توجه به علائم سلامت روان ناشی از کووید-19 در کوبا


ویراستار عزیز

با توجه به وجود COVID-19 در کوبا و گسترش آن در تمام استان های کشور، بخش سلامت روان وزارت بهداشت عمومی (MINSAP) با هماهنگی گروه روانشناسی ملی برنامه ای را برای پیشگیری و مدیریت روانی-اجتماعی تهیه کرد. خطرات در جمعیت سالم، در معرض خطر، بیماران بستری در بیمارستان و کارکنان بهداشتی که برای مهار بیماری همه گیر تلاش می کردند، که بخشی از استراتژی کلی بود. از رهنمودها و حمایت های روانی ارزشمندی که برای مقابله با این مخاطرات ارائه شد، از تجربیات انباشته شده در سطح بین المللی، تجربیات انباشته شده در کشور در مواقع بلایا و بلایا و همچنین ابتکاراتی که در زمینه مشاوره و تلفن گشایش یافت، بهره گرفته شد. یا کانال های ارتباط مجازی

پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان بهداشتی که تحت مراقبت مستقیم از بیمار بودند، خستگی و فرسودگی همراه با تنش مفرط را تجربه کردند که خود را به صورت اضطراب، بی خوابی، غم، ناتوانی، افسردگی، ناامیدی و احساس گناه نشان می داد. در نتیجه، علاوه بر رنج ناشی از تعارضات ناشی از تعامل کار و خانواده، دچار استرس شغلی، فرسودگی شغلی یا سندرم فرسودگی شغلی شده‌اند.

در کوبا، موسسات مراقبت اولیه خدمات روانشناسی خود را برای پاسخگویی به خواسته های خانواده حفظ کردند. برخی از مشاهدات والدین تأثیر آن بر جمعیت کودکان محدود را نشان می دهد: بی قراری، عصبی بودن، تحریک پذیری، بی حوصلگی، عدم تمرکز، سوء استفاده از بازی های الکترونیکی، اضطراب، اختلالات خواب و غیره.

همیشه نمی توان فضاهای بازی و فعالیت های تفریحی را در خانه ایجاد کرد که برای کودکان جذاب باشد یا برای رعایت فعالیت های مدرسه باشد. در بسیاری از موارد، این به ابتکارات و در دسترس بودن بزرگسالان، فضاهای فیزیکی، زندگی با افراد دیگر، عملکرد خانواده و حالات عاطفی بزرگسالان و سایر عوامل بستگی دارد. در این زمینه، تلاش های وزارت آموزش و پرورش (MINED) نقش اساسی در آماده سازی والدین از طریق برنامه های تلویزیونی و انطباق با تمام سیستم های آموزشی ایفا کرد.

در مورد کوبا، به دلیل ویژگی‌های سیستم بهداشتی و پروژه اجتماعی سوسیالیستی، جمعیت به دلیل ترس از درمان نشدن، همانطور که در کشورهای دیگر گزارش شده، دچار ناامنی نشدند. از سوی دیگر، یک عامل حفاظتی در نظر گرفته شده، اعتماد و اعتبار در مراقبت های بهداشتی و ظرفیت و شایستگی متخصصان آن است. بیماران کووید-19 پس از بهبودی همچنان تحت مراقبت قرار می گیرند که شامل توجه به حالات عاطفی آنها توسط متخصصان بهداشت روانشناسی و روانپزشکی است. آنها همچنین بخشی از یک پروتکل تحقیقاتی هستند که امکان شناسایی تأثیر این بیماری بر سلامت روان افرادی را که از آن رنج می‌برند، می‌سازد.