پاسخ: قیمت بالای دارو با هزینه های صنعت برای تحقیق و توسعه توجیه نمی شود


ویراستار عزیز،

آریس آنجلیس و همکارانش این بحث را مبنی بر اینکه قیمت های بالا برای حفظ توسعه داروهای جدید مورد نیاز است، به خوبی رد می کنند. تجزیه و تحلیل آنها به مجموعه بزرگی از شواهد اشاره دارد که نشان می دهد بیشتر صنایع داروسازی در فروش، فعالیت های اداری – از جمله بازاریابی – و بازخرید سهام بیشتر از تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می کنند. علاوه بر این، چندین مطالعه توافق کردند که داروهای جدید ارزش افزوده درمانی کمی دارند یا اصلاً ارزش افزوده ندارند.

قیمت دارو موضوع دسترسی و برابری است که به طور مستقیم بر افراد مبتلا به بیماری تأثیر می گذارد. آنها همچنین موضوع سلامت عمومی و پایداری خیر جمعی خدمات بهداشت ملی (NHS) هستند، بنابراین برای شهروندان و افرادی که در یک کشور زندگی می کنند مورد توجه هستند.

آگاهی عمومی در مورد تحقیق و توسعه دارو، تعیین قیمت و سود حاصل از صنایع داروسازی، اگرچه به عنوان مسائل فنی تلقی می شود، گام مهمی برای باز کردن بحث با شهروندان است. علاوه بر این که مالیات دهندگان هستند، بنابراین تأمین کننده بخش بزرگی از تحقیقات عمومی است که به تحقیق و توسعه کمک می کند، تقاضای فزاینده ای برای مشارکت آنها در کل جامعه وجود دارد. روایت تبلیغاتی در مورد نوآوری انتظارات شهروندان را در مورد ارزش داروهای جدید افزایش می دهد. بنابراین، در دسترس قرار دادن اطلاعات در مورد محدودیت‌های توسعه بالینی و ارزیابی داروها که منجر به ارزش افزوده ناچیز بسیاری از داروها می‌شود، ضروری است.

در نهایت، شفافیت بیشتر در مورد تحقیق و توسعه دارو و قیمت های واقعی پرداخت شده در کشورهای مختلف به حفظ NHS در خدمت به منافع افراد مبتلا به بیماری و شهروندان کمک می کند.

گروه‌هایی از شهروندان اتحادیه اروپا در ایتالیا، اسپانیا و هلند اخیراً این موضوعات را در پروژه‌ای به سفارش BEUC – سازمان مصرف‌کنندگان اروپایی – با هدف جمع‌آوری نظرات و نگرش‌های شهروندان اتحادیه اروپا در مورد قیمت داروی بازپرداخت شده توسط NHS مورد بحث قرار دادند. (2) با شروع از یک مجموعه اطلاعاتی و رویکرد روش‌شناختی مشترک، ما مجموعه‌ای از گروه‌های تمرکز را در سه کشور اجرا می‌کنیم، آنهایی که در ایتالیا هستند که توسط موسسه ماریو نگری سازماندهی شده‌اند.

نتایج گروه تمرکز نشان داد که به طور کلی شهروندان داروها را به عنوان کالاهای ضروری می بینند که نباید با پویایی بازار مشترک تنظیم شوند. درخواستی برای مقررات عمومی قوی در مراقبت‌های بهداشتی و دارویی، شفافیت بیشتر در مورد هزینه‌های تحقیق و توسعه، بازده عمومی سرمایه‌گذاری عمومی، ارزش درمانی افزوده داروها، ساختارهای فراملی و همکاری در قیمت‌گذاری دارو وجود دارد.

آریس آنجلیس و همکارانش اظهار داشتند که «دولت‌ها، سیاست‌گذاران، تنظیم‌کننده‌های دارو، ارگان‌های ارزیابی فناوری سلامت و پرداخت‌کنندگان باید در مورد انگیزه‌های نوآوری ارزشمند زیست‌داروایی، ایجاد سیاست‌ها و محیط‌های نظارتی که اهداف بهداشت عمومی را برآورده می‌کند، تجدیدنظر کنند.» شهروندان و جامعه نیز باید در این بحث صدای قوی و آگاهانه داشته باشند.

منابع
(1) آنجلیس A، و همکاران. قیمت بالای دارو با هزینه های صنعت برای تحقیق و توسعه توجیه نمی شود BMJ 2023;380:e071710. doi: 10.1136/bmj-2022-071710
(2) BEUC. آنچه مصرف کنندگان در مورد قیمت دارو امروز فکر می کنند https://www.beuc.eu/sites/default/files/publications/BEUC-X-2022-117_Wha…، مشاهده شده در 21 فوریه 2023