بروز نادیده گرفته شده و مرگ و میر سرطان پستان در بزرگسالان مسن


به سردبیر،

مطالعه اخیر منتشر شده در BMJ با عنوان “روندهای 25 ساله در بروز سرطان و مرگ و میر در میان بزرگسالان 35 تا 69 سال در بریتانیا، 1993-2018” توسط شلتون و همکاران، من را مجذوب خود کرد. این مطالعه تاکید کرد که علیرغم افزایش نسبتاً متوسط ​​نرخ بروز سرطان پستان در مقایسه با سایر سرطان‌ها در طول دوره مورد مطالعه، سرطان پستان همچنان نرخ بروز قابل توجهی بالاتری نسبت به هر نوع سرطان دیگری دارد. [1]. این نتایج نشان می‌دهد که سرطان سینه امروزه همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی در مراقبت‌های بهداشتی زنان است.

لازم به ذکر است که سن همچنان عامل خطر اصلی و مستقل برای ایجاد سرطان سینه در زنان است [2]. در بریتانیا، بیش از یک سوم موارد جدید سرطان سینه در زنان بالای 70 سال رخ می‌دهد که کمتر از یک مورد از هر پنج تشخیص در زنان زیر 50 سال است. [3]. مطالعه شلتون و همکاران، که بر گروه سنی 35 تا 69 سال متمرکز بود، نشان داد که بروز سرطان پستان در این جمعیت در سال‌های اخیر تثبیت شده است. [1]. با این حال، این تمرکز نیاز حیاتی برای پرداختن به خطر سرطان سینه در زنان مسن تر بریتانیا را نادیده می گیرد. در حالی که پیشرفت‌های غربالگری و پیشرفت در درمان‌ها، میزان مرگ و میر سرطان سینه را در میان زنان جوان‌تر کاهش داده است (علیرغم افزایش بروز) [1, 2]میزان بقای زنان مسن‌تر مبتلا به سرطان سینه، پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است. تقریبا نیمی از مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه در زنان 70 ساله یا بالاتر رخ می دهد [4]آماری که می‌توان آن را به مراحل پیشرفته بیماری در هنگام تشخیص نسبت داد. [5].

برخی شواهد نشان می دهد که غربالگری ماموگرافی می تواند سرطان سینه یا مرگ و میر ناشی از همه علل را در میان زنان مسن کاهش دهد [6]. با این حال، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است تمایل کمتری به ارجاع زنان مسن برای غربالگری ماموگرافی داشته باشند. [2]در درجه اول به دلیل فقدان شواهد متقن فعلی برای ارزیابی جامع مزایا و خطرات چنین غربالگری در زنان مسن [2]. با توجه به اینکه اکثر بیماران مسن به دلایل غیرمرتبط با سرطان سینه جان خود را از دست می دهند، احتمال تشخیص بیش از حد و درمان بیش از حد، خطر آسیب بیشتری را در بیماران مسن نسبت به افراد جوان تر به همراه دارد. [2]. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که بازماندگان مسن‌تر از سرطان سینه، حتی کسانی که از مدیکر بهره‌مند هستند، کمتر احتمال دارد که به‌طور پیش‌گیرانه تحت تصویربرداری‌های روتین پیگیری سینه قرار گیرند. [7].

این بینش ها لزوم اتخاذ رویکرد شخصی تر برای انجام غربالگری ماموگرافی و سایر روش های تشخیصی برای بیماران مسن تر با خطر متوسط ​​سرطان سینه را برجسته می کند. این رویکرد را می‌توان با بررسی دستورالعمل‌های بالینی جدید برای کمک به پزشکان در مناسب‌سازی شیوه‌های غربالگری به‌طور مؤثرتری برای احتمال بهره‌مندی بیماران مسن‌تر از غربالگری مداوم، آگاه کرد. این ارزیابی باید بار بیماری همراه، وضعیت عملکردی، امید به زندگی، و خطرات بالقوه درمان را در نظر بگیرد. [2]، به طور بالقوه از یادگیری ماشین برای رسیدن به این هدف استفاده می کند [8]. علاوه بر این، افزایش سواد سرطان سینه (یعنی “آگاه بودن از پستان”) در میان سالمندان بریتانیا بسیار مهم است. تصورات نادرست یا باورهای منسوخ در مورد سرطان سینه می تواند از تشخیص زودهنگام و رفتار مناسب در جستجوی درمان جلوگیری کند. بنابراین، آموزش افراد مسن در مورد علائم، علائم و عوامل خطر سرطان سینه برای توانمندسازی آنها در تشخیص سریع علائم هشدار دهنده بالقوه، حیاتی است که منجر به مداخله پزشکی به موقع و نتایج سلامت بهتر می شود.

منابع
1. Shelton J, Zotow E, Smith L, Johnson SA, Thomson CS, Ahmad A, Murdock L, Nagarwalla D, Forman D: روندهای 25 ساله در بروز سرطان و مرگ و میر در میان بزرگسالان 35-69 سال در انگلستان، 1993- 2018: تحلیل ثانویه گذشته نگر. Bmj 2024, 384:e076962.
2. Bagegni NA، Peterson LL: نابرابری های مرتبط با سن در زنان مسن مبتلا به سرطان پستان. Adv Cancer Res 2020، 146:23-56.
3. Wilkinson L, Gathani T: درک سرطان پستان به عنوان یک نگرانی جهانی برای سلامت. Br J Radiol 2022, 95(1130):20211033.
4. Orucevic A، Curzon M، Curzon C، Heidel RE، McLoughlin JM، Panella T، Bell J: سرطان پستان در زنان مسن قفقازی – یک مطالعه مبتنی بر موسسه در مورد ارتباط بین نشانگرهای پیش آگهی سرطان پستان، مرحله TNM و بقای کلی. سرطان ها (بازل) 2015، 7 (3): 1472-1483.
5. Turner N، Zafarana E، Becheri D، Mottino G، Biganzoli L: سرطان پستان در سالمندان: چه درس هایی را آموخته ایم؟ Future Oncol 2013، 9(12):1871-1881.
6. Walter LC، Schonberg MA: غربالگری ماموگرافی در زنان مسن: بررسی. جاما 2014، 311(13):1336-1347.
7. Jiang M، Hughes DR، Appleton CM، McGinty G، Duszak R، Jr.: روندهای اخیر در تبعیت از غربالگری مداوم برای سرطان پستان در میان ذینفعان Medicare. Prev Med 2015، 73:47-52.
8. Ming C، Viassolo V، Probst-Hensch N، Dinov ID، Chappuis PO، Katapodi MC: طبقه‌بندی مجدد خطر سرطان پستان در طول زندگی مبتنی بر یادگیری ماشینی در مقایسه با مدل BOADICEA: تأثیر بر توصیه‌های غربالگری. Br J Cancer 2020، 123 (5): 860-867.