کم کاری تیروئید و همه چیز [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای افتاده ، از ترازوی دیجیتالی که دوستی برای تولدم برایم آورده بود پایین آمدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و بدترین از همه لباسهای من مناسب نبود

از طرف دیگر ، روح و جسم رنج می برند خستگی مداوم بود. حتی صبح هایی که از خواب بیدار می شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب اینجاست که تمام زندگی من با این وضعیت روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و غمگین باشم. یک روز یک پرستار به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته به علائم باید خشکی ، نفخ و سردی بدن را نیز اضافه کرد.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل فقط در این پروانه کوچک است که روی گردن ما نشسته است. خود را با یک آتش کوچک فریب ندهید که آنقدر می سوزد تا احساس سلامتی و طراوت کنید یا عاری از آن احساسات خوب باشید.

اگر دائماً خسته شده اید و انرژی ندارید و با سایر احساسات متناقض دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا تیروئید خود توجه کنید.

با غده تیروئید فعال کافی آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرانین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

این هورمونها به شدت بر متابولیسم و ​​تعادل واکنشهای شیمیایی بدن ما تأثیر می گذارد. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب بسیار مثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن ما نمی شوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این آهن سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. دوره هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز خسته می شویم و بی حال می شویم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی است و چه چیزی نیست.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را از طریق رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من صحبت کنید ، در مورد غذاهای مفید و ممنوع وستون صحبت کنید. با دانستن این موارد و عمل به آنها ، حتی می توانید از مصرف هورمون ها و داروهای غیر طبیعی خلاص شوید.

  • اول از همه ، آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابتی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. رژیم غذایی متعادل برای به حداقل رساندن عوارض جانبی آن. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن را به صورت دستی مدیریت کنید. خود را مجبور نکنید که خود را مجبور به کاهش وزن کنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه یادداشت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و به طور محسوسی در حال افزایش وزن هستید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین کم چرب بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید میزان پروتئین مصرفی روزانه خود را بدانید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین کم چرب بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند تا کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. با اطمینان از وجود آنها در غذای شما ، کالری کمتری دریافت خواهید کرد در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ یک افزودنی مفید و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. زیرا دارای تمام اجزای غلات کامل است و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل موجهی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود از آنها مطمئن شوید. بخور، سلنیوم و روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب غده تیروئید ضروری است.

من پاسخ: این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11.) بنابراین توصیه می کنم اگر کمبود ید دارید ، حتماً از نمک های یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل از غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) اثربخشی روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید کمک می کند. همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را ترشح کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیب تخم مرغ (خوب است از آن کامل استفاده شود. زیرا زرده ها سرشار از ید و سلنیوم و پروتئین سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) و اسفناج ، محدودتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند به یک رژیم غذایی کامل و متعادل تبدیل شوند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. بنابراین می توانید از طریق بوم سقوط کنید.

  • کاتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که غده تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت این یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

محصولات حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • محصولات مبتنی بر سویا

خوب است بدانید که تهیه این محصولات ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت لازم است میزان مصرف این مواد محدود شود.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها به طور دائم از لیست غذای شما حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها کالری بسیار بالایی دارند و باعث افزایش وزن می شوند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7-8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. یعنی به آنچه در هنگام خوردن می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • استرس را از طریق یوگا و مدیتیشن خلاص کنید. استرس را از بین می برد ، وزن شما را در حالت ثبات و سلامت حفظ می کند.
  • می توانید مصرف کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش نحوه صلح آمیز با کم کاری تیروئید را با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید