چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – نکات غذایی از طریق تلفن


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای از معروف ترین نوشیدنی های جهان هستند. اگرچه این دو ماده مزایای سلامتی مشابهی دارند ، اما تفاوت هایی نیز دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و نشان داده است که بیشتر تحریک کننده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان ها مشهور هستند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان آماده سازی ، اندازه یا روش تهیه متفاوت است ، با این حال در مقادیر مساوی چای و قهوه قهوه حاوی دو برابر کافئین نسبت به چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان قهوه دم کرده با حجم 8 اونس (240 میلی لیتر) حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه دارای کافئین است.

اگرچه دانشمندان در درجه اول روی تأثیر کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی – با وجود مقادیر مختلف ماده – می توانند مزایای سلامتی مشابهی را به همراه داشته باشند. مصرف کافئین می تواند خطر برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی سیستم عصبی مرکزی در بدن عمل می کند ، بنابراین یک محرک برای عملکرد ورزشی است.

مرور 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج ورزش را در مقایسه با دارونما 12 درصد بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، مطالعات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در این مطالعه به 48 نفر در یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروهی که این نوشیدنی را مصرف کردند از نظر زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که به جلوگیری از برخی بیماری های مزمن کمک می کند. چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و سرشار از پلی فنول هستند که طعم و مزایای سلامتی را افزایش می دهند. گروه های پلی فنولی زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، t-rubigin و catechins اجزای ضروری چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی در مورد خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات طولانی مدت انسانی و مطالعات مکرر که داده های اضافی را تجزیه و تحلیل کرده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند سلامت قلب را از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق ارتقا دهند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد حساسیت زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که می توانند سلول های سرطانی را تغذیه کنند.
  • اثر ضد تروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در رگ های خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که اعتیاد به قهوه را افزایش می دهد. در مقابل ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین ، با مسدود کردن آن ، کافئین خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر میزان کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را هنگامی که به یک جریان فوری انرژی نیاز دارند ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، به شما در آرامش کمک کند. این اثر تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی حالتی آرام اما هوشیار را به همراه دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف L -theanine با کافئین – مانند چای – می تواند به شما کمک کند هوشیار ، متمرکز ، متمرکز و سریع بمانید. این ترکیب به این دلیل است که چای انرژی را بیشتر از قهوه افزایش می دهد و آرامش می بخشد.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری های سوزانده شده را تا 13-3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، 150-179 کالری بیشتر می سوزاند.

قهوه همچنین با چربی سوزی همراه است و در تولید سلول های چربی تداخل ایجاد می کند. برخی از مطالعات این اثر را با محتوای اسید کلروژنیک توضیح می دهند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن مرتبط است. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش کمک می کند.

از سوی دیگر ، پلی فنول های چای مانند T-flavin نیز به نظر می رسد در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می تواند چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی اگر از غذاهای پرچرب استفاده می کنید.

کدومش از دومی بهتره؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، اما مطالعات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​آن بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه منابع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

ادعاهای دیگر درباره قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود.

همچنین به دلیل اثرات کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا اعتیاد شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای بهتر است. چای حاوی L-theanine است که در هوشیاری شما را آرام می کند.

از طرف دیگر ، می توانید به سراغ گزینه های بدون کافئین بروید که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که به طور طبیعی کافئین ندارند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما قطعاً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را از برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقدار زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theonine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین می توانند بر اساس ترجیحات شخصی شما یا حساسیت شما به کافئین خلاصه شوند.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید