بدترین شیوع بی سابقه کنونی پرو – نشانه هشدار دیگری در مورد اثرات بحران آب و هوا بر سلامت عمومی


ویراستار عزیز،

از زمان ورود مجدد پشه های A.aegypti به پرو در سال 1984، این کشور تحت تأثیر تب دنگی قرار گرفته است و در سال های اخیر، به موازات گسترش در مناطق بیشتر، تعداد، شدت و مرگ و میر افزایش یافته است. )

اگرچه پویایی فضایی و زمانی دنگی چند عاملی است، اما به تنوع آب و هوایی بسیار حساس است، زیرا آب و هوای گرمتر و الگوهای بارندگی در حال تغییر، محیط های مهمان نوازی را برای ناقلان و عوامل بیماری زا ایجاد می کند و پتانسیل انتقال به مناطق جدید را افزایش می دهد.

پرو به دلیل خط ساحلی طولانی خود در اقیانوس آرام، به اثرات ال نینو حساس است. در سال 2017، که احتمالاً توسط شرایط رویداد ال نینو ماه‌ها قبل آغاز شده بود، (4) تعداد زیادی از موارد به ویژه در شهرهای ساحلی شمالی گزارش شد، زمانی که دمای گرمتر در شرق اقیانوس آرام منجر به تبخیر بیشتر شد و در نتیجه شرایط بارانی و گرم‌تر بود که اجازه داد. پشه A. aegypti برای تولید مثل در تعداد زیادی. با این حال، به نظر می‌رسد که بدترین شیوع دنگی کنونی (2023) پرو به موازات انتقال به مناطق غیر بومی، ناشی از الگوهای اقلیمی و اقیانوسی غیرمعمول بوده که منجر به شرایط گرم و بارانی نادر در سواحل صحرای پرو شده است، همانطور که در زیر توضیح داده شده است:

در 7 مارس 2023، سرویس ملی هواشناسی و هیدرولوژی پرو اعلام کرد که در سواحل شمالی و مرکزی، یک طوفان گرمسیری غیرمعمول (سیکلون “یاکو”) وجود دارد که بر تشدید شدید باران ها به ویژه در حوضه های میانی شیب اقیانوس آرام تأثیر می گذارد. ایجاد افزایش جریان و فعال شدن نهرها. این طوفان که به طور معمول در این بخش از اقیانوس آرام دیده نمی شود، با گرم شدن دمای سطح دریا در نزدیکی سواحل شرقی اقیانوس آرام همراه بود. افزایش دمای سطح دریا در سراسر مناطق استوایی مرکزی و شرقی اقیانوس آرام. در هفته‌های بعد (هفته‌های #11-14 سال 2023) افزایش مداوم موارد دنگی گزارش شده است. (6) یک مرحله دیگر افزایش یافته است، (6) ظاهراً به دنبال رکورد جدید دمای اقیانوس جهانی 21.1 درجه سانتیگراد (در اوایل آوریل 2023)، که 0.1 درجه سانتیگراد بالاتر از آخرین رکورد گزارش شده در مارس 2016 است. اگرچه این افزایش دمای اقیانوس، که گرم ترین دمای بیش از 100000 سال گذشته است، همزمان با سایر روندهای تغییرات آب و هوایی است، اما وقوع آن پیش از – به جای در طول – رویداد اقلیمی ال نینو در اواخر امسال، کاملاً قابل توجه است. (7) بعداً توسط NOAA (7 ژوئن 2023) منتشر شد که شرایط ال نینو قبلاً توسعه یافته و انتظار می رود ادامه یابد، در حالی که شانس تبدیل شدن به یک رویداد قوی وجود دارد. 56٪ و حداقل یک رویداد متوسط ​​حدود 84٪ است (8)

ترکیبی از هر دو موقعیت (یعنی افزایش غیرمعمول دمای اقیانوس و به دنبال آن ال نینو) به طور قابل توجهی آب و هوای گرم تر و مرطوب تر را به منطقه شرقی اقیانوس آرام می آورد که باعث ایجاد شرایط مطلوب برای پشه ها می شود.

در سال های اخیر، نقشه های توزیع پیش بینی شده Ae. مصری تحت سناریوهای تغییرات آب و هوایی (مثلاً 9)، احتمال وقوع بالایی را در آمازون پرو نشان داد، در حالی که منطقه ساحلی پرو، که اکنون به طور قابل توجهی تحت تأثیر دنگی قرار دارد، به عنوان منطقه ای با پتانسیل انتقال بالا شناسایی نشد. این پدیده نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی و اثرات آن بر سلامت عمومی همچنان شگفت انگیز است. با توجه به ادامه افزایش دما در ماه‌های آینده، تقویت مورد انتظار ال نینو و شرایط آب و هوایی شدید ناشی از آن، انتقال برون مرزی دنگی محتمل است در حالی که کشورهای همسایه مناطق با شیوع بالا ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. بنابراین، سیستم‌های مدیریت بیماری‌های عفونی مشترک ملی و فرامرزی برای آمادگی و پیشگیری مؤثرتر مورد نیاز است، که توسط مداخلاتی که پتانسیل انتقال دنگی ناشی از تغییرات آب و هوایی را کاهش می‌دهد، پشتیبانی می‌شود.

منابع
1. Fernandez-Guzman D، Caira-Chuquineyra B، Calderon-Ramirez PM، و همکاران. عوامل اجتماعی جمعیت شناختی مرتبط با دانش و نگرش نسبت به پیشگیری از تب دانگ در میان جمعیت پرو: یافته های یک بررسی ملی BMJ Open 2023;13(3):e071236.
2. Paz S، Majeed A، Christophides GK. تأثیرات تغییر آب و هوا بر بیماری‌های عفونی در مدیترانه شرقی و خاورمیانه (EMME) – خطرات و توصیه‌ها. تغییرات آب و هوایی 2021؛ 169: 1-7.
3. Nakase T, Giovanetti M, Obolski U, Lourenço J. نقشه های مناسب انتقال جهانی برای ویروس دنگی که توسط Aedes aegypti از سال 1981 تا 2019 منتقل شده است. داده های علمی 2023؛ 10(1):275.
4. Dostal T, Meisner J, Munayco C, et al. تأثیر آب و هوا و آب و هوا بر خطر شیوع دنگی در پرو، 2000-2018: تجزیه و تحلیل سری زمانی. PLoS Neglect Trop D 2022;16(6):e0010479.
5. خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژی پرو (Senamhi). طوفان یاکو خود را در کنار دریای پرو نشان می دهد [online]. 2023. https://www.gob.pe/institucion/senamhi/noticias/721545-ciclon-yaku-se-pr… (دسترسی در 1 ژوئیه 2023).
6. وزارت بهداشت، پرو. اتاق وضعیت روزانه دنگی [online]. 2023. https://www.dge.gob.pe/sala-situacional-dengue/diaria/ (دسترسی در 1 ژوئیه 2023).
7. جونز ان. اقیانوس داغتر از همیشه است: بعد چه اتفاقی می افتد؟ Nature 2023;617(7961):450.
8. NOAA، Climate.gov. به‌روزرسانی ژوئن 2023 ENSO: ال نینو اینجاست [online]. 2023. https://www.climate.gov/news-features/blogs/june-2023-enso-update-el-ni%… (دسترسی در 2 ژوئیه 2023).
9. Iwamura T، Guzman-Holst A، Murray KA. تسریع پتانسیل تهاجم ناقل بیماری Aedes aegypti تحت تغییرات آب و هوا. Nat Commun 2020؛ 11 (1): 2130.