منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع مهم تغذیه آنتی اکسیدانی

در قسمت قبلی سایت ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان در مورد آنتی اکسیدان ها و اثرات آنها صحبت کرد ، در این قسمت به منابع آنتی اکسیدان های موجود در غذا می پردازیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

اکثر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات شامل ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. برخی از سبزیجات حتی بیشتر از میوه ها آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) دارند. به طور کلی ، تهیه سبزیجات تأثیر منفی زیادی بر محتوای آنتی اکسیدان ها ندارد. سبزیجات مهم عبارتند از کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات است که منبع غنی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی معمولی در آسیاست. تحقیقات زیادی در مورد سیر انجام شده است. اما خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها  متخصص تغذیه اصفهان

میوه

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. به نظر می رسد انواع توت ها با میوه های بیشتر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه ها یا سبزیجاتی دارند که درون آنها رنگی است ، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه هایی که فقط پوست آنها رنگی است ، دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. غلات سبوس دار محتوای آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به غذاهای تصفیه شده دارند. فرآیندهای انجام شده بر روی غلات می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آنها تأثیر بسزایی بگذارد. اما امروزه برخی از غذاها غنی از غلات هستند ، مانند کراکر برای صبحانه ، برخی از آنتی اکسیدان های مفید. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی غذاهای صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان آنها را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که ذخیره چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو و چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز نشان دهنده میزان آنتی اکسیدان آنهاست. افزودن شیر محتوای فلاونوئید موجود در چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان محلی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر محتوای آنتی اکسیدان تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های گرسنگی

کمک هزینه خرید لبنیات

آنتی اکسیدان ها و عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید