شاخص قند خون چیست؟ چه محصولاتی در آن طبقه بندی شده است؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند برای افزایش قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که سریع هضم می شود و قند را وارد خون می کند ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهم در این زمینه را به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده محدوده عددی است میزان جذب کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون در اثر مصرف غذا را نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند ، که با چای مصرف می شود ، دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به بیان ساده ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از خوردن کربوهیدرات یا غذاهای دیگر ، از 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله به بدن دفع شود ، این عدد 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطری جدی مانند دیابت ایجاد کند.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای اطمینان از سلامت بدن ، خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 ضروری است. بنابراین ، زمان بیشتری برای هضم و هوس آنها به بدن نیاز دارند و این چرخه انرژی بیشتری را مصرف می کند.

علاوه بر این ، مصرف کربوهیدرات روزانه به دو گروه تقسیم می شود پیچیده و ساده تقسیم شده. کربوهیدرات های ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع پیچیده کربوهیدرات ها مانند غلات و حبوبات مدت طولانی تری توسط بدن سوزانده و جذب می شوند.

شاخص قند خون برای چه مواردی استفاده می شود؟

شاخص قند خون به عنوان یک درمان بسیار خوب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص برای تنظیم رژیم های غذایی برای کاهش وزن یا کنترل بیماری و همچنین تنظیم رژیم غذایی بر اساس نیازهای انسانی به آنها توجه می کنند.

در این راستا ، لازم است منابع تغذیه با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین را بدانید. در زیر آنها را به طور کامل معرفی می کنیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 شاخص خوبی برای میزان جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن لازم است از غذاهایی استفاده کنید که شاخص قند خون آنها کمتر از 50 باشد.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص قند خون کمتر از 55 به عنوان غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که شاخص قند خون آنها بیش از 70 باشد ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما هر کدام از این گروه محصولات شامل چه محصولاتی هستند؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای آتش گلیسمی پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 دارای نرخ جذب بالایی هستند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، شما می توانید روند کاهش وزن را بهتر کنترل کنید و حتی دیابت را کنترل کنید.

معمولاً استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و …
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و …
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها باید مرتباً در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد روزانه توصیه نمی شود. این گروه محصولات شامل موارد زیر است:

  • کوکی های جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها پخته می شود
  • محصولات آرد سفید مانند ماکارونی آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را وارد خون می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب خون می شوند و اغلب قند خون را بالا می برند. همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شود و به مرور زمان منجر به عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شود. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده از این گروه از محصولات بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را توصیه می کنند. این گروه محصولات شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک ، از جمله کشمش و خرما خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه مخصوصا کیک آرد برنج
  • غلات سست یا غلات پخته شده با جو

چرا غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین بخوریم؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین چندین اثر مفید دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و بد ، جلوگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل محصولاتی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد پایه و نحوه استفاده از آن آمده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه تأکید می شود که غذاهای با شاخص گلایسمیک پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا – کمتر و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید