داروی آنتی پلاسمین ترانکسامیک اسید در برابر هموپتیزی، اپیستاکسی و ملاسما و همچنین تروما و خونریزی حین زایمان موثر است.


ویراستار عزیز

کارآزمایی‌های بالینی نشان می‌دهند که ترانکسامیک اسید ممکن است در بیمارانی که در معرض خطر خونریزی شدید ناشی از تروما هستند، بهبود متوسطی در مرگ و میر ایجاد کند، اما برای خونریزی خودبه‌خودی داخل جمجمه یا گوارشی مفید نیست.[1] با این وجود، ترانکسامیک اسید در الگوریتم درمانی برای مدیریت انواع اختلالات خونریزی و آنژیوادم ناشی از مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین گنجانده شده است. در حال حاضر در فهرست مدل های WHO از داروهای ضروری به عنوان دارویی که بر انعقاد تاثیر می گذارد، قرار دارد.[2] نه تنها برای تروما و خونریزی حین زایمان، بلکه برای هموپتیزی، اپیستاکسی و خونریزی اوروفارنکس نیز در الگوریتم درمانی گنجانده شده است.[3]

ترانکسامیک اسید به شدت به محل های اتصال لیزین پلاسمین و پلاسمینوژن متصل می شود و از اتصال پلاسمین و پلاسمینوژن به فیبرین و مهار تخریب فیبرین توسط پلاسمین جلوگیری می کند. این اثر آنتی پلاسمین مکانیسم اثر هموستاتیک است.

عمل آنتی پلاسمین علاوه بر هموستاز، اثر سفید کنندگی پوست نیز دارد. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش بر روی کراتینوسیت های پوست اثر می گذارد، پلاسمین تولید می کند که یک عامل فعال کننده ملانوسیت است و تولید ملانین توسط ملانوسیت ها آغاز می شود. ترانکسامیک اسید عملکرد پلاسمین را مسدود می کند و از رسیدن سیگنال فعال سازی به ملانوسیت ها جلوگیری می کند.

نشان داده شده است که ترانکسامیک اسید در درمان ملاسما با دوز متوسط ​​250 میلی گرم دو بار در روز موثر است.[4-6] اگرچه دوزهای مورد استفاده برای درمان ملاسما به طور قابل توجهی کمتر از دوزهای مورد استفاده برای درمان بیماری هموراژیک است، تمایل ترانگزامیک اسید برای ایجاد ترومبوآمبولی باید در نظر گرفته شود. قبل از شروع دوز خوراکی، بیماران باید از نظر عوامل خطر ترومبوتیک غربالگری شوند.

قدردانی: هیچ.
منابع تامین مالی: هیچ.
افشا: هیچ.

منابع:
1. Franchini M، Focosi D، Zaffanello M، Mannucci PM. اثربخشی و ایمنی ترانگزامیک اسید در خونریزی حاد BMJ 2024;384:e075720.
2. فهرست مدل داروهای ضروری WHO – فهرست بیست و سوم، 26 ژوئیه 2023 https://www.who.int/publications/i/item/WHO-MHP-HPS-EML-2023.02
3. وانگ ک، سانتیاگو آر. ترانکسامیک اسید – مروری روایی برای پزشک اورژانس. Am J Emerg Med 2022؛ 56:33-44.
4. دل روزاریو ای، فلورز پولاک اس، زاپاتا ال جونیور، و همکاران. مطالعه دوسوکور تصادفی، کنترل شده با دارونما، ترانگزامیک اسید خوراکی در درمان ملاسما متوسط ​​تا شدید. J Am Acad Dermatol 2018؛ 78:363-369.
5. Colferai MMT، Miquelin GM، Steiner D. ارزیابی ترانگزامیک اسید خوراکی در درمان ملاسما. J Cosmet Dermatol 2019؛ 18:1495-1501.
6. Zhang L، Tan WQ، Fang QQ، و همکاران. ترانگزامیک اسید برای بزرگسالان مبتلا به ملاسما: مروری سیستماتیک و متاآنالیز. Biomed Res Int 2018; 2018:1683414.