پایش مداوم گلوکز (CGM) — جنبه های پولی در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته


ویراستار عزیز

دیابت شیرین (DM) 451 میلیون نفر را در سال 2017 تحت تاثیر قرار داد و تا سال 2045 به 693 میلیون نفر افزایش خواهد یافت. (1) دیابت نوع 1 (T1D) یک بیماری مزمن است که نیاز به مدیریت شدید مادام العمر غلظت گلوکز خون با استفاده از تجویز خارجی انسولین دارد. پیشرفت های قابل توجهی در روش های اندازه گیری سطح گلوکز وجود دارد که برای خود مدیریتی T1D بسیار مهم است. اخیراً، پایش مداوم گلوکز (CGM) به افراد مبتلا به T1D این امکان را داده است که سطح گلوکز خون خود را تقریباً در زمان واقعی پیگیری کنند. این دستگاه‌ها هشدارهایی دارند که به کاربران در مورد روند بالقوه خطرناک قند خون هشدار می‌دهند، که اغلب می‌توان آن‌ها را با پزشک، کارکنان پیراپزشکی و سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی برای مراقبت بهتر بهداشتی به اشتراک گذاشت. انجمن غدد درون ریز اخیراً استفاده از دستگاه‌های CGM را برای بیماران بزرگسال مبتلا به T1D توصیه کرده است. به منظور مدیریت سطح گلوکز خون. (2)

مطالعات مقایسه‌ای نشان داده‌اند که سیستم‌های پایش مداوم گلوکز (CGM) می‌توانند کنترل بهتر قند خون را در مدیریت دیابت نوع 1 (T1D) نسبت به نظارت خود بر قند خون (SMBG) بدون توجه به تزریق‌های روزانه متعدد یا درمان با پمپ انسولین فراهم کنند. (3) تعدادی از مزایای CGM مانند تسکین درد، مدیریت بهتر هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی، افزایش کنترل بر رژیم غذایی و زندگی اجتماعی، کاهش نگرانی در مدرسه و در طول شب، و سهولت در سپردن کودک به مراقبت از دیگران گزارش شده است. اما بررسی تجربیات زندگی روزمره بیماران با استفاده از پایش مداوم گلوکز (CGM) می تواند مزایا و موانع استفاده از این سیستم را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) برجسته کند. علیرغم تعدادی از عوامل مثبت به نفع CGM، هزینه، نگرانی های مربوط به دقت و قابلیت اطمینان اندازه گیری ها، مسائل درج، چسبندگی و حذف به عنوان موانعی برای استفاده از CGM ظاهر شده است. از بین این موضوعات، برجسته ترین موضوع، بار اقتصادی CGM بود. خانواده ها این بار را می پذیرند، اگرچه چالش برانگیز است، زیرا تجربیات آنها در استفاده از CGM مثبت است و احساس می کنند که CGM برای مدیریت T1D ضروری است.

محدودیت اصلی CGM اندازه گیری سطح گلوکز بینابینی به جای سطح لحظه ای گلوکز خون است. بنابراین، در درمان هیپرگلیسمی و هیپوگلیسمی در بیماران تاخیر وجود خواهد داشت. اخیراً، اتحادیه اروپا یک سیستم حلقه هدایت‌شده هوش مصنوعی پیشرفته با هماهنگی CGM و یک پمپ انسولین مداوم برای کنترل دیابت را تأیید کرده است، که ممکن است راهی عملی برای جلوگیری از عوارض جانبی گلیسمی حاد مرتبط با درمان ضد دیابت در بیماران بدحال باشد. (4) نرخ استفاده از CGM در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بسیار کم است و در ترکیه ناشناخته است. با این حال، مانند بسیاری از کشورها، گروه‌های اجتماعی-اقتصادی پایین در دسترسی به چنین فناوری‌هایی که مراقبت از دیابت را تسهیل می‌کنند و کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد، مشکل دارند.

برخی از مطالعات CGM ها را گران قیمت گزارش کرده اند و تلاش های بیشتری را برای محافظت از CGM در برابر آب، ضربه، و جابجایی، تحریکات پوستی، خارش و تعریق به دلیل استفاده از چسب های اضافی گزارش کرده اند. سپس CGM ها می توانند کیفیت زندگی بیماران را تا حد زیادی بهبود بخشند.

1. Lin X، Xu Y، Pan X، Xu J، Ding Y، Sun X، Song X، Ren Y، Shan PF. بار جهانی، منطقه ای و ملی و روند دیابت در 195 کشور و منطقه: تجزیه و تحلیل از 1990 تا 2025. Sci Rep 10 (1): 14790.
2. Peters AL، Ahmann AJ، Battelino T، Evert A، Hirsch IB، Murad MH، Winter WE، Wolpert H. فن آوری دیابت – درمان انفوزیون زیر جلدی انسولین مداوم و نظارت مداوم گلوکز در بزرگسالان: یک دستورالعمل عمل بالینی انجمن غدد درون ریز. مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم. 2016؛ 101 (11): 3922-37.
3. Oliver N، Gimenez M، Calhoun P، Cohen N، Moscardo V، Hermanns N، Freckmann G، Reddy M، Heinemann L. پایش مداوم گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در درمان با تزریق چند دوز: رابطه بین کنترل قند خون و هیپوگلیسمی مراقبت از دیابت 2020؛ 43 (1): 53-8.
4. Sun MT، Li IC، Lin WS، Lin GM. مزایا و معایب پایش مداوم گلوکز در بخش مراقبت های ویژه موارد جهانی جی کلین. 2021؛ 9 (29): 8666-8670.
5. Onisie O, Crocket H, de Bock M. بازار خاکستری CGM: بازتابی از نابرابری دسترسی جهانی. لانست دیابت و غدد درون ریز. 1 نوامبر 2019؛ 7 (11): 823-5.
6. Karakuş KE، Sakarya S، Yeşiltepe Mutlu G، و همکاران. مزایا و معایب استفاده از پایش مداوم گلوکز (CGM) در کودکان خردسال مبتلا به دیابت نوع 1: یک مطالعه کیفی از کشوری که CGM در آن بازپرداخت نمی شود. مجله تجربیات بیمار. 2021؛ 8.