پاسخ: پیشگیری از سرطان دهانه رحم: خطرات و مزایای درمان های مختلف چیست؟


ویراستار عزیز

هلن ساول و همکاران (1) مزایا و خطرات درمان های جراحی ضایعات پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم را گزارش کردند.

خطر عود بعد از مخروط کردن با حلقه یا چاقوی سرد بین 7 تا 10 درصد متغیر بود.
من لیزر را تجزیه و تحلیل نمی کنم زیرا در این روش هیچ بررسی بافت شناسی وجود ندارد.
من می‌دانم که میزان موفقیت انسداد حدود 90 درصد است که یک نتیجه بسیار خوب در مورد سرطان پیش سرطانی و مرحله IA1 دهانه رحم است.

در مورد 10 درصد عود. این 10 درصد به دلیل ناکارآمدی روش جراحی نیست. در واقع، عمل جراحی تنها زمانی متوقف می شود که در معاینه بافت شناسی، کونیسیون در sano در نظر گرفته شود. در واقع این عودها به دلیل تداوم HPV در دستگاه تناسلی به ویژه در واژن است.
بنابراین، جراحی مسئول عود نیست، بلکه تداوم HPV سرطان زا در واژن است که مسئول عود است. این HPV پایدار ضایعات جدید دهانه رحم و سایر ضایعات را تحریک می کند.
تا زمانی که درمانی برای HPV انکوژن پیدا نکنیم، عودها ادامه خواهند داشت.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات نشان دادند که واکسیناسیون پیشگیرانه در برابر HPV پس از کونیزاسیون به طور قابل توجهی میزان عود را کاهش می دهد (2). با این حال، واکسیناسیون به ندرت پس از جراحی پیشنهاد می شود.

در نهایت، از آنجایی که سرطان دهانه رحم در منشأ خود یک بیماری مقاربتی است، همه شرکای جنسی باید مورد بررسی و اطلاع قرار گیرند.
علاوه بر این، اطلاعاتی مبنی بر اینکه کاندوم ها در برابر HIV محافظت می کنند اما در برابر HPV سرطان زا به ندرت ارائه می شود.

همه این اقدامات می تواند به کاهش میزان عود بعد از جراحی کمک کند.

منابع
1. Saul H، Cassidy S. Imison C. Antonios Athanasiou، Kyrgiou M. پیشگیری از سرطان دهانه رحم: خطرات و مزایای درمان های مختلف چیست؟ BMJ 2023; 383: p2802
2. Jentschke M، Kampers J، Becker J، Sibbertsen P، Hillemanns P. واکسیناسیون پیشگیری کننده HPV پس از conization: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز. واکسن. 2020 سپتامبر 22; 38 (41): 6402-6409. doi: 10.1016/j.vaccine.2020.07.055. Epub 2020 4 آگوست. PMID: 32762871.