شواهد غیرقطعی برای پروفیلاکسی ضد میکروبی داخل وریدی در مقابل ترکیبی خوراکی و داخل وریدی برای پیشگیری از عفونت محل جراحی (SSI) در جراحی انتخابی کولورکتال – عوامل متعددی بر انتخاب آنتی‌بیوتیک تأثیر می‌گذارند.


ویراستار عزیز

عفونت محل جراحی (SSI) یکی از شایع‌ترین عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی است، به‌ویژه در بیمارانی که تحت عمل جراحی کولورکتال قرار می‌گیرند و میزان بروز SSI از 15 تا 30 درصد در جراحی کولورکتال متغیر است. SSI یک پیش‌بینی‌کننده مستقل مرگ و میر پس از عمل است و با بستری طولانی‌تر در بیمارستان، احتمال بستری مجدد پس از عمل 5 برابر و افزایش 2 تا 3 برابری هزینه‌های مراقبت همراه است. گزارش 2014-2015 در مورد نظارت بر عفونت‌های محل جراحی در بیمارستان‌های NHS انگلستان، که توسط Public Health انگلستان منتشر شده است، جراحی کولورکتال را به عنوان نوع جراحی با بالاترین خطر ابتلا به SSIs گزارش می‌کند، با خطر بروز تجمعی در 5 سال گذشته 10.4 درصد. (1).

با توجه به شیوع بالا و بار مالی مرتبط با SSI، دستورالعمل های آمریکایی و اروپایی ارائه شده است که توصیه های مبتنی بر شواهد را برای پیشگیری از SSI پس از عمل ارائه می دهد. دستورالعمل‌های فعلی، درمان ضد میکروبی داخل وریدی را علیه باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی برای جلوگیری از SSI بعد از جراحی کولورکتال توصیه می‌کنند. علی‌رغم اقدامات احتیاطی مناسب، عفونت‌های محل جراحی (SSI) همچنان یک چالش بزرگ باقی مانده و منجر به مرگ 16049 نفر در سال می‌شود (2، 3).

خطر SSI بسته به نوع و مدت عمل جراحی متفاوت است و در جراحی اورژانسی و/یا داخل شکمی که شامل نفوذ احشای توخالی می‌شود، ریسک بالاتری دارد. (4) عوامل خطر برای SSI، خواه قابل تغییر باشد یا نباشد، عمدتاً به وضعیت بیمار (شامل سن، عوارض شدید همراه، دیابت، وضعیت تغذیه، مصرف استروئید، سیگار کشیدن و سرکوب سیستم ایمنی) و/یا روش جراحی (به ویژه) مربوط می شود. مدت زمان جراحی و ضدعفونی پوست). علاوه بر این، پیشگیری از SSI شامل چندین اقدام فردی است و پیشگیری از آنتی بیوتیکی که باکتری های هوازی و بی هوازی را پوشش می دهد در بیمارانی که برای رزکسیون انتخابی کولورکتال برنامه ریزی شده اند به شدت توصیه می شود.

به دلیل کمبود داده‌های متمرکز بر برداشتن کولورکتال، نیاز به بررسی محدودیت طولانی‌مدت تجویز آنتی‌بیوتیک داخل وریدی (دیگر در جراحی انتخابی توصیه نمی‌شود)، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های در دسترس محدود، گنجاندن بهبودی بیشتر پس از جراحی وجود دارد. ERAS) برنامه‌هایی برای بهبود نتایج پس از جراحی کولورکتال و روش‌های آماده‌سازی روده مؤثر است. (5)
هم عوامل بیمار و هم بعد از عمل مانند سیگار کشیدن، چاقی، دیابت، کلونیزاسیون استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و سوءتغذیه همگی عوامل خطر قابل تغییری هستند که می توانند منجر به SSI شوند. مراحل رویه‌ای، از جمله غربالگری MRSA قبل از عمل و درمان کلونیزاسیون، آنتی‌بیوتیک‌های قبل از عمل، آماده‌سازی پوست، به حداقل رساندن زمان عمل، آبیاری آنتی‌بیوتیک، اجتناب از جابجایی پرسنل، و مراقبت از زخم بعد از عمل نیز نشان داده‌اند که میزان عفونت را کاهش می‌دهند (6).

ابزارهای دیگری مانند شبیه‌سازی مونت کارلو با مدل‌های فارماکوکینتیک-فارماکودینامیک یکپارچه (PK-PD) با محاسبه احتمال پیش‌بینی‌شده دستیابی به هدف (PTA) و دستیابی به هدف تجمعی (CTA) ممکن است برای ارزیابی دستورالعمل‌های کاربردی رژیم‌های پیشگیری ضد میکروبی (AP) مورد استفاده قرار گیرند. با پوشش بی هوازی (7)

علاوه بر این، مزایای عمده خوراکی نسبت به مسیر داخل وریدی، عدم وجود عفونت های مرتبط با کانولا یا ترومبوفلبیت، هزینه کمتر دارو، و کاهش هزینه های پنهان مانند نیاز به متخصص بهداشت و تجهیزات برای تجویز آنتی بیوتیک های داخل وریدی است.

1. Kalakouti E، Simillis C، Pellino G، Mughal N، Warren O، Mills S، Tan E، Kontovounisios C، Tekkis PP. ویژگی‌های عفونت محل جراحی پس از جراحی کولورکتال در یک مرکز سوم: باکتری‌های تولیدکننده بتالاکتاماز با طیف گسترده مقصر در بیماری. زخم ها: مجموعه ای از تحقیقات و عملکرد بالینی. 2017؛ 30 (4): 108-13.
2. Suetens C، Latour K، Kärki T، Ricchizzi E، Kinross P، Moro ML، Jans B، Hopkins S، Hansen S، Lyytikäinen O، Reilly J. شیوع عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی، شیوع تخمینی و شاخص مقاومت ضد میکروبی مرکب در بیمارستان‌های مراقبت‌های حاد و امکانات مراقبت طولانی‌مدت: نتایج دو بررسی شیوع نقطه اروپا، 2016 تا 2017. Eurosurveillance. 2018 نوامبر 15;23(46):1800516.
3. Cassini A، Plachouras D، Eckmanns T، Abu Sin M، Blank HP، Ducomble T، Haller S، Harder T، Klingeberg A، Sixtensson M، Velasco E. بار شش عفونت مرتبط با مراقبت های بهداشتی بر سلامت جمعیت اروپا: تخمین بروز سال‌های زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی از طریق یک مطالعه مدل‌سازی مبتنی بر شیوع جمعیت. داروی PLoS. 2016؛ 13 (10): e1002150.
4. Gaynes RP. عفونت های محل جراحی و شاخص خطر NNIS SSI: فضایی برای بهبود کنترل عفونت و اپیدمیولوژی بیمارستانی. 2000; 21 (3): 184-5.
5. https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02618720
6. Nasser R, Kosty JA, Shah S, Wang J, Cheng J. عوامل خطر و پیشگیری از عفونت های محل جراحی به دنبال اعمال ستون فقرات. مجله جهانی ستون فقرات. 2018; 8 (4_suppl): 44S-8S.
7. Zelenitsky SA، Lawson C، Calic D، Ariano RE، Roberts JA، Lipman J، Zhanel GG. مدل سازی فارماکوکینتیک-فارماکودینامیک یکپارچه برای ارزیابی پروفیلاکسی ضد میکروبی در جراحی شکم مجله شیمی درمانی ضد میکروبی. 2016; 71 (10): 2902-8.