علل گرسنگی مداوم و راههای جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن نسبت به این واقعیت است که به غذای بیشتری احتیاج دارد. وقتی گرسنه هستیم ، معده می تواند خش خش کند و احساس کنیم که کاملا خالی هستیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی خود بدون احساس گرسنگی وقت بگذارند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود ما دائماً احساس ضعف و گرسنگی کنیم ، که در ادامه این مقاله در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

احساس گرسنگی

علل گرسنگی و ضعف مداوم:

1. پروتئین ناکافی باعث احساس گرسنگی و ضعف می شود

مصرف کافی پروتئین برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین گرسنگی را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز دریافت کند ، در نتیجه تولید هورمون هایی که باعث سیری می شوند را افزایش می دهد. به همین دلیل ، اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

کدام غذاها حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف حاوی پروتئین هستند ، بنابراین قرار دادن آن در رژیم غذایی دشوار نیست. غذاهایی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست ، آجیل و غلات کامل نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب کافی برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است و برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم ایمنی بدن ضروری است. خواب خوب از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب باعث کاهش اشتها می شود زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها و افزایش احساس گرسنگی در فرد می شود. برای داشتن بدن سالم و اشتها ، 8 ساعت خواب مداوم در شب را کنترل کنید.

3. ما بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که برای پخت نان و تهیه ماکارونی استفاده می شود. از سوی دیگر ، این نوع کربوهیدرات ها حاوی فیبر نیستند و بدن آنها را به سرعت هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز باعث کاهش قند خون می شوند. در نتیجه می توان جایگزین را کم کم استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و کربوهیدرات برای مبارزه با گرسنگی هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی در گرسنگی

چربی نقش کلیدی در سیر نگه داشتن بدن شما دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش بیشتر طول می کشد و در معده می ماند ، بنابراین احساس گرسنگی دیرتر ایجاد می شود. کسانی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای خود را برای قند و کربوهیدرات افزایش می دهند. غذاهای غنی و مغذی پرچرب شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5- ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب علاوه بر بهبود سلامت مغز و قلب ، به طور کلی بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش به طور مستقیم به میزان آب مصرفی ما بستگی دارد. پس از نوشیدن یک لیوان آب ، معده پر شده و احساس سیری می شود. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی اوقات احساس تشنگی را می توان با گرسنگی اشتباه گرفت. در این حالت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. هنگام غذا حواس ما پرت می شود

اگر یک سبک زندگی شلوغ را پیش ببرید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام دهید ، همزمان آسیب های مختلفی به بدن و سلامتی خود وارد خواهید کرد. این شیوه غذا خوردن در نهایت باعث افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می شود. حواس پرتی آگاهی از میزان غذای مصرفی را کاهش می دهد ، بنابراین بدن بعدا سیری تولید می کند.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

در برخی افراد ، استرس اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که سیگنال گرسنگی را به مغز ارسال می کند. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، به احتمال زیاد دائماً احساس گرسنگی خواهید کرد.

8. عوارض جانبی برخی داروها که مصرف می کنیم

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج ها و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات می توانید برای جایگزینی برخی داروها با پزشک مشورت کنید ، اما در برخی موارد فقط باید موارد قبلی را دنبال کنید تا اثر این عارضه کاهش یابد.

9. رابطه بین سلامت عمومی و گرسنگی

در نهایت ، شما باید وضعیت کلی بدن را بررسی کنید. از آنجا که احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکلات بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن تشدید می کند. به همین دلیل ، گاهی اوقات نیاز به معاینه کامل بدن برای جلوگیری از ایجاد مشکلات داخلی در بدن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید