بحران دیالیز گریبان بیماران کلیوی غزه را گرفته است


ویراستار عزیز،

در غزه، بیمارستان ها با بحران دیالیز بحرانی مواجه هستند که به طور قابل توجهی بر بیماران کلیوی که نیاز فوری به درمان پایدار دارند، تأثیر می گذارد. وزارت بهداشت هشدار جدی صادر کرده است که نشان می‌دهد بیش از 1100 بیمار نارسایی کلیه به دلیل کمبود شدید سوخت در بیمارستان‌ها در معرض خطر جدی قرار دارند. [1-3].

افزایش تقاضا برای خدمات دیالیز منجر به شلوغی بیمارستان ها، فشار بر منابع و ایجاد محیطی خطرناک برای بیماران شده است. کمبود دستگاه‌های دیالیز و کادر پزشکی موجود به این وضعیت وخیم کمک کرده است و بیماران کلیوی را در وضعیتی نامطمئن قرار داده است.

این وضعیت نگران کننده، چالش های متعددی را که سیستم مراقبت های بهداشتی غزه با آن مواجه است، نشان می دهد، با کمبود سوخت که لایه دیگری از پیچیدگی را به بحران موجود اضافه می کند. [4]. بیماران نارسایی کلیه که قبلاً با کمبود خدمات دیالیز دست و پنجه نرم می‌کردند، اکنون به دلیل به خطر افتادن ظرفیت عملیاتی امکانات پزشکی با تهدیدی مضاعف برای سلامت و رفاه خود روبرو هستند. [5-7].

این بحران در زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه به دلیل چالش‌های مختلف از جمله کمبود منابع، محدودیت‌های زیرساختی و پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی تحت فشار بسیار زیادی قرار دارد. پیامدهای بحران دیالیز شدید است و رفاه افراد وابسته به این روش‌های نجات را به خطر می‌اندازد. [8].

توجه و حمایت بین المللی برای رسیدگی به این وضعیت اضطراری در حال تشدید مراقبت های بهداشتی در غزه ضروری است [1-3]. باید اقدامات فوری برای کاهش فشار بر روی بیمارستان ها انجام شود و اطمینان حاصل شود که تجهیزات پزشکی و پرسنل ضروری برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای خدمات دیالیز در دسترس هستند. مداخله جامعه بین المللی برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت سلامت بیماران کلیوی در غزه و حفظ حق آنها برای مراقبت های بهداشتی به موقع و کافی بسیار مهم است.

استناد:
[1] https://www.aljazeera.com/features/2023/10/25/terrifying-hope-shrinks-fo…
[2] https://turkiye.un.org/fa/257404-gaza-crisis-another-hospital-facing-dir…
[3] https://www.reuters.com/world/middle-east/gaza-health-crisis-deepens-chr…
[4] https://www.france24.com/fa/middle-east/20231107-how-are-they-going-to-e…
[5] https://www.newarab.com/news/hundreds-kidney-patients-gaza-straggle-agai…
[6] https://www.vox.com/world-politics/2023/11/6/23949597/gaza-al-shifa-hosp…
[7] https://www.emro.who.int/media/news/as-gazas-health-system-disintegrates…
[8] https://uhrelief.org/gaza-dialysis/