پاسخ: به گفته فعالان کمپین، شرکت‌های شیر فرمولا از خلأهای قانونی سوء استفاده می‌کنند


ویراستار عزیز،

من از طرف انجمن متخصص تغذیه بریتانیا (BSNA) در پاسخ به مقاله BMJ می نویسم «به گفته فعالان، شرکت های شیر فرمولا از خلاءهای قانونی سوء استفاده می کنند» (7 دسامبر 2022).

اعضای BSNA بر این باورند که تعدادی از اظهارات این مقاله نادرست است و وقتی با هم جمع شوند، خطر ایجاد شک و سردرگمی غیرضروری را در بین والدینی که ممکن است نیاز به تغذیه یک غذای نوزاد برای اهداف پزشکی خاص (iFSMP) به نوزاد خود داشته باشند، به همراه دارد.

“بسیاری از شیرهای کودک که به عنوان iFSMP به بازار عرضه می شوند، نقش پزشکی ثابتی ندارند…”
ماده 2.2. مقررات 2016/128 (قانون حفظ شده اتحادیه اروپا)، که الزامات ترکیبی و اطلاعاتی خاص را برای FSMP ها، از جمله iFSMP ها فراهم می کند، ایجاب می کند که “فرمول بندی FSMP ها باید بر اساس اصول صحیح پزشکی و تغذیه باشد. [and that] استفاده از آن، مطابق با دستورالعمل های سازنده، باید در برآوردن نیازهای غذایی خاص افرادی که برای آنها در نظر گرفته شده است، ایمن، مفید و موثر باشد، همانطور که توسط داده های علمی پذیرفته شده عمومی نشان داده شده است.» که اعضای ما به آن پایبند هستند.

“…نظارت پزشکی ناکافی بر خریدهای FSMP”.
هم برای iFSMP های تجویز شده و هم برای محصولات بدون نسخه، یک بیانیه واضح روی بسته نمایش داده می شود تا مشخص شود که آنها باید تحت راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی استفاده شوند. این مطابق با ماده 5.2.(a) مقررات 2016/128 (قانون حفظ شده اتحادیه اروپا) است.

«…خود تولیدکنندگان تصمیم می‌گیرند که کدام شیرهای نوزاد به‌عنوان… iFSMP به بازار عرضه شود، با نظارت قانونی کمی».
ماده 9 مقررات 2016/128 (قانون حفظ شده اتحادیه اروپا) ایجاب می کند که شرکت ها باید هنگام عرضه هر محصول جدید یا فرموله شده در بازار به مقامات ذیصلاح، به عنوان مثال، وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی (DHSC) در GB اطلاع دهند. ارائه برچسب محصول علاوه بر این، محصولاتی که به‌عنوان FSMP (از جمله iFSMP) در بازار قرار می‌گیرند، باید با تعریف تعیین شده در ماده 2.2.(g) مقررات 609/2013 (قانون حفظ شده اتحادیه اروپا) مطابقت داشته باشند. DHSC (یا مرجع ذی صلاح مربوطه) می تواند هر گونه اطلاعات دیگری را برای تطبیق با مقررات و در نتیجه مناسب بودن به عنوان iFSMP درخواست کند و انجام دهد. این محصولات مبتنی بر تحقیقات علمی گسترده در زمینه مدیریت رژیم غذایی بیماری، اختلالات و شرایط پزشکی نوزادان است که توسط شواهد کارآزمایی بالینی قوی پشتیبانی می‌شود.

“صنعت شیر ​​کودک از دسته iFSMP برای ارائه ادعاهای گمراه کننده سلامت یا تغذیه استفاده می کند…”
اعضای BSNA از ماده 7 مقررات 2016/128 (قانون حفظ شده اتحادیه اروپا) پیروی می کنند که استفاده از ادعاهای تغذیه و سلامت را در همه FSMP ها ممنوع می کند. طبق مقررات 2016/128 (قانون حفظ شده اتحادیه اروپا)، بند (14) بیان می‌کند که بیان ویژگی‌ها و ویژگی‌هایی که محصول را برای هدف خاص خود مفید می‌سازد، یک اعلامیه اجباری است. اینها نباید ادعاهای تغذیه یا سلامتی که اظهارات داوطلبانه هستند در نظر گرفته شوند. DHSC این اختیار را دارد که ورود یک محصول را به عنوان iFSMP به بازار ممنوع کند اگر برچسب‌گذاری، از جمله ویژگی‌ها و ویژگی‌های محصول، الزامات نظارتی را برآورده نکند.

“[Some] شیر خشک مخصوص نوزادان بدون لاکتوز و شیر خشک مخصوص نوزادان مبتنی بر سویا در حال حاضر تحت قوانین شیرخشک نوزادان و بعدی به بازار عرضه می شوند…” و “…به طور مناسب تری به عنوان یک iFSMP به بازار عرضه می شود”
ضوابط این محصولات توسط مقررات 2016/127 (قانون حفظ شده اتحادیه اروپا) تعیین شده است، که الزامات ترکیبی و اطلاعاتی خاص را برای شیر خشک و شیر خشک برای نوزادان فراهم می کند. شرکت های عضو BSNA از تمام قوانین مربوطه در مورد موقعیت یابی محصول پیروی می کنند.

iFSMP ها می توانند نقشی حیاتی در حفاظت از نوزادانی داشته باشند که سلامت یا رشد آنها ممکن است از طریق بیماری، اختلال یا شرایط پزشکی که مدیریت آنها از طریق شیر مادر یا شیرخشک به تنهایی دشوار یا غیرممکن باشد، در معرض تهدید قرار گیرد.

ما نگران هستیم که این اظهارات در وب سایت BMJ باقی بماند و معتقدیم این نامه اصلاحات لازم را ارائه می دهد.

ارادتمند شما

دکلن اوبراین