استراتژی پیشگیرانه بین حرفه ای | BMJ


ویراستار عزیز

مداخله بالینی برای پیشگیری ثانویه از بیماری های قلبی عروقی کارآمد است و تقویت این فعالیت، همانطور که توسط Whitty و همکاران (1) حمایت می شود، ضروری است. اما چگونه می توان با کمبود ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و جمعیت سالخورده این امر را محقق کرد؟ یک راه، اجرای یک استراتژی پیشگیرانه بین حرفه ای است.

به طور سنتی، پزشکان مسئول تشخیص و درمان و همچنین پیشگیری از بیماری های مزمن هستند. با این حال، ارائه خدمات پیشگیرانه جامع بار بزرگی است، و انجام آن برای پزشکان تحت فشار اولیه دشوار است (2). شواهد رو به رشد نشان می دهد که سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیز باید درگیر باشند، به ویژه به این دلیل که پیشگیری از بیماری های مزمن به ترکیبی پیچیده از غربالگری، تغییرات سبک زندگی و درمان دارویی طولانی مدت نیاز دارد. تیم های بین حرفه ای از پرستاران، داروسازان و پزشکان می توانند رویکردی بهینه برای ارائه کارآمد این وظایف باشند (3). اجرای هرگونه اقدام پیشگیرانه ای که نیاز به تلاش فردی دارد، به خصوص برای مدیریت بیماری های مزمن که انتظار می رود پایبندی طولانی مدت به درمان برای آنها ضعیف باشد، دشوار است (4). به همین دلیل به یک تیم نیاز است.

یکی دیگر از مزایای مراقبت های بین حرفه ای، تعدد بازیگران در اطراف بیماران است که در یک دیدگاه مراقبت بیمار محور، امکان انعطاف پذیری در ارائه مراقبت های بهداشتی در سطح جامعه را فراهم می کند، تداوم را تسهیل می کند و می تواند نابرابری در دسترسی به مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد. با اجرای یک استراتژی پیشگیرانه بین حرفه ای، پیشگیری ثانویه نیز می تواند به راحتی در طول اپیدمی های شدید حفظ شود و به کاهش تأثیر خدمات مراقبت های بهداشتی مختل شده کمک کند (5).

Arnaud Chiolero، MD PhD، استاد بهداشت عمومی، از آزمایشگاه سلامت جمعیت (#PopHealthLab)، دانشگاه فریبورگ، سوئیس، و Valérie Santschi، PharmD PhD، استاد تحقیقات خدمات بهداشتی، از La Source، دانشکده علوم پرستاری، HES – SO دانشگاه علوم کاربردی و هنر سوئیس غربی، لوزان، سوئیس

منابع
1) Whitty CJM، Smith G، McBride M، Atherton F، Powis SH، Stokes-Lampard H. بازیابی و گسترش پیشگیری ثانویه. BMJ 2023; 380:201.
2) Privett N, Guerrier S. برآورد زمان لازم برای ارائه توصیه‌های مراقبت پیشگیرانه USPSTF 2020 در مراقبت‌های اولیه. Am J Public Health 2021; 111 (1): 145-149.
3) Gastens V، Kiszio B، Del Giovane C، Tsuyuki R، Paradis G، Chiolero A، Santschi V. مداخلات داروساز برای بهبود مدیریت فشار خون: پروتکل برای مرور سیستماتیک کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده. BMJ Open 2022; 12 (5): e059399.
4) Frieden TR. چارچوبی برای اقدام بهداشت عمومی: هرم تأثیر سلامت Am J Public Health 2010; 100 (4): 590-5.
5) دیل سی، تخار آر، کاراگر آر، و همکاران، کنسرسیوم CVD-COVID-UK. تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر پیشگیری و مدیریت بیماری‌های قلبی عروقی. Nat Med 2023; 29:219-25.