پاسخ: لاواژ هدایت شده با اولتراسوند با تزریق کورتیکواستروئید در مقابل لاواژ شم با و بدون تزریق کورتیکواستروئید برای تاندیوپاتی کلسیفیک شانه: مطالعه تصادفی دوسوکور چند بازویی


ویراستار عزیز

از شما برای انتشار کارآزمایی تصادفی کنترل شده با کیفیت بالا توسط موسمایر و همکاران سپاسگزاریم. (1)، مقایسه نتیجه بین لاواژ هدایت شده با اولتراسوند با تزریق کورتیکواستروئید و لاواژ شم با و بدون تزریق کورتیکواستروئید در بیماران مبتلا به تاندونوپاتی کلسیفیک (CT) روتاتور کاف. این مطالعه به این نتیجه رسید که لاواژ هدایت شده با اولتراسوند با تزریق کورتیکواستروئید یا شستشوی شم با تزریق کورتیکواستروئید در مقایسه با درمان ساختگی برتری ندارد. تنها تفاوت‌های کوچک و کوتاه‌مدت بین گروهی به نفع دو گروه درمانی (لاواژ با تزریق کورتیکواستروئید و لاواژ شم با تزریق کورتیکواستروئید) در مقایسه با بیماران تحت درمان شم مشاهده شد. جالب توجه است که اثر درمان کلی محدود در لاواژ با تزریق کورتیکواستروئید است. در جدول 1 این نتایج (1) با نتایج 9 مطالعه دیگر (2-10) مقایسه شده است. اگرچه معیارهای پیامد و شرایط پیگیری متفاوتی استفاده شد، واضح است که بیماران کارآزمایی KALK بدتر عمل می‌کنند.

جدول 1: نتایج بارباتاژ/ لاواژ با تزریق کورتیکواستروئید در ده مطالعه بالینی.
برای دیدن جدول روی https://bit.ly/4aPWQYb کلیک کنید

ما معتقدیم که این تفاوت را می توان با محدودیت در معیارهای ورود و خروج توضیح داد. در ابتدا فقط تعداد محدودی از بیماران شامل درمان محافظه کارانه مناسب دریافت کرده بودند: (شانه؟) فیزیوتراپی (30%)، تزریق استروئید (11%) و فیزیوتراپی با تزریق یا ESWT (18%). توجه به این نکته مهم است زیرا اولین قدم در درمان تاندونوپاتی کلسیفیک، درمان اختلالات فعلی (به عنوان مثال درد، کنترل حرکتی، خودکارآمدی، ادراک سلامت و عملکرد ADL) در مراقبت های بهداشتی خط اول است. معیارهای ورود از دست رفته، تست مقاومت ایزومتریک مثبت برای توجیه تشخیص تاندونوپاتی، عدم توجه به تفسیر علائمی که کلسیفیکاسیون در تاندون را تایید می‌کند و عدم ذکر اختلالات غیر جسمی مرتبط احتمالی در این جمعیت با میانگین طول مدت علائم 32 ماه بود. . برخی از اختلالات غیر جسمی باید منجر به یک معیار طرد شود.

Ogon و همکاران (11) نشان دادند که 73 درصد از بیماران CT (420=n) با موفقیت به صورت محافظه کارانه درمان می شوند. در محیط بالینی هلندی، ما به این معیارهای ورود دقیق‌تر احترام می‌گذاریم و سوزن‌های هدایت‌شونده اولتراسوند را درمانی ایمن و مؤثر برای کمک به بیماران مبتلا به علائم مقاوم به درمان ناشی از CT پس از مراقبت‌های بهداشتی خط اول مناسب با تمرکز بر اختلالات می‌دانیم (5،6،9،10). ، 12). این یافته ها توسط بررسی های اخیر (13-14) پشتیبانی می شود. علاوه بر این، ما کوتاه مدت (

به لطف مطالعه جامع KALK توسط Moosmayer و همکاران (1) ما حتی بیشتر از این واقعیت آگاه هستیم که شستشوی هدایت شده با اولتراسوند درمان مناسب برای همه بیماران CT نیست و اکثر بیماران باید با گزینه های درمانی محافظه کارانه درمان شوند. اما ما معتقدیم که هیچ نشانه ای برای شستشوی هدایت شده با اولتراسوند در درمان بیماران مبتلا به CT مقاوم به درمان وجود ندارد. با این حال، شستشوی هدایت‌شده با اولتراسوند باید برای بیمارانی اختصاص داده شود که علی‌رغم درمان محافظه‌کارانه مناسب، بدون علائم تحلیل رسوب کلسیفیک، علائم پایدار دارند. ما بر این باوریم که مطالعات آینده باید بر شناسایی عوامل پیش آگهی بیمار که بر سیر CT تأثیر می‌گذارند تمرکز کنند. اگر کارآزمایی KALK چیزی به ما می‌آموزد، این است که تعیین اندیکاسیون درمانی مناسب برای بیماران CT مناسب همچنان یک چالش بزرگ است.

منابع.
1. استفان موسمایر، اوله ماریوس ایکبرگ، هانا بیورنسون هالگرن، اینگار هیر، سینوو کوالهیم، نیلز گونار جوئل، جسپر بلومکوئیست، آره هوگو پریپ، ینس ایوار بروکس. لاواژ هدایت شده با اولتراسوند با تزریق کورتیکواستروئید در مقابل لاواژ شم با و بدون تزریق کورتیکواستروئید برای تاندونوپاتی کلسیفیک شانه: مطالعه تصادفی دوسوکور چند بازویی. BMJ 2023; 383: e076447.
2. Del Cura JL، Torre I، Zabala R، Legórburu A. شستشوی سوزنی از راه پوست با هدایت سونوگرافی در تاندونیت کلسیفیک شانه: نتایج کوتاه مدت و بلند مدت. AJR Am J Roentgenol; 2007; 189: W12834.
3. De Conti G، Marchioro U، Dorigo A، و همکاران. درمان کلسیفیکاسیون تاندون شانه با هدایت اولتراسوند از راه پوست: پیگیری بالینی و رادیولوژیکی در 6 ماهگی. J سونوگرافی; 2010; 13:188-98.
4. Yoo JC، Koh KH، Park WH، Park JC، Kim SM، Yoon YC. نتیجه رفع فشار سوزنی با هدایت اولتراسوند و تزریق استروئید در تاندونیت کلسیفیک J Shoulder Ebow Surg; 2010; 19:596-600.
5. De Witte PB، Selten JW، Navas A، Nagels J، Visser CPJ، Nelissen RGHH، ea تاندونیت کلسیفیک روتاتور کاف: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده از سوزنینگ و لاواژ با هدایت اولتراسوند در مقابل کورتیکواستروئیدهای ساب آکرومیال. Am J Sports Med. جولی 2013؛ 41 (7): 1665-73.
6. Oudelaar BW، Schepers-Bok R، Ooms EM، Huis In ‘t Veld R، Vochteloo AJH. آسپیراسیون سوزنی رسوبات کلسیفیک (NACD) برای تاندونیت کلسیفیک ایمن و مؤثر است: پیگیری شش ماهه نتایج بالینی و عوارض در یک سری از 431 بیمار. یورو جی رادیول. فروردین 1395؛ 85 (4): 689-94.
7. Moosmayer S, Aasen IB. درمان سوزن از راه پوست با هدایت اولتراسوند و تزریق استروئید برای تاندونوپاتی کلسیفیک شانه: آیا جراح ارتوپد می تواند این کار را انجام دهد؟ Matthews J Orth2018; 3:1-8.
8. Darrieuort-Laffite C، Varin S، Coiffier G، Albert JD، Planche L، Maugars Y، ea آیا تزریق کورتیکواستروئید بعد از سوزن زدن و شستشوی تاندونیت کلسیفیک لازم است؟ کارآزمایی تصادفی، دوسوکور، بدون حقارت. آن رئوم دیس. ژوئن 2019؛ 78 (6): 837-43.
9. Louwerens JKG، Siervelt IN، Kramer ET، Boonstra R، van den Bekerom MPJ، van Royen BJ، و همکاران. مقایسه سوزن‌های هدایت‌شده با اولتراسوند همراه با تزریق کورتیکواستروئید سابکرومیال در مقابل درمان امواج شوک برون بدنی پرانرژی برای تاندونیت کلسیفیک روتاتور کاف: یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده. آرتروسکوپی. جولی 2020؛ 36 (7): 1823-1833.e1.
10. Oudelaar BW، Huis In ‘t Veld R، Ooms EM، Schepers-Bok R، Nelissen RGHH، Vochteloo AJH. اثربخشی کاربرد کمکی پلاسمای غنی از پلاکت پس از آسپیراسیون سوزنی رسوبات کلسیفیک برای درمان تاندونیت کلسیفیک روتاتور کاف: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی دوسوکور با پیگیری 2 ساله. Am J Sports Med. ماارت 2021؛ 49 (4): 873-82.
11. Ogon P, Suedkamp NP, Jaeger M, Izadpanah, K, Koestler W, Maier D. (2009). عوامل پیش آگهی در درمان غیرجراحی تاندونیت کلسیفیک علامت دار مزمن شانه آرتریت و روماتیسم، 60 (10)، 2978-2984.
12. Koel G, Louwerens JKG, Niemeijer – Blokvoort J (مقاله هلندی). فیزیوتراپی در بیماران SAPS مبتلا به تاندونوپاتی کلسیفیک. فیزیوس، دسامبر 2022، 4:49-60.
13. Arirachakaran A، Boonard M، Yamaphai S، Prommahachai A، Kesprayura S، Kongtharvonskul J. درمان با امواج شوک برون بدنی، لاواژ از راه پوست با هدایت اولتراسوند، تزریق کورتیکواستروئید و درمان ترکیبی برای درمان روتاتور کاف: کانال کاسیفیک mepathy-calcific tendely. از RCT ها Eur J Orthop Surg Traumatol، آوریل 2017؛ 27 (3): 381-390.
14. Lafrance S، Doiron-Cadrin P، Saulnier M، Lamontagne M، Bureau NJ، Dyer JO، Roy JR، Desmueles F. آیا شستشو با هدایت اولتراسوند یک مداخله موثر برای تاندیوپاتی کلسیفیک روتاتور کاف است؟ یک مرور سیستماتیک با یک متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده. BMJ Open Sport Exerc Med 2019; 5: e000506. doi:10.1136/bmjsem-2018-000506:1-8.
15. Louwerens JKG، Kuijer PPFM، Siervelt IN، Van den Bekerom MPJ، Van Royen BJ، Eygendaal D، Van Noort A. تاثیر درمان کم تهاجمی برای تاندونیت کلسیفیک روتاتور کاف بر توانایی کاری خود گزارش شده و مرخصی استعلاجی. آرتروسکوپی، پزشکی ورزشی و توانبخشی، جلد 2، 6 (دسامبر)، 2020: 821-827.