علل و روشهای متداول پیشگیری و درمان


کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که باعث می شود افراد به پزشک مراجعه کنند یا کار نکنند یا به مدرسه بروند و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

علائم کمردرد

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا کاهش کمردرد اقداماتی انجام دهید. در مورد کمردرد ، داروهای ساده خانگی و حرکات مناسب بدن اغلب کمر درد را برای چند هفته تسکین می دهد و عملکرد آن حفظ می شود. جراحی برای درمان کمردرد به ندرت مورد نیاز است.

علائم کمردرد

کمردرد می تواند از عضلانی گرفته تا سوزش یا سوزش متغیر باشد. علاوه بر این ، درد ممکن است به پا گسترش یابد یا هنگام خم شدن ، چرخاندن ، بلند کردن ، ایستادن یا راه رفتن تشدید شود.

وقت مراجعه به پزشک است

بیشتر کمردردها معمولاً طی چند هفته با درمان های خانگی و مراقبت از خود به تدریج بهبود می یابد. برای کمردرد و علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

کمردرد در چند هفته گذشته ادامه داشته است

درد شدید است و در حالت استراحت بهبود نمی یابد

درد یک یا هر دو پا را درگیر می کند ، به ویژه اگر درد به زیر زانو گسترش یابد

کمردرد باعث ضعف ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می شود

کمردرد با کاهش وزن بدون دلیل همراه است

در موارد نادر ، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.

اگر کمردرد با علائم زیر دارید ، بلافاصله به اورژانس بروید:

کمردرد باعث ایجاد مشکل در روده یا مثانه می شود

کمردرد با تب همراه است

کمردرد بعد از زمین خوردن ، آسیب کمر یا سایر آسیب ها رخ می دهد

علل کمردرد

کمردرد و آسیب نخاعی.

کمردرد اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد ، که پزشک می تواند با آزمایش یا تصویربرداری تشخیص دهد.

تشخیص کمردرد

دلایل اصلی کمردرد:

کشش ماهیچه ها یا رباط ها.

بلند کردن مکرر وزنه های سنگین یا حرکات ناگهانی ناخوشایند می تواند بر عضلات پشت و رباط های ستون فقرات فشار وارد کند. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید ، فشار مداوم بر پشت می تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود.

بلندگوها یا دیسک های پاره شده.

دیسک ها به عنوان بالشتک بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک ممکن است بیرون زده یا پاره شده و روی عصب فشار بیاورند.

با این حال ، شما می توانید بدون درد پشت دچار برآمدگی یا پارگی دیسک شوید. هنگامی که به دلایل دیگر اسکن نخاعی انجام می دهید ، بیماری دیسک اغلب به طور تصادفی تشخیص داده می شود.

آرتروز.

آرتروز می تواند کمر را درگیر کند. در برخی موارد ، آرتریت در ستون فقرات می تواند منجر به تنگ شدن فضای اطراف نخاع شود – وضعیتی که تنگی نخاع نامیده می شود.

پوکی استخوان.

وقتی استخوان ها متخلخل و شکننده می شوند ، شکستگی های دردناکی در مهره های ستون فقرات ایجاد می شود.

بررسی کمردرد

عوامل خطر

همه می توانند کمردرد داشته باشند ، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل می توانند فرد را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار دهند:

سن. کمردرد با شروع سن از 30 یا 40 سالگی شایع تر است.

عدم ورزشبه عضلات ضعیف و بلااستفاده کمر و شکم می تواند منجر به کمردرد شود.

اضافه وزنبه وزن اضافی بدن فشار بیشتری به این بیماری وارد می کند.

بیماری برخی از انواع آرتروز و سرطان می توانند به کمردرد کمک کنند.

بالابر اشتباه استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق پا می تواند منجر به کمردرد شود.

حالات روانی. به نظر می رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر مستعد کمردرد هستند.

سیگار کشیدن. افراد سیگاری بیشتر به کمردرد مبتلا می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که سیگار کشیدن باعث سرفه بزرگتری می شود که می تواند منجر به فتق دیسک شود.

سیگار کشیدن همچنین می تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

جلوگیری از کمردرد

با بهبود وضعیت جسمانی و یادگیری حرکات و تمرینات مناسب بدن ، می توانید از کمردرد جلوگیری کرده یا از تکرار آن جلوگیری کنید.

اقدامات م toثر برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش ها.

تمرینات هوازی منظم با فشار کم و آنهایی که به پشت فشار وارد نمی کنند و کمر را تکان نمی دهند – می تواند قدرت و استقامت کمر را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را بهبود بخشد.

پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. در مورد فعالیتهایی که باید انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات.

تمرینات روی عضلات شکم و کمر که باعث تقویت عضلات پشت می شود ، به عضلات این عضلات کمک می کند تا مانند یک کمربند طبیعی برای عضلات پشت عمل کنند.

وزن متعادل خود را حفظ کنید.

اضافه وزن بر عضلات پشت فشار می آورد. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند از کمردرد جلوگیری کند.

برای کمردرد ورزش کنید

ترک سیگار.

سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد سیگارهای دودی در روز افزایش می یابد ، بنابراین ترک آن باید به کاهش این خطر کمک کند.

از حرکاتی که باعث پیچ خوردن یا فشردن کمر می شود خودداری کنید. از بدن خود به درستی استفاده کنید:

باهوش باش و موقعیت لگن را خنثی نگه دارید. اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید ، یک پا را روی ساق پا بگذارید تا بخشی از فشار کمرتان برطرف شود. حالت مناسب می تواند فشار بر عضلات پشت را کاهش دهد.

هوشمندانه بنشینید. صندلی ای انتخاب کنید که دارای پشتی مناسب برای پشت ، زیر بغل و پاهای گردان شما باشد.

با قرار دادن یک بالش یا حوله نورد در پشت خود ، می توانید انحنای طبیعی آن را حفظ کنید. زانوها و باسن خود را در سطح یکنواخت نگه دارید.

اغلب موقعیت ها را تغییر دهید ، حداقل هر نیم ساعت. در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اولین مرکز بهداشت پرستاری وی با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاران ، آماده است تا به صورت شبانه روزی با کادر مجرب و متخصص خود به شهروندان عزیز خدمت کند.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران ارشد ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای مراقبت های بهداشتی و پرستاران خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت عزیزان خود را در اولویت اول قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، کافیست با متخصصین این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید