۷ ماده غذایی که برای سلامت روده مفید نیستند



باکتری های مفید در روده برای هضم موثر غذا ضروری هستند و مسئول تجزیه برخی از غذاهایی هستند که بدن شما به تنهایی قادر به هضم آنها نیست. این باکتری ها انرژی و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کنند، اما مشکل اینجاست که گاهی اوقات عادات بد غذایی می تواند در عملکرد این باکتری ها اختلال ایجاد کند و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، تمام غذاها در نهایت در روده ها به شکل ساده ای تجزیه می شوند که می توانند وارد جریان خون شده و به عنوان مواد مغذی به بدن ما برسند، که تنها با یک سیستم گوارشی سالم امکان پذیر است.

به گزارش دفتر آموزش سلامت و آگاهی وزارت بهداشت، خطرناک ترین مواد غذایی که تعادل باکتری های روده را بر هم می زند و بر سلامت این اندام تأثیر می گذارد، عبارتند از:

غلات با گلوتن بالااگرچه فیبر موجود در دانه ها عملکرد روده را بهبود می بخشد، گلوتن موجود در دانه های تصفیه شده می تواند منجر به برخی مشکلات گوارشی شود. گلوتن به درستی هضم یا متابولیزه نمی شود که منجر به عوارضی مانند آلرژی یا واکنش های نامطلوب می شود. مصرف زیاد گلوتن منجر به افزایش سطح التهاب می شود و اگر این التهاب کنترل نشود با بیماری های خودایمنی مانند دیابت، آرتریت، آلزایمر، لوپوس، فیبرومیالژیا، ام اس و کرون همراه خواهد بود.

گوشت قرمز: مصرف منظم گوشت قرمز نه تنها خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد، بلکه می تواند با افزایش التهاب در بدن، عملکرد روده ها را مختل کند. در مقایسه با مرغ یا بوقلمون، گوشت قرمز دیر هضم است و می تواند منجر به التهاب و نفخ شود. علاوه بر این، گوشت قرمز میزان باکتری های مفید روده را کاهش می دهد و خطر عفونت را افزایش می دهد.

غذاهای سرخ شده: این غذاها که به شدت اعتیادآور هستند در دراز مدت باعث اختلالات متابولیک و مشکلات وزنی می شوند. این نوع غذاها در کوتاه مدت باعث تحریک روده و افزایش اسیدیته معده می شوند. همچنین باعث ایجاد مشکلاتی مانند رفلاکس می شود. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، گاستریت و سایر اختلالات گوارشی باید به شدت از مصرف این غذاها خودداری کنند.

محصولات لبنی: در حالی که محصولات لبنی می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنند، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید از مصرف آنها اجتناب کنند. چربی ها، لاکتوز و سایر پروتئین های لبنی به طور مستقیم بر سلامت روده تأثیر می گذارد و میکروبیوم را تغییر می دهد. لبنیات پرچرب همچنین منجر به التهاب و سایر مشکلات گوارشی در بدن می شود. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید نسخه بدون لاکتوز و حاوی پروبیوتیک این محصولات را انتخاب کنند.

غذای تند: فلفل ها غذاهایی هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و شما را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. این در حالی است که مصرف زیاد غذاهای تند باعث التهاب جدی دیواره معده و روده می شود و این فرآیند برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند خطرناک است. از جمله علائم مصرف زیاد غذاهای تند: سوزش سر دل، رفلاکس اسید و ورم معده.

قهوه و نوشابه: قهوه و نوشابه با افزایش رفلاکس اسید و التهاب روده مرتبط هستند. این نوشیدنی ها که حاوی مقادیر زیادی شکر و مواد افزودنی هستند باعث اسهال و درد شدید شکم می شوند.

غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده: آنچه صنعت نمی خواهد مردم بدانند این است که غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده دارای مواد مغذی بسیار کمی هستند. در عوض، این غذاها مملو از مواد افزودنی هستند که بر سلامت روده تأثیر منفی می گذارد. افزودنی های موجود در این محصولات خطر ابتلا به بیماری های متابولیک، سندرم روده تحریک پذیر و انواع سرطان ها را افزایش می دهد.

انتهای پیام