شرایط همپوشانی Long Covid و ME/CFS


ویراستار عزیز

دیدن کارهایی که برای کشف پیچیدگی‌های علائم شناختی پس از ویروسی و ارائه راهنمایی در مورد استراتژی‌های مدیریتی انجام می‌شود، با طراوت است. به عنوان یک متخصص ME/CFS، مایلم به این نکته اشاره کنم که در مقاله هیچ اشاره ای به ME/CFS نشده است، مگر در فهرست سایر عوامل بالقوه در اختلال شناختی (که بالقوه گیج کننده است). علاوه بر اختلال عملکرد شناختی، مقاله الگوهای علائم خستگی و ضعف پس از تمرین (PEM) را پوشش می‌دهد. با توجه به اینکه خستگی ناتوان کننده، PEM و مسائل شناختی علائم اصلی ME/CFS هستند، عاقلانه است که همپوشانی های واضح بین Covid طولانی و ME/CFS را توصیف کنیم.

ME/CFS یک بیماری تعریف‌شده است و خدمات تخصصی ME/CFS مدت‌ها قبل از تکامل ویروس SARS-CoV2 وجود داشته است، و این وضعیت یک حوزه پزشکی نادیده گرفته شده، سوء تفاهم‌شده و کمبود بودجه بوده است. جامعه ME/CFS امیدوار است که علایق بالینی جدید و بودجه تحقیقاتی که از این همه گیری ویرانگر به دست آمده است نیز به بهبود گزینه های مراقبت و درمان برای افراد مبتلا به ME/CFS کمک کند. در برخی از بخش‌های بریتانیا، این خدمات موجود ME/CFS بود که در طول همه‌گیری همه‌گیر، خدمات Covid طولانی ارائه کرد. در برخی مناطق دیگر، خدمات Long Covid برای ارائه خدمات ME/CFS گسترش یافته است، جایی که قبلاً وجود نداشت. واضح است که پاتوفیزیولوژی مشترک زیادی بین 2 وضعیت (رجوع 1) وجود دارد و 2 برچسب تشخیصی متقابل نیستند. کارکنانی که تجربه حمایت از افراد با این شرایط پیچیده چند سیستمی را دارند، مهارت های پیشرفته ای را کسب کرده اند که می تواند برای هر دو گروه بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

تعداد بسیار کمی از خدمات ME/CFS می توانند تحقیقات بالینی را به دلیل ورودی پزشکی ناکافی، فقدان تجربه تحقیقاتی و مشکل در دسترسی به تحقیقات یا تجویز انجام دهند (مرجع 2). برخی از خدمات لانگ کووید توانسته اند حمایت مالی بسیار بهتری را به دست آورند که به آنها کمک کرده است تا پیشرفت های ارزشمندی در درک پاتوفیزیولوژی لانگ کووید داشته باشند، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در این زمینه از سندرم های پس از ویروس وجود دارد. به نظر می رسد کاهش فعلی علاقه به کووید طولانی و تهدید بالقوه کاهش بودجه برای خدمات ناشی از یک دیدگاه کوته بینانه است که ممکن است کووید طولانی مدت یک مشکل کوتاه مدت باشد، اما همانطور که این مقاله نشان می دهد هنوز تعداد قابل توجهی از افراد وجود دارد. تحت تاثیر علائم تغییر زندگی تخمین زده می شود که در حال حاضر حداقل 750000 نفر در بریتانیا با علائم پایدار برای بیش از 2 سال (و از این رو به یک بیماری طولانی مدت تبدیل می شوند) وجود دارد (رجوع 3). بسیاری از خدمات ME/CFS همچنین افزایش مداوم تعداد ارجاع و همچنین افزایش پیچیدگی بالینی را گزارش می‌کنند که نیاز به گسترش خدمات را نشان می‌دهد (رجوع ۲).

انجمن پزشکان بریتانیا در ME/CFS (BACME) از مشارکت پزشکان شاغل در خدمات Long Covid استقبال کرده است. توسعه یک انجمن بالینی پس از کووید به میزبانی انجمن پزشکی فیزیکی و توانبخشی بریتانیا (مرجع 4) این پتانسیل را دارد که یک گام مثبت رو به جلو باشد و ما مشتاقانه منتظر توسعه خدمات مشترک بیشتر هستیم که می تواند مراقبت از مردم را گسترش دهد و بهبود بخشد. با ME/CFS، Long Covid و سایر شرایط مرتبط.

اگر با هم کار کنیم، قدرت ما بسیار بیشتر خواهد شد.

1. Komaroff AL، Lipkin WI. ME/CFS و کووید طولانی علائم و ناهنجاری های بیولوژیکی مشابهی دارند: نقشه راه به ادبیات. مرزها در پزشکی 2023 ژوئن 2؛ 10:1187163.
2. BACME National Services Survey اکتبر 2023 دسترسی به 20 فوریه 2024 https://bacme.info/wp-content/uploads/2023/10/BACME-National-Services-Su…
3. روشن. شیوع علائم مداوم به دنبال عفونت کروناویروس (COVID-19) در بریتانیا: 2 فوریه 2023: دفتر آمار ملی؛ 2023[موجوداز:https://wwwonsgovuk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/[Availablefrom:https://wwwonsgovuk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/
4. Sivan M, Heightman M. یک جامعه حرفه ای جدید برای شرایط پس از کووید و سایر شرایط پس از ویروس. Adv Rehabil Sci Pract. 9 فوریه 2024؛ 13:27536351241231351.