گلوتن و چاقی بیماری سلیاک را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شوند ، تشخیص داد یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله بعدی یاد خواهید گرفت که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد در نظر گرفته نشده است ، بلکه فقط برای پیشگیری از اختلالات مرتبط با جذب مواد مغذی ضروری توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و غلات کامل دچار درد و سوء هاضمه شدید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن در روده کوچک حساسیت داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در زیر اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن مورد نیاز برای بهبود سلامتی خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب یک بیماری ارثی است که تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از بیماری سلیاک پیروی کنند ، یعنی از خوردن غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، بدن واکنش خود ایمنی ایجاد می کند که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک قادر نیست مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی میزان مصرف گلوتن را کنترل می کند ، از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک جلوگیری می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود قوام چسبناکی به آرد می بخشد. این خاصیت چسب مانند هنگام پخت به نان حجم می دهد ، بنابراین بافت ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و دلچسبی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از افراد پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. جدی ترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و همچنین در برخی دیگر از غلات مانند جوانه گندم یافت می شود. علاوه بر این ، برخی افراد بلغور جو دوسر را تحمل نمی کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

با رژیم فاقد گلوتن ، توصیه می شود به اندازه غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن ، که معمولاً شامل غلات ، گندم ، بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است ، مصرف نکنید. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی حاوی گلوتن نیستند. بنابراین مراقب گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی خود باشید.

به طور کلی ، طبق نظر موسسه ملی بهداشت ، محصولات زیر باید استفاده شوند:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، لبنیات ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان و ادویه جات تازه و خشک شده به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و استفاده از آنها آزاد است.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه هاپاسخ: همه انواع از جمله بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان فاقد گلوتن

گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. در حال حاضر یک برنامه جدید با نام “یافتن غذاهای بدون گلوتن” در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن را در غذا شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید برخی غلات ، نان ها و محصولات گندم بدون گلوتن نیز در طبیعت یافت می شوند ، مانند نان های بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و کوکی ها ، که در سوپرمارکت ها و خواربارفروشی های سالم یافت می شوند.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید از بیماری سلیاک یا رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کنید ، از هرگونه نان حاوی گندم خودداری کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت مشخص بودن گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا ، آرد / آرد بادام ، آرد نارگیل بخورید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین هنگام انتخاب دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما حس می کنند به گلوتن حساسیت دارند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما رابطه بین گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل سوء هاضمه یا یبوست به دلیل حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را بررسی کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند ، احتمالاً چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شده است.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی ممکن است مستقیماً منجر به چاقی نشود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. با شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی غذاهای حاوی گلوتن را جذب می کند و رژیم بدون گلوتن آن کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای فاقد گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های کم چرب می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید از رژیم غذایی با این رژیم پیروی کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند کیک ، شیرینی و تنقلات خودداری کنید زیرا آنها می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. اضافه کردن. بنابراین بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های کم چرب تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم دستگاه گوارش را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا کوزه مرطوب. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید …

دیدگاهتان را بنویسید