عوامل موثر بر افزایش قد


رشد افراد تحت تأثیر عوامل مختلفی است که مهمترین آنها عوامل ژنتیکی هستند. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، تخمین زده می شود که عوامل ژنتیکی بین 60 تا 80 درصد بر رشد انسان تأثیر می گذارد ، اگرچه عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش معمولاً درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. رشد در رشد با سال شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد ، بنابراین احتمال افزایش رشد پس از بلوغ بعید به نظر می رسد.

افزایش قد

عوامل موثر بر افزایش قد

با این حال ، مواردی وجود دارد که می توان برای رشد بیشتر در نوجوانی و افزایش رشد در این دوره انجام داد ، بنابراین با توصیه های زیر می توانید تغییراتی را در رشد رشد ایجاد شده ایجاد کنید:

تاثیر رژیم متعادل بر رشد

این یکی از مهمترین و م effectiveثرترین عوامل برای افزایش رشد است ، زیرا تغذیه مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سالهای رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی مناسب برای این منظور باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه های تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین ها
  • لبنیات
  • ویتامین دی

استفاده صحیح از مکمل ها

تنها چند مکمل خاص وجود دارد که باعث افزایش رشد در کودکان و جلوگیری از انقباض استخوان در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال ، در افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (هورمون رشد) تأثیر می گذارد ، پزشک شما ممکن است مکمل حاوی هورمون رشد مصنوعی را تجویز کند. بنابراین ، از مکمل هایی که نوید افزایش قد را می دهند باید اجتناب شود زیرا هیچ مکمل ای که بتواند رشد را بعد از رشد به طور مستقیم افزایش دهد وجود ندارد و معمولاً مکمل در طول رشد توصیه می شود.

خواب کافی و مناسب در افزایش رشد م effectiveثر است

کم خوابی و کم خوابی در دراز مدت معمولاً بر رشد تأثیر نمی گذارد ، اما اگر نوجوانان کمتر از نیاز بدن خود بخوابند ، می تواند با سرعت رشد آنها مشکل ایجاد کند. این به این دلیل است که بدن در هنگام خواب هورمون رشد یا هورمون رشد را ترشح می کند و وقتی خواب کافی نباشد ، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان مناسب خواب برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • خواب کافی برای کودکان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در روز است.
  • نوزادان 3 تا 11 ماهه باید 12 تا 17 ساعت در روز بخوابند.
  • خواب مورد نیاز برای کودکان 1 تا 2 سال 11 تا 14 ساعت است.
  • کودکان خردسال 3 تا 5 ساله نیز باید 10 تا 13 ساعت در روز بخوابند.
  • کودکان 6 تا 13 ساله به 9 تا 11 ساعت خواب کافی نیاز دارند.
  • خواب کافی برای کودکان 14 تا 17 سال نیز 8 تا 10 ساعت است.
  • بزرگسالان بین 18 تا 64 سال باید 7 تا 9 ساعت در روز بخوابند.
  • به افراد مسن نیز 7 تا 8 ساعت خواب توصیه می شود.

داشتن فعالیت و تحرک

ورزش منظم روزانه فواید زیادی به همراه دارد ، ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند ، به حفظ شکل و وزن کامل بدن کمک می کند و تولید هورمون رشد یا هورمون رشد را افزایش می دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند ، اما ورزش در بزرگسالی فواید زیادی دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن ، می تواند خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

حالت مناسب را حفظ کنید

به دلیل وضعیت بد بدن ، ممکن است کوتاهتر از آنچه که هستید به نظر برسید ، و با گذشت زمان پایین آمدن یا چمباتمه زدن می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین توجه به نحوه ایستادن ، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این موارد باید وضعیت صحیح بدن خود را حفظ کنید. برای حفظ وضعیت سالم ، انجام تمرینات خاصی که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند می تواند م effectiveثر باشد و شما می توانید این تمرینات را با کمک پزشک انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگا برای تمام بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به تعادل موقعیت بدن کمک کند و قد افراد را بلندتر نشان دهد. برای استفاده از تمرینات یوگا برای مبتدیان ، می توانید این تمرینات را در خانه یا گروهی در یک باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا همچنین می تواند به شما در خلاص شدن از شر بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل کمک کند و به شما در آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند.

افزایش قد

آیا می توان رشد را در بزرگسالی افزایش داد؟

بعد از بلوغ و مرحله رشد در نوجوانان ، صفحات رشد استخوان بسته می شوند و پس از این مرحله حتی تغذیه مناسب و ورزش ممکن است بر افزایش رشد در بزرگسالی تأثیر نگذارد ، اما ممکن است با بهبود وضعیت بدن ، که به صاف شدن ستون فقرات کمک می کند ، کمی قد بلندتر به نظر می رسید ، اما به رشد استخوان ها نیز کمک نمی کند. در اینجا چند روش برای بهبود وضعیت بدن وجود دارد:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • شکل صندلی را تغییر دهید
  • فعالیت و ورزش منظم
  • از اسکوات خودداری کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

تأخیر رشد به طور ژنتیکی در هر بدن فردی ایجاد می شود و چگونه و تا چه حد تا حد زیادی توسط ژن ها تعیین می شود. کدهای ژنتیکی فرایندهای رشد فردی ما را کنترل می کنند و هنگامی که رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در دوران بلوغ تکمیل می شود ، افزایش تولید استروژن در آن دوره منجر به بسته شدن صفحات استخوانی می شود و سپس با بسته شدن این صفحات نمی توانند به محرک های رشد پاسخ دهند. در نتیجه با بسته شدن صفحات استخوانی و توقف رشد ، امکان افزایش قد بعید به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید