متخصص تغذیه اصفهان بو را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی خود بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و رفع بو از طریق رژیم غذایی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

سبزی های جویدنی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی غذا را از بین می برد.

پلاک

دهان یکی از نقاط بدن است که تعداد زیادی میکروب در آن وجود دارد. پلاک لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشیند و بسیار چسبناک هستند. با استفاده از نخ دندان صحیح می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، وقتی تعادل باکتریایی در دهان به هم می خورد ، پلاک می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب ایجاد کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را مصرف کنید

چندین ماده غذایی وجود دارد که می توانند باعث بوی بد دهان شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم بعد از آن ، هنگامی که جذب شده و توسط ریه ها دفع می شوند ، ایجاد کنند.

متخصص تغذیه اصفهان بو را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده هایی به نام کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. نتیجه آن بوی نامطبوع است.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده را نمی توان نادیده گرفت. در طول کنسرو ماهی ، این غذا به تجزیه ادامه می دهد و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند که در تولید بوی بدن نقش دارند.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوع مولکول های کربوهیدرات هستند که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شوند و باعث نفخ ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شوند.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف الکل شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد ، زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب می کند و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن همچنین در تشدید عوارض الکل نقش دارد.

چکار باید بکنیم

برای از بین بردن بوی بد غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، اجتناب کنید. البته باید توجه داشت که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مبارزه کنید

گاهی اوقات تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب برای از بین بردن بوی بد دهان کافی است. با این حال ، نباید فراموش کرد که بهداشت دهان و دندان و مراقبت های پزشکی نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب برای بدن بسیار مفید و مفید است.

ابتدا دلیل آن را بیابید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل ممکن است مربوط به خوردن فقط غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با اجتناب از مشکل شما قابل حل است. این مشکل حتی ممکن است به دلیل عدم مصرف کافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان ها یا لثه ها ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را بدتر می کند. اگر سیگار می کشید ، باید این عادت را ترک کنید که نه تنها بوی بد دهان را از بین ببرید ، بلکه گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه غذا بیشتر باشد ، تعادل pH در دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه زمان بیشتری به تغذیه باکتری ها اختصاص داده می شود و احتمال تجمع بقایای غذا در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. همچنین ، بیشتر میان وعده ها شیرین و البته اشتها آور و مطلوب برای باکتری های دهان شما هستند. بنابراین توصیه می شود از عادت همیشه خوردن میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای تنفس معطر بسیار مهم است. همچنین توصیه می شود بعد از مسواک زدن دندان های خود را روزانه با روغن نارگیل تمیز کنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثر مفیدی در برابر عوامل بیماری زای مختلف حفره دهان است. برای انجام این کار ، پس از مسواک زدن دندان ها ، گلوی خود را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به مدت 5-10 دقیقه بشویید و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبر داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

سبزی های جویدنی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل های روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کنند.

پروبیوتیک ها: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح کمی از این باکتری دارند و حتی برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای خطرناک دودی

ارزش غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید