیری بهتر در درمان سرطان.


ویراستار عزیز

تصمیم گیری یکی از پیچیده ترین مهارت های مورد نیاز یک انکولوژیست است و تحت تأثیر طیف وسیعی از پارامترها قرار می گیرد. (1) برای مثال، طیف گسترده ای از گزینه های درمانی، با پیامدها، عوارض جانبی و هزینه های مختلف، چالش هایی را در انتخاب مناسب ترین درمان ایجاد می کند. بسیاری از انتخاب های درمانی تحت تأثیر شواهد علمی محدود، در دسترس بودن درمان ها یا عوامل خاص بیمار قرار دارند. در فرآیند تصمیم‌گیری، رویکردهای استاندارد شده می‌توانند مفید باشند، اما معیارهای زیادی با این فرآیند مرتبط هستند. ویژگی های فردی تصمیم گیرندگان (تصمیم گیرنده به عنوان یک شخص)، ویژگی های خاص تصمیم (ماهیت خود تصمیم)، و عوامل زمینه ای (محیطی که در آن تصمیم گیری می شود) تصمیمات ما را شکل می دهند (2، 3). برای تصمیم گیری آگاهانه، جزوه اطلاعات بیمار (PIL) ممکن است نقش مهمی ایفا کند.

هر داروی ثبت شده دارای یک درج اطلاعات در بسته خود است. این بروشور بیمار اطلاعاتی را در مورد محصول ارائه می دهد که شامل فارماکولوژی بالینی، دوز توصیه شده، نحوه مصرف، نحوه تهیه و بخش بزرگی شامل هشدارها و موارد منع مصرف، عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی است. اکثر تجویز کنندگان بروشورهای اطلاعاتی بیمار را نمی خوانند و آن را با کاربران در میان نمی گذارند، در حالی که برخی از بیماران آن را به طور کامل مطالعه می کنند. این ممکن است نگرانی و عدم اطمینان ایجاد کند که منجر به کاهش انطباق با درمان شود. با دسترسی آسان بیماران به اطلاعات داروهایی که استفاده می کنند، عمدتاً از طریق رسانه های الکترونیکی، بسیار مهم است که متن و محتوای این برگه های بیمار ساده و قابل فهم باشد. (4). مطالعات مختلف توصیه کرده‌اند که تحقیقات باید دلیل پایبندی به دارو را مورد توجه قرار دهند، اینکه چگونه اطلاعات نوشتاری را می‌توان آسان‌تر خواند، جامع و صحیح کرد بدون اینکه به اضطراب و عدم پایبندی کمک کند. (5)

هنگام طراحی بروشور یا کارت خود، با در نظر گرفتن سن کاربران، گروه بیمار هدف، سواد کاربران، زبان ساده، طراحی کاربرپسند، استفاده از تصاویر رنگی، تضاد رنگ ها و دقت بینایی، به گیرنده دستگاه فکر کنید. به این دلایل، اگر رنگ تنها عنصر مورد استفاده برای متمایز کردن اطلاعات روی کارت ایمپلنت بیمار باشد، ممکن است شناسایی اطلاعات مورد نیاز دشوار یا گیج کننده باشد و ممکن است طبق بند 13A.3(4) غیرقابل قبول باشد. جدول 1، بخش 2 از مقررات کالاهای درمانی (دستگاه های پزشکی) 2002. (6)

اهمیت فزاینده انتقال از چاپ به صفحه نمایش از طریق اطلاعات محصولات الکترونیکی پویا، به عنوان راهی برای گسترش دسترسی و کاربرد اطلاعات بیمار وجود دارد. در هنگام اتخاذ پلتفرم‌های دیجیتال، ملاحظات یا نکاتی را برای تنظیم‌کننده‌ها فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ذینفعان، به‌ویژه بیماران، اطلاعات قابل اعتماد و در زمان واقعی را در مورد محصولات دارویی موجود و تأیید شده دریافت می‌کنند. (7،8).

یک PIL دوستدار بیمار نه تنها انتشار بهتر اثربخشی و اثرات نامطلوب دارو را تضمین می کند، بلکه به ایجاد اراده و اعتماد مثبت در مورد ماژول درمانی کمک می کند.

1. Glatzer M، Panje CM، Sirén C، Cihoric N، Putora PM. معیارهای تصمیم گیری در انکولوژی انکولوژی. 2020؛ 98 (6): 370-8.
2. Papadakis VM، Lioukas S، Chambers D. فرآیندهای تصمیم گیری استراتژیک: نقش مدیریت و زمینه. مجله مدیریت استراتژیک. 1998؛ 19 (2): 115-47.
3. Elbanna S، Child J. تأثیر تصمیم گیری، ویژگی های محیطی و شرکت بر عقلانیت تصمیم گیری استراتژیک. مجله مطالعات مدیریت. 2007؛ 44 (4): 561-91.
4. کاج A. جزوات اطلاعات بیمار: دوست یا دشمن؟ اقلیم. 2015؛ 18 (5): 663-5.
5. Horwitz A, Reuther L, Andersen SE. ارزیابی بیماران از بروشورهای بسته دارو [Patient information leaflets seen through the eyes of patients in a general practice]. هفته نامه Laeger. 2009؛ 171 (8): 599-602.
6. https://www.tga.gov.au/resources/resource/guidance/best-practice-patient…
7. Bolislis WR، مرتضوی C، Riccioni R، Schaeffer PE، Kühler TC. از چاپ تا صفحه: ملاحظات نظارتی برای اتخاذ رویکردهای نوآورانه برای اطلاعات و ایمنی بیمار. نوآوری درمانی و علم نظارتی. 2020؛ 54:831-8.
8. Sirkas K، Juppo A، Miettinen M، Siven M. آیا ممکن است بروشور بسته کاغذی از محصولات بیمارستانی حذف شود؟ تحقیقات اکتشافی در داروسازی بالینی و اجتماعی. 2022؛ 7:100176.