دسترسی به سقط جنین در هند | BMJ


ویراستار عزیز

بحث بین حق سقط جنین زنان در مقابل حق زندگی کودک متولد نشده پس از لغو دادگاه عالی ایالات متحده Roe v Wade در سال 2022 مورد توجه مجدد قرار گرفت. در حالی که قوانین سقط جنین در سطح جهان تمایل به لیبرال شدن دارند، از جمله در هند، ایالات متحده آمریکا. ایالت ها در حال تغییر به سمت محدود کردن حقوق سقط جنین هستند (1).

هند با درک بار عظیم سقط جنین های ناایمن، اولین بار در سال 1971 قانون خاتمه پزشکی حاملگی (MTP) را تصویب کرد و به MTP در شرایط خاص و تا یک دوره بارداری خاص اجازه داد. از آن زمان، دامنه این قانون از طریق اصلاحات قانونی و همچنین دستورات قضایی گسترش یافته است. در اصلاحات اخیر سال 2021، قانون اکنون به MTP تا 20 هفته بارداری با تایید یک پزشک اجازه می دهد که یک تمدید قابل توجه از محدودیت 12 هفته قبلی است. علاوه بر این، تحت شرایط خاص، MTP را می توان بین هفته های 20 تا 24 بارداری، مشروط به توصیه دو پزشک انجام داد. برای درخواست‌های سقط جنین که از آستانه 24 هفته فراتر می‌روند، یک هیئت پزشکی در سطح ایالت اکنون می‌تواند مجاز بودن آن را در موارد خاصی که شامل ناهنجاری‌های قابل توجه جنین است، تعیین کند (2). در سال 2022، دادگاه عالی هند با اعلام اینکه زنان مجرد نیز حق دارند در محدوده مقرر در قانون، سقط جنین را دنبال کنند، گام دیگری برداشت.

در حالی که جهان حق زنان برای مراقبت از سقط جنین ایمن را به رسمیت می شناسد، به نظر می رسد زنان در ایالات متحده به دلیل قوانین محدود کننده به سمت مراقبت های سقط جنین ناایمن سوق داده می شوند. کسانی که از حق سقط جنین ایمن در ایالات متحده دفاع می کنند می توانند از تجربیات جهانی به عنوان منبعی ارزشمند برای تقویت تلاش های حمایتی خود در داخل استفاده کنند.

منابع
1. McGovern T، Favier M، Gil L، Kitaba-Gaviglio B، Bencomo C، Memaj I و همکاران. استفاده از درس های جهانی برای محافظت از دسترسی به سقط جنین در ایالات متحده. BMJ 2024;384:e073833.
2. Pai SN، Chandra KS. قانون خاتمه بارداری پزشکی هند: پیمودن مسیر بین عدالت باروری عملی و اخلاقی. Indian J Community Med 2023؛ 48:510-3.
3. شارما پی. همه زنان دارای حق سقط جنین ایمن و قانونی، تمایز بین زنان متاهل و مجرد مغایر قانون اساسی: دیوان عالی کشور. قانون زنده 2022. موجود در: https://www.livelaw.in/top-stories/all-women-entitled-to-safe-legal-abor….