شکر یا کربوهیدرات؟ چه چیزی برای سلامتی بدتر است؟


شکر بهتره یا کربوهیدرات؟

شکر بهتره یا کربوهیدرات؟

سوالی وجود دارد که ما را به سختی فکر می کند. ربطی به سلامتی داره درست حدس زدی! اگر از سلامت خود مطلع هستید ، می توانیم شرط بندی کنیم که شما نیز این مشکل را در Google جستجو کرده اید. بیایید این ایده را یکبار برای همیشه در نظر بگیریم و به پایان این معما برسیم.

منشاء بحث

از زمانی که این بیماری شروع شد و ما خود را در خانه هایمان گرفتار دیدیم ، با پست هایی در شبکه های اجتماعی و بحث در مورد لزوم توجه به سلامتی غرق شدیم.

اکنون بیش از هر زمان دیگری ، به دلیل شیوع گسترده ویروس ، باید رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی خود را با دقت مطالعه کنیم. اگر در حال حاضر بیماریهای همزمان مانند چاقی داریم ، عفونت COVID می تواند پیچ ​​و تاب ناخوشایندی داشته باشد.

برای اولین بار کل کشور شروع به مطالعه سلامت و چگونگی بهبود آن با رژیم غذایی سخت کردند.

و در لیست اصلی غذاهایی که تصمیم گرفتیم به آنها توجه کنیم ، شامل شکر و کربوهیدرات بود.

اما اگر بیش از آنچه شما می دانید در داستان وجود داشته باشد چه؟ کدام یک از این دو خطرناک تر است و آیا کربوهیدرات ها و قند عوارض جانبی دارند؟ اجازه بدید ببینم.

در اینجا آنچه باید در مورد شکر بدانید آمده است

شکر چیست؟ به بیان ساده ، قند ساده ترین شکل کربوهیدرات است. مونوساکاریدها و دی ساکاریدها دو دسته قندها هستند.

  • مونوساکاریدها – گلوکز ، گالاکتوز و فروکتوز.
  • دی ساکاریدها – ساکارز ، مالتوز ، لاکتوز و ترهالوز.

مونوساکاریدها و دی ساکاریدها را می توان در طبیعت (در میوه ها و سبزیجات) یافت. آنها در طول فتوسنتز تشکیل می شوند. شکر را می توان از این محصولات طبیعی تهیه کرد و به عنوان مکمل استفاده کرد.

به همین دلیل ، شکر را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

ترکیب هر دو دقیقاً یکسان است. وقتی غذاهای گیاهی می خورید ، شکر مصرف می کنید ، همان قندی که به دسرها اضافه می کنید ، همان قندی که در آب نبات ، بستنی و آب میوه ها وجود دارد.

بدن شما نسبت به منبع قند کور است. هنگام ورود به بدن مونوساکاریدها و دی ساکاریدها ، آنها به قندهای ساده تری-گلوکز تجزیه می شوند. این گلوکز توسط بدن شما به عنوان انرژی برای انجام کلیه عملکردهای خود استفاده می شود.

پس چرا شکر مضر است؟

از نظر فنی شکر واقعا مضر نیست ، بسیار ضروری است. شیفتگی ما به قند اضافی و عوارض جانبی قند فرآوری شده ، خطری جدی برای سلامتی شما محسوب می شود.

شکر اضافه شده قندی است که به آن نیاز ندارید زیرا قند اضافی است.

عوارض جانبی مکمل قند به شرح زیر است:

  • خطر ایجاد چربی شکمی (احشایی) مرتبط با بیماری قلبی را افزایش می دهد.
  • خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و ناتوانی جنسی را افزایش می دهد.
  • می تواند روند پیری را تسریع کند.
  • این می تواند منجر به افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود.

مصرف مطلوب قند روزانه نباید از موارد زیر تجاوز کند:

  • 25 گرم برای خانم ها
  • 36 گرم برای مردان

میوه ها و سبزیجات می توانند به راحتی به این هدف برسند (و بله ، برای جلوگیری از مصرف شکر نیازی به ذخیره شکر ، پاپایای رسیده یا موز ندارید ، این میوه ها بسیار مفید هستند). فقط به شکر فرآوری شده “نه” بگویید.

در اینجا آنچه باید در مورد کربوهیدرات ها بدانید آمده است

کربوهیدرات ها آنها یکی از سه درشت مغذی (به همراه چربی و پروتئین) هستند. شکر نوعی کربوهیدرات است. فیبر و نشاسته (که پلی ساکارید نامیده می شوند) نیز کربوهیدرات هستند. تمام کربوهیدرات ها توسط بدن به گلوکز تجزیه می شوند ، که به نوبه خود به عنوان سوختی برای فعالیت های شما عمل می کند.

بنابراین چرا رژیم کربوهیدرات مضر تلقی می شود؟

همه کربوهیدرات ها مضر نیستند. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد:

کربوهیدراتهای ساده – آنها ساختار شیمیایی ساده ای دارند و بدن شما می تواند آنها را به سرعت از بین ببرد. این باعث افزایش سریع قند خون بلافاصله پس از خوردن غذا می شود. اما پس از آن سطح به سرعت کاهش می یابد. همچنین به معنی از دست دادن سریع انرژی و هضم سریع است. این به نوبه خود باعث احساس گرسنگی برای مدت کوتاهی و میل به خوردن بیشتر می شود.

کربوهیدرات های پیچیده – آنها ساختار پیچیده تری دارند و تجزیه آنها به گلوکز بسیار بیشتر طول می کشد. این بدان معناست که قند خون شما بالا و پایین نمی رود. کربوهیدراتهای پیچیده انرژی پایداری را برای شما فراهم می کنند و برای مدت طولانی احساس سیری می کنید.

بنابراین ، می بینید که رژیم ساده کربوهیدرات می تواند خطرناک باشد.

نمونه هایی از محصولاتی که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • کلوچه ها
  • غذاهای پخته شده
  • آب میوه ها
  • نان سفید
  • شکر رومیزی (قهوه ای و سفید)
  • سس گوجه

کربوهیدراتهای پیچیده برای شما مفید است. نمونه هایی از کربوهیدراتهای خوب:

توصیه می شود 45 تا 55 درصد کالری از کربوهیدرات ها تامین شود. بنابراین نمی توانید رژیم کربوهیدرات را کنار بگذارید یا نمی توانید تمرین کنید. کربوهیدرات ها را عاقلانه انتخاب کنید.

اگر بیش از حد کربوهیدرات ساده بخورید چه اتفاقی می افتد؟

مصرف بی رویه کربوهیدرات های ساده می تواند موارد زیر را ایجاد کند:

برای سالم ماندن چه باید کرد؟

اکنون می دانید که نمی توانید کربوهیدرات و قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بنابراین ، در اینجا چند پیشنهاد برای شما وجود دارد:

تا جایی که ممکن است از افزودن شکر ساده و کربوهیدرات خودداری کنید.

به طور منظم ورزش کنید تا حتی با مصرف کربوهیدرات های ساده و شکر فرآوری شده ، بتوانید مقدار اضافی آن را بسوزانید.

به طور منظم میوه های تازه (مانند سیب ، گلابی ، موز ، پاپایا ، سبزیجات) ، غلات کامل ، محصولات لبنی (مانند بادام یا بادام زمینی) مصرف کنید.

یاد بگیرید چگونه با استرس کنار بیایید.

بهبود کیفیت خواب.

از خوردن غذاهای ناخواسته ، مصرف زیاد الکل و سیگار کشیدن خودداری کنید.

اجازه ندهید مد به رژیم غذایی شما توجه کند. نیازهای شما منحصر به بدن ، جنسیت ، سن و موقعیت جغرافیایی شماست. در مورد رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی عاقل و آگاه باشید و طبیعتاً سلامت شما به خودی خود بهبود می یابد.

آخرین کلمه

هم قند و هم کربوهیدراتها برای عملکرد بدن ضروری هستند زیرا انرژی ما را تأمین می کنند.

قند طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات مفید است و می تواند نیاز روزانه شما به قند را تامین کند.

قند رومیزی یا فرآوری شده بیش از حد قند است و می تواند مشکلات سلامتی جدی مانند چاقی یا بیماری کبد چرب غیر الکلی ایجاد کند.

کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات کامل و میوه ها برای سلامتی مفید هستند.

کربوهیدرات های ساده در دسرها و فست فودها خطر چاقی و دیابت را افزایش می دهد.

شکر قهوه ای ممکن است کمی سالم تر از حد معمول باشد ، اما یک وعده سالم شکر قهوه ای فقط یک قاشق چایخوری است. بیشتر می تواند به شما آسیب برساند.

خوردن شیرینی می تواند بر شیمی مغز تأثیر بگذارد و باعث شود شیرینی و دسر بیشتری بخورید.به


بیشتر بدانید:

10 میوه با شاخص گلیسمی پایین برای بیماران دیابتی
10 کربوهیدرات برتر برای کنترل قند خون
بهترین میوه های کم قند (مناسب دیابت)
9 جایگزین طبیعی قند
غذاهایی برای تثبیت انسولین و قند خون

دیدگاهتان را بنویسید