نکات مهم تغذیه در نوروز


ویروس کرونا نامیده می شود ویروس کوئید 19
علاوه بر اخلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، در برخی از کشورها ، از جمله ایران ، با آیین های سنتی تداخل دارد. در این رابطه ، مقامات بهداشتی از مردم می خواهند روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

توصیه ما به شما این است که تا جایی که ممکن است برنامه های سفر و دیدارهای خود را به نوروز موکول کنید. اما اگر یک گردهمایی خانوادگی کوچک دارید ، توصیه هایی دارید غذا از روزهای بعد برای به حداقل رساندن مشکلات ناشی از آن استفاده کنید.

ابتدا غذاهای پرمصرف نوروزی را معرفی می کنیم:

میوه:

میوه ها از نظر تغذیه و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. آنها حاوی آنتی اکسیدان های زیادی هستند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از بیماری جلوگیری کرده و با خنثی سازی رادیکال های آزاد اثرات سن بر بدن را به تأخیر می اندازند. (اثر ضد پیری)

2. از آنجا که محصولات این گروه معمولاً بدون آماده سازی و آماده سازی مصرف می شوند ، مقدار از دست دادن مواد مغذی و آنزیم های مفید آنها بسیار ناچیز است.

3. آنها حاوی انرژی کمی هستند. البته ، آنها حاوی انرژی هستند و این باور رایج که “میوه چربی نمی گیرد” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم و مزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند ، به عنوان میان وعده یا غذای ناخواسته در نظر گرفته نمی شوند و دارای بیشتر خواص توصیف شده برای این گروه از میوه ها هستند. اما توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل است که آنها همان آجیل هستند ، که با وجود مصرف بیش از حد ، چاق می شوند.

آجیل:

آجیل ها به گروه پروتئین ها تعلق دارند. قدرت آجیل در حضور مواد مغذی و ویتامین ها. این گروه دارای مزایا و معایب زیر است:

1. کالری بالایی دارند. استفاده از این گروه از محصولات کالری بالایی را برای بدن تأمین می کند که باید به درستی محاسبه و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم موجود در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً هنگام پختن نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم برای افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص آنها مربوط به چربی های اشباع نشده است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما روغن ها و چربی ها 9 کیلوکالری انرژی در گرم دارند ، چه خوب باشند چه بد.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع روغن ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما از جمله افرادی هستید که در نوروز مقدار زیادی آجیل می خورید ، هنگام خوردن غذاهای دیگر از گروه پروتئین ها ، یعنی گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی ، باید مراقب باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز اضافه وزن پیدا کردند ، شیرینی را مقصر اصلی می دانند. شیرینی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرینی پزی نوعی دانه تصفیه شده است که سبوس و دانه را برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن سبوس منجر به چندین پیشرفت مهم در این غذاها شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن موجود در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود سبوس باعث افزایش سریع قند خون بعد از خوردن این غذاها می شود و در نهایت پس از خوردن این غذاها در مدت زمان کوتاهی احساس گرسنگی خواهید کرد.

3. سبوس آب زیادی را جذب کرده و سرعت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. حذف سبوس مقدار غذا در معده را کاهش می دهد ، و میزان عبور غذا از روده را کاهش می دهد و منجر به یبوست می شود.

نکات منفی فوق مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید می خواهید این آرد شیرینی پزی کنید. حتما کمی شکر و کره یا کره ، خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها حاوی ویتامین و مواد مغذی نیستند ، مصرف طولانی مدت می تواند منجر به این واقعیت شود که بدن شما به دلیل کالری دریافتی ، ویتامین دریافت نمی کند و از سوء تغذیه رنج می برد. کاهش اشتها یکی از عوارض جانبی تغذیه نامناسب است.

نکات مهم تغذیه در نوروز:

خوردن حداقل 3 وعده غذایی روزانه (صبحانه ، ناهار و شام) را فراموش نکنید.

– در ایام نوروز بهتر است رژیم غذایی را مانند سایر مواقع تنظیم کنید و از آجیل و آجیل به عنوان میان وعده و به میزان متعادل استفاده کنید. ولی مقدار غذا می تواند در هر وعده غذایی اصلی گنجانده شود کاهش. او به ویژه می خواست برای مدت کوتاهی شام بخورد.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاهایی است که برای سلامتی و رفاه افراد اهمیت ویژه ای دارد. بهتر است افراد در ایام تعطیل زودتر بخوابند تا صبح با طراوت از خواب بیدار شوند و صبحانه ای کامل بخورند که شامل مقادیر کافی نان ، شیر ، پنیر ، گردو و … باشد بهتر است از کره ، خامه خودداری کنید. ، دوغ و تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متنوع برای صبحانه استفاده کنید.

در میان میوه ها – انواع توت ها ، کشمش و خرما. اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند خوردن میوه در مهمانی ها را از دست بدهند ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه حذف کنید (مصرف چای نیز ممنوع است)

-با توجه به مصرف قندها در ایام عید ، مصرف قند را تا حد امکان با چای محدود کنید.

هرم غذایی مصرف 2-4 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در ایام نوروز ، معمولاً به دلیل در دسترس بودن بیشتر میوه ها ، مصرف آنها در مقادیر زیاد معمولاً بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، مصرف میوه خود را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر شیرینی می خورید باید نسبت نان و برنج را در ظرف ها کاهش دهید. در چنین شرایطی ، خوردن سالاد یا سبزیجات همراه با غذا می تواند علاوه بر ایجاد احساس سیری از پرخوری یا سوء تغذیه نیز جلوگیری کند.

– به طور قاطع سهم شیرینی و شکلات در روز و میزان آجیل را تعیین کنید. سهم خود را کنار بگذارید و دیگر درخواست نکنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای آب پز و بخارپز بیشتری بخورید.

می توانید از کدو ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ غذای عالی تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارد و در عین حال کالری بالایی ندارد.

– روزانه 8 تا 11 لیوان آب بنوشید. کاهش مصرف آب در نوروز یکی از عوامل مهم مضر برای سلامتی است.
از سوی دیگر ، مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و باعث می شود احساس سیری کنید.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در ایام نوروز مانند سایر موارد ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد تنقلات ، شیرینی و شکلات در کودکان این روزها اغلب باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند معده درد ، تهوع و استفراغ می شود ، در حالی که از استفاده از وعده های غذایی اصلی جلوگیری می کند و بنابراین این وضعیت را به مدت 2 هفته با پیچیدگی کامل حفظ می کند. تعطیلات هیچ چیز جالب نیست. و نه راحت

– شیرینی و شکلات می تواند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود کمتر از آنها را در فاصله 2 تا 3 ساعت قبل از غذای اصلی مصرف کنید.

آب نبات و شکلات را در چشم داشته باشید. وقتی آب نبات روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار امتحان کنید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی کافی داشته باشید و ورزش کنید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید