خاکستری شدن جهان در حال توسعه – ظرفیت سازی کارکنان / زیرساخت ها با رویکرد چند رشته ای ممکن است انتخاب مناسبی برای مراقبت های تسکینی در زوال عقل باشد.


ویراستار عزیز
زوال عقل یک سندرم است که می تواند توسط تعدادی از بیماری ها ایجاد شود که در طول زمان سلول های عصبی را از بین می برند و به مغز آسیب می رسانند و معمولاً منجر به زوال عملکرد شناختی فراتر از آن چیزی می شود که از پیامدهای معمول پیری بیولوژیکی انتظار می رود. (1) در حال حاضر هفتمین علت مرگ و میر و یکی از علل اصلی ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان در سطح جهان است. در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند که بیش از 60 درصد آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند. هر سال نزدیک به 10 میلیون مورد جدید وجود دارد.
در حالی که بسیاری از بیماری‌های قرن بیستم به طور پیوسته تحت کنترل قرار می‌گیرند، روند اختلالات عصبی مانند زوال عقل تا حد زیادی کنترل نشده با افزایش بروز و شیوع تا حد زیادی به دلیل پیری پیوسته جمعیت در سراسر جهان ادامه می‌یابد. (2)
نسبت افراد مسن تقریباً در همه کشورهای جهان در حال افزایش است، اما تا سال 2050، بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد. پیش بینی می شود که جهان شاهد یک تغییر جمعیتی لرزه ای از پیری به جهان در حال توسعه باشد. تا سال 2050، 80 درصد از 2 میلیارد سالمند در این سیاره در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد. (3)
در حالی که پیشگیری اولیه به درستی اهمیت پیدا می کند، افرادی که بیماری ثابت شده دارند در حال حاضر نیاز به تغییر تمرکز از قصد درمانی به بهبود کیفیت زندگی دارند. تعداد زیاد و پیچیدگی نیازهای بیماران مبتلا به زوال عقل، از جسمی گرفته تا روانی اجتماعی و معنوی، نیاز به مشارکت طیف گسترده ای از رشته های پزشکی، پرستاری و متخصصان بهداشتی وابسته را ایجاب می کند. در عین حال تفاوت هایی در صلاحیت آموزشی، سطح هوش، سطح آموزش و علاقه مراقبین به توسعه ابزارهای جدید برای مراقبت تسکینی وجود دارد.
وضعیت جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی، وضعیت آموزشی، وضعیت مراقبت های بهداشتی، وضعیت زیرساخت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. برخی از مطالعات توسعه فهرست‌های سریع سؤالات (QPLs) را برای مراقبین خانوادگی ساکنان خانه سالمندان مبتلا به زوال عقل پیشرفته منعکس کرده‌اند. (4) نشان داده شده است که مراقبان خانواده سؤالات زیادی در مورد مراقبت تسکینی زوال عقل دارند، اما زمینه محلی ممکن است به طور خاص بر روی کدام سؤال تأثیر بگذارد. بنابراین ورودی کاربر نهایی محلی برای سفارشی کردن QPL ها مهم است.
افراد مبتلا به زوال عقل (PwD) اغلب دارای نقایص شناختی و محدودیت های عملکردی قابل توجهی هستند که نیاز به کمک قابل توجه مراقب دارند. با توجه به بار بالای علائم و ماهیت نهایی زوال عقل، آگاهی پیش آگهی خوب و ادغام مراقبت تسکینی (PC) مورد نیاز است. نشان داده شده است که درصد بالایی از مراقبان درک ضعیفی از ماهیت نهایی زوال عقل و نقش رایانه شخصی در بحث های پیش آگهی بین مراقبان و پزشکان گزارش می دهند. (5)
مراقبت تسکینی اولیه یک جنبه اساسی از مراقبت با کیفیت بالا برای بیماران مبتلا به یک بیماری جدی مانند زوال عقل است. پزشک که از بیمار و خانواده ای که از زوال عقل رنج می برد مراقبت می کند، می تواند مراقبت های تسکینی اولیه را به طرق مختلف ارائه دهد. شاید مهمترین جنبه ها ارتباط با کیفیت بالا در حین به اشتراک گذاشتن یک تشخیص، مشاوره بیمار از طریق پیشرفت بیماری و پیش آگهی و ارجاع به بیمارستان در صورت لزوم باشد. آکادمی مغز و اعصاب آمریکا (AAN) بر ارتباطات با کیفیت در مجموعه سنجش کیفیت نتیجه 2020 خود تأکید می کند و نقاط عطف عصب شناسی مشاور اعتباربخشی برای تحصیلات تکمیلی پزشکی (ACGME) بر ارتباطات و شفقت به عنوان مهارت های اساسی برای تسلط بر آموزش تأکید می کند. (6).
از این رو چهار عنصر کلیدی مراقبت تسکینی در مراقبت از زوال عقل عبارتند از ادغام اولیه مراقبت تسکینی در مراقبت های چند رشته ای زوال عقل، ارائه مراقبت تسکینی طولی، پیش بینی و پاسخ به نیازهای کل نگر فرد و خانواده اش. و ظرفیت سازی/آموزش مراقبان و کارکنان برای حمایت از ارائه مراقبت های تسکینی.
1. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/dementia
2. Brennan F، Chapman M، Gardiner MD، Narasimhan M، Cohen J. چالش زوال عقل ما: ایجاد مراقبت تسکینی. مجله پزشکی داخلی. 2023 فوریه؛ 53 (2): 186-93.
3. Shetty P. ماده خاکستری: پیری در کشورهای در حال توسعه. لانست. 7 آوریل 2012؛ 379 (9823): 1285-7.
4. Bavelaar L، Nicula M، Morris S، Kaasalainen S، Achterberg WP، Loucka M، Vlckova K، Thompson G، Cornally N، Hartigan I، Harding A. توسعه سؤالات خاص کشور در مورد مراقبت از پایان زندگی برای خانه سالمندان ساکنان مبتلا به زوال عقل پیشرفته با استفاده از تکنیک گروه اسمی با مراقبان خانواده. آموزش و مشاوره بیمار. 2022 آوریل 1؛ 105 (4): 965-73.
5. Gabbard J, Johnson D, Russell G, Spencer S, Williamson JD, McLouth LE, Ferris KG, Sink K, Brenes G, Yang M. آگاهی پیش آگهی، بیماری و درک تسکین دهنده در میان مراقبین بیماران مبتلا به زوال عقل. مجله آمریکایی آسایشگاه و طب تسکینی®. سپتامبر 2020; 37 (9): 683-91.
6. Sico JJ، Sarwal A، Benish SM، Busis NA، Cohen BH، Das RR، Finsilver S، Halperin JJ، Kelly AG، Meunier L، Phipps MS. بهبود کیفیت در نورولوژی: مجموعه سنجش کیفیت نتایج عصب‌شناسی عصب شناسی. 2020 ژوئن 2; 94 (22): 982-90.