10 فایده رژیم کتوژنیک – نکات تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 فایده رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سال ها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل دارا بودن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم کم کربوهیدرات بسیار ارزشمند و مفید برای سلامتی است.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش بیشتر وزن می شود ، بلکه منجر به بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده ثابت شده برای رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک را برای سلامتی ارائه می دهد.

  1. رژیم کم کربوهیدرات اشتها را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد در رژیم های سنگین احساس درماندگی کنند و در نهایت تسلیم شوند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کم به طور خودکار منجر به کاهش اشتها می شود. تحقیقات طولانی مدت نشان می دهد وقتی افراد کربوهیدرات ها را حذف کرده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

اجتناب از کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش ها برای کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند ، در مقایسه با افرادی که رژیم کم چربی دارند ، در مدت زمان کمتری وزن کم می کنند ، با وجود این واقعیت که رژیم های کم چرب به طور فعال کالری بالایی دارند.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات شروع به دفع آب اضافی در بدن و کاهش سطح انسولین می کنند و این منجر به کاهش سریع وزن در یکی دو هفته اول می شود.

در مطالعاتی که رژیم کم کربوهیدرات و کم چربی را مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کنند ، گاهی اوقات 2-3 برابر بیشتر وزن خود را کاهش می دهند ، این بدون گرسنگی اتفاق می افتد.

در مطالعه ای که روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های معمولی ، وزن را به طور موثر تا 6 ماه کاهش می دهد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از شکم شما خواهد بود

چربی ها در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیستند. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت شما و خطر بیماری تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی تجمع چربی در بدن وجود دارد ، نوع اول چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی است ، و نوع دوم چربی احشایی است که در شکم ذخیره می شود که در اکثر افراد دارای اضافه وزن وجود دارد.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و می تواند عملکردهای متابولیک بدن را مختل کند. رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های مضر در شکم بسیار مثر است. در واقع بیشتر چربی هایی که افراد در رژیم های کم کربوهیدرات از دست می دهند به نظر می رسد از حفره شکمی است. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها به طور چشمگیری کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در خون وجود دارند. به خوبی ثابت شده است که تری گلیسیرید ناشتا یک عامل خطر فوق العاده خطرناک برای بیماری های قلبی عروقی است. یکی از محرکهای اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد کم تحرک ، مصرف کربوهیدرات ، به ویژه به شکل فروکتوز ساده است.

وقتی افراد از خوردن کربوهیدرات دست می کشند ، به وضوح شاهد افت شدید سطح تری گلیسیرید خون هستند. از سوی دیگر ، رژیم غذایی کم چرب اغلب سطح تری گلیسیرید را افزایش می دهد.

  1. سطح را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هرچه میزان HDL در مقایسه با LDL که “کلسترول بد” است بالاتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش HDL ، خوردن چربی و رژیم کم کربوهیدرات زیاد است.

بنابراین تعجب آور نیست که سطح HDL در رژیم غذایی کم کربوهیدرات سالم به طور چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم غذایی کم چرب معمولا افزایش یا کاهش می یابد.

  1. کاهش سطح قند خون و انسولین

میلیون ها نفر در سراسر جهان از دیابت و مقاومت به انسولین رنج می برند و رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند به ویژه مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که کاهش کربوهیدرات ها به طور چشمگیری قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

برخی از افراد دیابتی ممکن است بلافاصله پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات ، دوز دارو را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد از افراد مصرف یا قطع داروهایی که قند خون را کاهش می دهند ، پس از 6 ماه متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و قند خون مصرف می کنید ، قبل از تغییر مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  1. توانایی کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم های کم کربوهیدرات یک روش م toثر برای کاهش فشار خون است ، که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک بیماری مرتبط با خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. در واقع سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • قند خون ناشتا زیاد است
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان هر پنج این علائم بسیار مثر است. در چنین رژیم غذایی شرایط سندرم متابولیک عملاً از بین می رود.

  1. اوضاع را بهبود بخشد LDL «کلسترول بد«

افرادی که LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. اندازه ذرات LDL مهم است. ذرات ریز با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش می دهد در حالی که تعداد کل ذرات LDL در خون را کاهش می دهد. به طور مشابه ، کاهش مصرف کربوهیدرات ها ممکن است وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان اختلالات متعدد مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا برخی از قسمتهای آن فقط می توانند این نوع قند را بسوزانند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما از پروتئین گلوکز تولید می کند. در عین حال ، بیشتر مغز شما می تواند کتون ها را بسوزاند ، که در هنگام گرسنگی یا خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتوژنیک دهها سال است که برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد ، این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه ، بیش از نیمی از کودکانی که رژیم کتوژنیک را دنبال می کردند ، بیش از 50 درصد تشنج را کاهش می دادند ، در حالی که 16 درصد هیچ تشنجی نداشتند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر در سایر اختلالات مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون مورد توجه قرار گرفته است.

در پایان

در علم تغذیه ، موارد متعددی در مورد مزایای بی سابقه رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و قند خون را بهبود بخشند ، بلکه باعث کاهش اشتها ، بهبود کاهش وزن و کاهش تری گلیسیرید نیز می شوند. اگر می خواهید سلامت خود را ارتقا دهید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید