تفاله های قهوه ممکن است مقصر نباشد


ویراستار عزیز

امروز خیلی خوب شروع کردم به خواندن این مقاله ویژه در پورتال وب سایت مجله پزشکی بریتانیا (1) که متن آن به کشف میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و چندمقاوم در دستگاه‌های قهوه‌ساز اشاره می‌کند که متعلق به گروهی از باکتری‌هایی هستند که ما به صورت عامیانه نام می‌بریم. ، در بخش بهداشت، با نام اختصاری ESKAPE.

در نگاه اول، عنوان و آغاز آن مقاله فوق العاده، ما را به این فکر می اندازد که خطر ابتلا به بیماران یا افراد دیگر ممکن است بیشتر به پیدایش یا ظهور آن حشرات در تفاله ها یا باقی مانده های قهوه که در داخل فیلترها باقی می مانند مربوط باشد. تجهیزات یا محفظه های آن که برای تولید نوشیدنی انرژی زا استفاده می شود.

اگرچه ضایعات قهوه از نظر مواد مغذی بسیار غنی است، زیرا حاوی مواد معدنی، پروتئین، لیپید و پلی ساکارید است (2) و می تواند محیطی باشد که امکان تکثیر بسیاری از میکروارگانیسم ها را فراهم می کند، محتوای بالای متابولیت های آنها با منشاء ثانویه که عمدتاً متعلق به گروهی از آلکالوئیدها، اسانس ها و آنتی اکسیدان ها اجازه تکثیر آن میکروارگانیسم ها را در این مدت کوتاه نمی دهند. این ضایعات قهوه‌های صنعتی دقیقاً به دلیل خاصیت محافظتی فیزیکوشیمیایی خود به طور گسترده در لوازم آرایشی برای از بین بردن بوی نامطبوع تولید شده توسط میکروارگانیسم‌ها در افراد یا حیوانات و محافظت از گیاهان و محصولات در برابر تأثیر حشرات و انگل‌ها استفاده می‌شوند.

ویژگی های دستیاران و متخصصانی که در مراکز درمانی یا مراکز درمانی، کلینیک ها، بیمارستان ها کار می کنند بسیار خاص است. با توجه به ماهیت کار آنها در بخش بهداشت و به دلیل تماس دائمی با بیماران در مناطق پرخطر عفونت، این احتمال وجود دارد که نه تنها باکتری ها، بلکه قارچ ها، ویروس ها، ریکتزیا و سایر انگل ها نیز رسوب کنند. برای آنها، روی دیوارها، تخت ها، صندلی ها، میزها، اشیاء، مواد، تجهیزاتی که آن کارگران استفاده می کنند. به دلیل تماس دائمی با میکروارگانیسم ها، تعامل کارکنان مراقبت های بهداشتی با میکرو فلور باکتریایی اجتناب ناپذیر است. آنها نه تنها آن میکروفلور را روی پوست خود حمل می کنند، بلکه می توانند آن را در هر مکانی به راحتی پخش کنند. به طوری که زندگی مشترک با عوامل بیماری زا و رها کردن یا انباشتن ناآگاهانه آنها در قهوه سازها، در حین تهیه یک قهوه خوب و ضروری، شاید دلیل اصلی توضیح آن کشف بزرگ واکر و همکاران باشد.

کشف این باکتری‌های ESKAPE مبنای خوبی برای شروع مطالعات آینده‌نگر کاملاً کنترل‌شده است که به ما امکان می‌دهد منشاء واقعی این عوامل بیماری‌زا را در دستگاه‌های قهوه‌ساز مشخص کنیم.

این فرضیه حقیر من برای تلاش برای توضیح علل احتمالی این کشف بزرگ با مشاهده تجربی است. کنترل از هم اکنون بسیار مهم است تا در آینده از وجود مشکلات عفونی بسیار دشوار در درمانگاه ها و بیمارستان ها جلوگیری شود.

ارجاعات مستند
1. سارا ویکتوریا واکر و همکارانش. BMJ 2023; 383: p2564
2. COGUA BARRERA HR https://repositorio.unal.edu.co. مطالعه پودر قهوه برای استفاده در فرمولاسیون رهایش کنترل شده از مواد مغذی.