پاسخ: JCVI توصیه می‌کند واکسن آبله مرغان را با MMR به کودکان پیشنهاد دهید


ویراستار عزیز،

بریتانیا در ارائه واکسیناسیون جهانی آبله مرغان دیر شرکت کرده است – بسیاری از کشورهای دیگر این کار را برای سال‌ها انجام می‌دهند.

درک دلایل واقعی زمانی که این کار را زودتر انجام نداده اید دشوار است. این تا حدودی به دلیل یک فرضیه در مورد زونا بود.

ویروس هرپس واریسلا زوستر باعث آبله مرغان و سپس زونا می شود. زونا معمولاً یک عارضه دیررس است که بیشتر افراد بالای 60 سال را تحت تأثیر قرار می دهد – و احتمال عواقبی مانند نورالژی پس از هرپس با افزایش سن افزایش می یابد. (در سنین پایین تر غیر معمول نیست – من در 50 سالگی به آن مبتلا شدم – اما بار بیماری در سنین بالاتر شدیدتر است.)

فرضیه ای که برای توضیح عدم واکسینه نکردن کودکان در بریتانیا استفاده شد این بود که قرار گرفتن در معرض افراد مسن (که قبلاً آلوده شده بودند) با کودکان مبتلا به آبله مرغان باعث “تقویت طبیعی” ایمنی آنها در برابر ویروس می شود و در نتیجه شروع بیماری زونا را به تاخیر می اندازد یا از آن جلوگیری می کند. با این حال، پایه شواهدی برای این مهم در واقعیت همیشه ضعیف و نسبتاً حدس و گمان بوده است.

با این حال، هنگامی که واکسن زونا معرفی شد، فرضیه پیشگیری از زونا آب کمتری را نیز در خود داشت. یادم می آید که مدیر واکسیناسیون وزارت بهداشت، در زمان معرفی این واکسن، می گفت که ارائه واکسیناسیون جهانی برای کودکان فقط مسئله زمان است.

نگرانی‌ها در مورد برانگیختن دوباره ترس‌ها در پس ترس هزار ساله MMR تقریباً به طور قطع بخشی از دلیل منطقی برای معرفی نکردن زودتر واکسن آبله مرغان بود.

بسیار محتمل به نظر می رسد که واکسن نه تنها از ابتلا به آبله مرغان جلوگیری کند، بلکه از ابتلا به زونا نیز پیشگیری کند یا آن را کاهش دهد. اما، در حالی که ما معتقدیم ویروس زنده مورد استفاده در واکسن‌های فعلی آبله مرغان بعید است که باعث ایجاد زونا شود – یا بسیار کمتر از ویروس وحشی – هنوز نمی‌توانیم در این مورد مطمئن باشیم (اگرچه داده‌های کشورهایی که از واکسن آبله مرغان استفاده کرده‌اند دلگرم کننده است). .

ما اکنون یک واکسن زیرواحد کمکی برای زونا داریم – که به دلیل اینکه واکسن ویروس زنده نیست، می‌توان به افراد سرکوب‌شده سیستم ایمنی که بیشتر به آن نیاز دارند تزریق کرد. همچنین موثرتر است؛ و همچنین ممکن است تولید آن آسان تر باشد (تولید ایمن واکسن ویروس زنده دشوار است). من هیچ دلیل نظری نمی بینم که چرا این واکسن نمی تواند به عنوان واکسن آبله مرغان اطفال فرموله شود. و چنین واکسنی هیچ خطر قابل تصوری برای ایجاد بیماری زونا نخواهد داشت.