چگونه پوست زیبا را حفظ کنیم


پوست زیبا
پوست زیبا

چگونه پوست زیبا داشته باشیم

پوست شما از بدن شما محافظت می کند ، اما این همه ماجرا نیست. این چهره ای است که شما به جهان نشان می دهید. وقتی سالم است ، منبع زیبایی است. انتخاب هایی که هر روز انجام می دهید بر ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد. با استفاده از این راهنمای بصری پوست خود را جوان ، سالم و بدون چین و چروک نگه دارید.

  • اگر پوست خوبی می خواهید؟ مراقب رژیم غذایی خود باشید. مصرف بیشتر ویتامین C و مصرف کمتر چربی و کربوهیدرات با ظاهر بهتر پوست با افزایش سن ارتباط دارد. تغییر رژیم غذایی به ظاهر شما کمک می کند. به نظر می رسد غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند ماهی ، میوه ها و سبزیجات به محافظت از پوست کمک می کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که شما از کربوهیدراتهای پیچیده (مانند غلات کامل و ماکارونی) و پروتئین سالم برای جلوگیری از جوش استفاده می کنید. محصولات لبنی همچنین ممکن است با بدتر شدن آکنه همراه باشند
  • کرم ضد پیری شما ممکن است حاوی ویتامین C یا E. باشد خوردن غذاهای غنی از این ویتامین ها ، به غیر از ماده معدنی سلنیوم ، می تواند از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کند. آنها حتی می توانند علائم پیری مانند چین و چروک و تغییر رنگ پوست را معکوس کنند.
  • ورزش برای هر قسمتی از بدن ، از جمله بزرگترین پوست مفید است. ورزش گردش خون را بهبود می بخشد و به تغذیه پوست کمک می کند. جریان خون بهتر اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به ارمغان می آورد و می تواند به پوست شما در تولید کلاژن کمک کند ، که چین و چروک ها را از بین می برد. از تعریق ناراحت نشوید این ورزش منافذ را مسدود نمی کند. بلافاصله بعد از تمرین صورت خود را بشویید و از سفت کردن بانداژ که باعث تعریق و تحریک پوست می شود ، خودداری کنید.
  • چند شب شمع روشن کنید و به صورت خود نگاه کنید. خوابیدن 7-8 ساعت در روز بدن و پوست شما را در وضعیت بهتری نگه می دارد. اگر سالها صورت خود را روی بالش بگذارید و جایی که پوست به بالش فشار می آورد چروک بزنید ، نحوه خوابیدن نیز اهمیت دارد. خوابیدن روی شکم کیسه های زیر چشم را بدتر می کند. چه راه حلی؟ به پشت بخوابید.
  • 90 درصد زنان باردار دچار کشیدگی یا ترک روی پوست می شوند و ممکن است بعد از زایمان ناپدید شوند. مرطوب کننده ها می توانند ظاهر علائم کشش را کمی بهبود بخشند. کرم های تجویزی با ویتامین A یا لیزر درمانی نیز ممکن است مفید باشد ، اما نباید در دوران بارداری استفاده شود. آکنه یکی دیگر از مشکلات رایج پوستی است که به دلیل وجود بیش از حد هورمون در بدن ایجاد می شود. بهترین راه پیشگیری از آکنه شستن صورت دوبار در روز و استفاده از مرطوب کننده بدون روغن است. قبل از استفاده از داروهای آکنه با پزشک مشورت کنید.
  • برخی از زنان در دوران بارداری یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری لکه های تیره (ملاسما) روی صورت خود تجربه می کنند. افزایش ملانین ، ماده ای که رنگدانه های پوست را ایجاد می کند ، مسئول ایجاد این لکه های تیره است. ملاسما معمولاً بعد از زایمان یا هنگامی که مصرف قرص را قطع می کنید ناپدید می شود. با استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از آفتاب از تغییرات رنگدانه جلوگیری کنید. ملاسما همچنین می تواند با لایه برداری شیمیایی یا تجویز موضعی هیدروکینون ، رتینوئیدها ، اسید آزلائیک ، نیاسینامید ، اسید کوجیک یا نقاط روشن کننده هیدروکسیل درمان شود. اما جلوگیری از نور خورشید بسیار مهم است.
  • حدود 90 درصد آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید است. خطر ابتلا به سرطان پوست نیز با افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می یابد. با استفاده منظم از ضد آفتاب از پوست خود محافظت کنید. به دنبال غذاهایی باشید که حاوی اکسید روی ، دی اکسید تیتانیوم یا آووبنزون ​​هستند. بهتر است از کرم های ضد آفتاب با SPF 30 به بالا استفاده کنید. از کلاه لبه پهن و آستین بلند استفاده کنید و از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر ، زمانی که پرتوها قوی ترین هستند ، از آفتاب اجتناب کنید.
  • با افزایش سن پوست تغییر می کند. بدن شما کلاژن کافی تولید نمی کند و الاستین ، که به پوست حالت ارتجاعی می بخشد ، ضعیف می شود. همچنین ، سلول های پوست به سرعت جایگزین نمی شوند. برای بهبود پیری پوست ، یک لایه برداری برای از بین بردن پوست مرده انجام دهید ، از صابونی استفاده کنید که خاصیت مرطوب کنندگی دارد و پوست را خشک نمی کند. از رتینوئیدها برای کاهش خطوط ریز استفاده کنید.
  • کافئین موجود در قهوه و چای کم آبی بدن را به دلیل خاصیت مدر بودن آن کاهش می دهد. بنابراین ، استفاده از آنها می تواند پوست شما را خشک کند. اما مطالعات روی حیوانات نشان داده است که مصرف موضعی کافئین بر روی پوست می تواند آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش داده و خطر ابتلا به برخی سرطان های پوست را کاهش دهد.
  • مصرف زیاد الکل برای پوست و بدن مضر است. الکل یک ادرار آور است ؛ باعث کم آبی بدن می شود. که می تواند به خشکی پوست کمک کند. همچنین رگ های خونی را گشاد می کند. به همین دلیل است که افرادی که الکل مصرف می کنند اغلب صورت خود را می شویند. با گذشت زمان ، این رگ های خونی می توانند دائماً آسیب ببینند و باعث قرمز شدن پوست شوند. الکل ، به ویژه شراب قرمز ، نیز می تواند باعث روزاسه شود.
  • سیگار کشیدن برای پوست شما مضر است: بعد از آفتاب باعث ایجاد چین و چروک زودرس و خشکی پوست بعد از آفتاب می شود. در حقیقت ، زیر میکروسکوپ می توانید چین و چروک را در سیگاری های 20 ساله مشاهده کنید. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست و تجزیه کلاژن می شود. کلاژن کمتر به معنی چین و چروک بیشتر است. و بله ، انقباضات مکرر لب نیز می تواند باعث ایجاد چین و چروک شود. شما نمی توانید آسیب را جبران کنید ، اما می توانید با ترک آن ترک کنید.
  • هر روز پوست شما در معرض آلاینده هایی مانند دود سیگار ، اگزوز خودرو یا هوای آلوده قرار می گیرد. با تمیز نگه داشتن پوست خود ، آن را سالم نگه دارید. بسته به نیاز پوست خود ، می توانید صورت خود را با صابون ملایم بشویید یا یک شبه لایه بردار را با اسکراب و تونیک ملایم برای از بین بردن سلول های مرده پوست بمالید و سپس از کرم رتینوئید و مرطوب کننده استفاده کنید. (افرادی که پوست چرب دارند هنوز به مرطوب کننده احتیاج دارند ، باید از محصولات بدون چربی استفاده کنند.)
  • هوای سرد و بادی باعث خشکی ، لایه برداری پوست و تشدید اگزما و روزاسه می شود. نه تنها هوای بیرون ، بلکه گرمای خشک خانه نیز به پوست آسیب می رساند. در خانه از مرطوب کننده استفاده کنید ، مقدار زیادی آب بنوشید و در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنید. بیرون بروید ، کرم ضد آفتاب بزنید.
  • اگر پوست برنزه می خواهید ، از داروی بی خطر استفاده کنید: از برنزه استفاده کنید. (اما اکثر آنها حاوی کرم ضد آفتاب نیستند ، بنابراین محافظتی در برابر آفتاب ندارند.) حتماً از طیف وسیعی از کرم های ضد آفتاب مقاوم در برابر آب و در صورت لزوم هر دو ساعت یا بیشتر استفاده کنید. و اگر پوست شما دائماً خشک است ، از مرطوب کننده بدون چربی برای جلوگیری از آکنه در هوای مرطوب استفاده کنید. پس از رفتن به استخر ، بدن خود را بشویید تا کلر از پوست شما پاک شود.

دیدگاهتان را بنویسید