مینی راهنمای خیساندن و جوانه زدن در خانه


تعجب می کنم خیساندن و جوانه زنی چیست؟ در اینجا یک راهنمای کوچک در مورد چگونگی و نحوه تهیه دانه ها ، غلات و حبوبات خود در راحتی آشپزخانه خود آورده شده است.

وقتی به جوانه فکر می کنید ، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد مشتی از گیاهان کوچک برگ سبز ساقه سفید است که اغلب در بسیاری از ساندویچ فروشی ها به عنوان مکمل عمل کرده اند. و شما اشتباه نمی کنید!

جوانه ها – سبزیجات کمی مغذی هستند که می توانند به روش های مختلف استفاده شوند. می توانید آنها را در بسیاری از فروشگاه ها پیدا کنید ، اما می توانید آنها را خودتان در خانه تهیه کنید.

در اینجا اصول اولیه خیساندن و جوانه زنی به شما کمک می کند تا شروع کنید!

جوانه چیست؟

جوانه ها بذرهای جوانه زده (یا گیاهان بچه) هستند ، بنابراین جوانه زنی فرایند رشد آنها است.

همه این بدان معنی است که دانه ها شاخه ها را حذف کرده اند. این شبیه به یک گیاه موجود است که از ساقه جوانه جدیدی می دهد ، با این تفاوت که شما از دانه اولیه شروع می کنید. برخی از نمونه های تجاری رایج عبارتند از جوانه یونجه ، جوانه حبوبات و علف گندم.

دانه ها ، غلات و حبوبات برای جوانه زنی مناسب ترین هستند. شما می توانید این کار را در خانه تنها در چند مرحله ساده انجام دهید که شامل فرآیند خیساندن می شود تا دانه ها ، دانه ها یا حبوبات به جوانه زدن تشویق شوند.

اما در ابتدا ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا جوانه ها برای شما مفید هستند.

فواید خیساندن و جوانه زنی

مزایای اصلی خیساندن و جوانه زنی این است که می تواند فراهمی زیستی و قابلیت هضم مواد مغذی را افزایش دهد.

حبوبات ، آجیل و دانه ها حاوی ترکیباتی هستند که می توانند با جذب سایر مواد مغذی گیاهان ، به ویژه مواد معدنی مانند کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم و روی ، رقابت کنند. برخی از این مواد مغذی شامل اسید فیتیک (یا فیتات) ، اسید اگزالیک (یا اگزالات) و لکتین است.

نشان داده شده است که خیساندن مواد مغذی برخی حبوبات و دانه ها را کاهش می دهد ، اما میزان آن بستگی به نوع آن دارد. به عنوان مثال ، یک مطالعه مقایسه ای در سال 2018 نشان داد که خیساندن دانه های سویا و سایر لوبیاهای معمولی در آب مقطر قبل از پخت ، میزان اگزالات و لکتین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد اما بر اسید فیتیک تأثیر نمی گذارد.

مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد نشان داد جوانه زنی نخود و نخود سبز در مقیاس صنعتی تعداد فیتات ها را کاهش می دهد بدون آنکه بر ارزش غذایی آنها تأثیر بسزایی بگذارد. اما مطالعه دیگری نشان داد که عدس نه تنها مواد مغذی خود را از دست داده بلکه اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها را نیز به دست آورده است. همچنین نشان داده شده است که آرد برنج کامل اسید فیتیک خود را از دست می دهد اما پس از جوانه زنی آنتی اکسیدان به دست می آورد. فراهمی زیستی آهن در برخی از آردهای غلات کامل نیز ممکن است پس از جوانه زنی افزایش یابد.

علاوه بر این ، مشخص شد که برخی از دانه های جوانه زده حاوی پروتئین بیشتری نسبت به نمونه های غیر جوانه زده خود هستند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که اسیدهای آمینه ضروری پس از جوانه زنی دانه های گندم ، برنج قهوه ای و تریتیکال به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

نشان داده شده است که حتی محصولات تجاری مانند توفو و شیر سویا از سویا جوانه زده حاوی پروتئین بیشتر و مواد مغذی بسیار کمتری نسبت به نمونه های غیر جوانه زده خود هستند.

از نظر قابلیت هضم ، جوانه زنی بذر همچنین می تواند در دسترس بودن فیبر را افزایش دهد. یک مطالعه قدیمی نشان داد که جوانه زنی لوبیا در 5 روز میزان فیبر را تا 133 درصد افزایش می دهد. جوانه زنی دانه ها همچنین می تواند محتوای گلوتن را کاهش دهد ، که می تواند جذب آن را توسط افرادی که حساسیت به گلوتن دارند تسهیل کند.

به خاطر داشته باشید که بیشترین مقدار مواد مغذی زمانی حاصل می شود که حبوبات خام و خام باشند … و من کسی را نمی شناسم که یک کاسه بزرگ لوبیا خام را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود دوست داشته باشد. با این حال ، خیساندن و جوانه زنی می تواند مواد مغذی را کاهش داده و فراهمی زیستی سایر مواد مغذی در گیاه را بهبود بخشد.

نحوه پرورش جوانه در خانه

آماده جوانه زدن در آشپزخانه خود هستید؟ در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

ابتدا تجهیزات مناسب برای جوانه زنی را خریداری کنید. این می تواند یک “شیشه جوانه زنی” رسمی باشد که دارای یک درب تهویه و احتمالاً حتی یک پایه است. این همچنین می تواند به معنای یک شیشه بنایی با یک درپوش جوانه زنی یا درپوش باشد که در آن سوراخ ها را سوراخ کرده اید ، یا یک تکه گاز با یک نوار الاستیک محکم هنگام جوانه زنی بذرهای کوچک. همه آنها یک هدف را ارائه می دهند ، و هیچ راه اشتباهی برای انجام آن وجود ندارد (تا زمانی که شما ایمنی غذا را تمرین می کنید).

برای خیساندن و جوانه زدن:

  1. با حبوبات خام مانند نخود یا لوبیا دریایی ، غلات یا دانه ها شروع کنید. هرچه آنها را تازه تر بیابید ، نتیجه بهتر است. معمولاً در اکثر فروشگاه های مواد غذایی می توانید بسته های لوبیا خشک شده جامد (یا غلات یا دانه ها) را در بخش عمده یا ماکارونی یا غذاهای کنسرو شده پیدا کنید.
  2. دانه ها را کاملاً بشویید و در یک شیشه تمیز و استریل قرار دهید. آنها را با آب تصفیه شده که 2-3 سانتی متر از آنها بالا می رود بپوشانید. روی شیشه را با قسمت انتخابی خود بپوشانید.
  3. حبوبات را روی پیشخوان بگذارید تا یک شب در حالت عمودی یا حدود 8 ساعت خیس بخورد.
  4. در صورت تمایل می توانید لوبیا یا غلات خیس خورده را بپزید. اگر می خواهید آنها را جوانه بزنید ، دوباره آبکشی ، آبکشی و تخلیه کنید. سپس شیشه را در وضعیت پایین معکوس تثبیت کنید تا رطوبت اضافی از آن خارج شود ، مانند داخل یک کاسه کوچک که مایع جمع می کند. پس از متوقف شدن حفره ، شیشه را دوباره وارونه کنید ، زیرا نمی خواهید دانه ها کاملاً خشک شوند. بهتر است آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  5. هر 8 تا 12 ساعت با آب تازه تصفیه شده آبکشی و تخلیه کنید. آنها باید ظرف چند روز شروع به جوانه زدن کنند. شستشو و تخلیه را مانند قبل ادامه دهید تا طول آنها به 1-2 سانتی متر برسد.
  6. وقتی جوانه های شما آماده شد ، آنها را برای آخرین بار بشویید و خشک کنید. سپس آنها را به یک ظرف بسته منتقل کرده و به مدت 5-7 روز در یخچال نگهداری کنید. هرچه زودتر از آنها استفاده کنید ، تازه تر می شوند!

جوانه ها را می توان همانطور که هست ، به سالاد اضافه کرد ، به عنوان پرکننده ساندویچ و بسته بندی استفاده کرد یا حتی به غذاهای گرم مانند سوپ ، املت یا کیک ها اضافه کرد.

اقدامات ایمنی مواد غذایی

در سالهای اخیر ، جوانه ها توسط FDA به عنوان غذاهای پرخطر برچسب گذاری شده اند. این به این دلیل است که آنها سابقه ای دارند که باعث شیوع بیماری های منتقله از غذا در ایالات متحده می شود سالمونلا و E. coli در واقع ، طبق CDC ، بین سالهای 2013 تا 2017 ، 12 شیوع در نتیجه خوردن جوانه توسط افراد رخ داده است.

چرا اینطور است؟ تعدادی احتمال عفونت جوانه ها در طول جوانه زنی آنها وجود دارد. به عنوان مثال ، جوانه های تجاری رشد شده در مزارع بزرگ ممکن است توسط آب آبیاری ، کود ، حیات وحش یا شیوه های غیربهداشتی توسط کارگران مزرعه آلوده شوند. آنها همچنین می توانند در طول حمل و نقل در معرض میکروب ها قرار گیرند. در خانه پرورش داده می شود. جوانه ها می توانند با سطوح و تجهیزات غیر استریل ، دست های کثیف یا حیوانات خانگی در خانه شما آلوده شوند.

بعلاوه ، محیط مناسب رشد برای جوانه زنی – دمای اتاق با رطوبت زیاد – همچنین محیطی ایده آل برای رشد میکروارگانیسم ها است.

برای کاهش خطر عفونت:

  • فقط جوانه هایی را که در یخچال نگهداری می شوند خریداری کنید
  • مطمئن شوید جوانه هایی که در فروشگاه خریداری می کنید حاوی مخاط ، کپک ، سست و یا بوی بد نیستند
  • هنگام جوانه زنی در خانه ، دستان خود را کاملاً بشویید ، سطوح را ضد عفونی کنید و برای جوانه زنی تمام وسایل و شیشه های آشپزخانه را استریل کنید
  • جوانه ها را در ظروف تمیز در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر در یخچال نگهداری کنید
  • قبل از استفاده از جوانه ها ، آنها را مستقیماً زیر آب جاری جاری بشویید

برای یک فرد سالم معمولی ، مزایای استفاده از جوانه ها بیشتر از این خطرات است. با این حال ، اگر شما باردار هستید یا در گروه های خطرناک تری قرار می گیرید ، مانند افراد مسن یا افراد با ایمنی پایین ، بهتر است جوانه ها ، به ویژه به صورت خام نخورید.

5 معمولاً غذای سالم و فعالیتهایی که برای سلامتی در دوران بارداری مضر است >>

برش کوتاه برای خیساندن و جوانه زنی

آیا زمان (یا تمایل) برای پرورش جوانه خود در خانه را ندارید؟ مشکلی نیست!

تعدادی از محصولات هستند که قبلاً جوانه زده اند یا از حبوبات و دانه های جوانه زده به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند و مواد مغذی یکسانی را با راحتی بیشتر ارائه می دهند.

برخی از مارک های مورد علاقه من که غذاهای جوانه زده مانند نان ، ماکارونی ، شیرینی و غلات تولید می کنند عبارتند از:

اگر می خواهید محصولات از قبل جوانه زده را خریداری کنید یا خودتان آنها را پرورش دهید ، امیدوارم این کار شروع خوبی را برای شما رقم بزند. با رعایت نکات ایمنی غذا ، می توانید انواع جوانه ها را به راحتی در آشپزخانه خود پرورش دهید – و از بهبود تغذیه و قابلیت هضم آنها لذت ببرید!

وزن: آیا سعی کرده اید حبوبات را خیس کرده و یا جوانه بزنید؟ نکات خود را در نظرات به اشتراک بگذارید!

برای یادگیری نحوه کمک به تغذیه ، برخی از این پست ها را بخوانید:

“ویتنی.”

اگر این سرویس را ارائه می دهید ، بارگیری کنید تا تبدیل به یک تعیین کننده و وزن #WITSKITCH شوید – می بینم!

دیدگاهتان را بنویسید