ممیزی غذاهای بسته بندی شده/کنسرو شده، ادویه جات و طب سنتی ممکن است داده های ارزیابی خانه های کپک زده را تکمیل کند.


ویراستار عزیز

خطرات مرتبط با مایکوتوکسین ها هم به خطر و هم به قرار گرفتن در معرض آن بستگی دارد. در حالی که خطر می تواند در سراسر جهان یکسان باشد، قرار گرفتن در معرض آن یکسان نیست، زیرا تفاوت در سطوح آلودگی و عادات غذایی در نقاط مختلف جهان، زیستگاه، شرایط دما، سطح رطوبت و غیره. آلودگی قارچی محصولات خشک منجر به تولید می شود. آفلاتوکسین در سراسر جهان گزارش شده است، اما در کشورهای در حال توسعه بیشتر بیان می شود. تخمین زده شده است که حدود نیمی از قارچ های موجود در محیط می توانند باعث عفونت در افراد شوند (مایکوز). بیش از 5 میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه در معرض خطر مواجهه مزمن با آفلاتوکسین ها از طریق غذاهای آلوده هستند (1). ادویه ها و گیاهان معطر پس از آلوده شدن به مایکوتوکسین های تولید شده توسط قارچ ها در طول رشد، برداشت، پس از برداشت یا حمل و نقل، شرایط نامناسب خشک کردن (خشک شدن در آفتاب بر روی زمین، پیاده روها، زمان خشک شدن طولانی مدت) و شیوه های نگهداری پس از برداشت برای مصرف نامناسب هستند. (شرایط غیربهداشتی و شرایط محیطی ناپایدار) (2).

یک مطالعه اخیر، وقوع قابل توجه کپک ها و آفلاتوکسین ها را در ادویه ها و پودرهای گیاهان معطر که بیشتر توسط مصرف کنندگان در بنین و کشورهای همسایه استفاده می شود، مستند کرده است. توصیه شده است که حضور کپک‌ها و آفلاتوکسین‌ها در تمام زنجیره غذایی شامل مراحل رشد، فرآوری و نگهداری گیاه، مرتب‌سازی قبل از فرآوری، کنترل فعالیت آب در ادویه‌ها، دمای اتاق نگهداری و ممیزی کپک‌ها کنترل شود. گونه هایی که در تولید آفلاتوکسین نقش دارند. (3)

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) محصولات گیاهی را به عنوان داروها (دارو باید دارای یک برنامه بازاریابی تایید شده باشد) یا مکمل های غذایی (که توسط قانون سلامت و آموزش مکمل های غذایی در سال 1994 تنظیم شده است) طبقه بندی می کند و برای اطمینان از محافظت موثر از سلامت عمومی، محصولاتی که حاوی آلاینده‌های بیش از حد مجاز هستند نباید در بازار مجاز باشند و مکمل‌های غذایی باید دقیقاً از نظر آلودگی قارچی و میکروبیولوژیکی برچسب گذاری شوند.

تخمین زده می شود که تقریباً 80 درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه از داروهای گیاهی سنتی به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی اولیه خود استفاده می کنند (5، 6). از جمله خطرات ایمنی اصلی مربوط به داروهای گیاهی، آلودگی به میکروارگانیسم‌هایی از انواع مختلف است که ممکن است به برگ، ساقه، گل، دانه و ریشه که داروهای گیاهی از آنها تهیه می‌شود، چسبیده باشد. یک مطالعه نشان داده است که استفاده از داروهای گیاهی خانگی و تجاری به دلیل فقدان استانداردهای کیفیت میکروبی یک خطر بزرگ برای سلامتی است. (7) از این رو مهم است که علاوه بر نامه ارزیابی خانه، نامه هایی برای ممیزی کیفیت شیوه های تولید خوب (GMP) در داروخانه ها یا صنایعی که داروهای گیاهی/ مکمل های غذایی گیاهی را مدیریت می کنند، صادر شود.

1. Van Egmond HP، Schothorst RC، Jonker MA. مقررات مربوط به مایکوتوکسین ها در غذا پر شده. 389، شماره 1. مقعدی بیوآنال شیمی. 2007: 147-57.
2. Anihouvi VB، Vissoh VP، Gbaguidi F، Soumanou M. پردازش، روش‌های ذخیره‌سازی و ویژگی‌های کیفی ادویه‌ها و گیاهان معطر در زنجیره تجاری محلی در بنین. مجله آفریقایی تحقیقات کشاورزی. 2016؛ 11 (37): 3537-47.
3. Akpo‐Djènontin DO، Gbaguidi F، Soumanou MM، Anihouvi VB. آلودگی به کپک و تولید آفلاتوکسین در ادویه های فرآوری شده سنتی و پودر گیاهان معطر بیشتر در غرب آفریقا استفاده می شود. علوم غذایی و تغذیه 2018؛ 6 (3): 541-8.
4. Sharma S. وضعیت فعلی محصول گیاهی: بررسی اجمالی نظارتی. مجله داروسازی و علوم زیستی. 2015؛ 7 (4): 293.
[ PubMed ]5. عمیر م، الطاف م، عباسی ع.م. بررسی قومی گیاه شناسی گیاهان دارویی بومی در منطقه حفیظ آباد، پنجاب-پاکستان. PloS one. 2017؛ 12 (6): e0177912.
6. سازمان بهداشت جهانی. استراتژی طب سنتی WHO 2002-2005. 2002. سازمان جهانی بهداشت، ژنو. 2002.
7. de Sousa Lima CM، Fujishima MA، de Paula Lima B، Mastroianni PC، de Sousa FF، da Silva JO. آلودگی میکروبی در داروهای گیاهی: یک خطر جدی برای سلامتی مصرف کنندگان سالمند طب مکمل و درمان های BMC. 2020؛ 20 (1): 1-9.