سردرد پس از زایمان (10 علت اصلی و درمان موقت و دائمی)


اگر صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید ، بدانید که تنها نیستید. تقریباً از هر 13 نفر 1 نفر صبح بیمار می شود. این سردردها معمولاً زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند و در افراد بین 45 تا 64 سال بیشتر شایع است.

برخی اختلالات خواب ، بیماری ها و عادات شخصی می توانند باعث سردردهای بعد از خواب شوند. آپنه خواب ، میگرن و بی خوابی از عوامل اصلی این بیماری هستند. البته دندان قروچه ، الکل و برخی داروها نیز می توانند بعد از بیدار شدن از خواب سردرد ایجاد کنند. گاهی سردرد صبحگاهی شما ناشی از ترکیبی از اختلالات یا عادات است.

10 علت اصلی سردرد صبحگاهی

با رفتن از خواب به بیداری بخش هایی از مغز شروع به “بیدار شدن” می کند. در این حالت ، مغز شما به تغییرات در وضعیت بدن ، لمس و صدا واکنش نشان می دهد. در این دوره ، زمانی که مغز حساس تر می شود ، شما بیشتر مستعد سردرد هستید.

علاوه بر این ، هیپوتالاموس مغز هم در خواب و هم در درد نقش دارد. هیپوتالاموس ریتم طبیعی شبانه روزی و چرخه خواب شما را تنظیم می کند و احساسات و دردهای بدن را کاهش می دهد. اختلالات هیپوتالاموس در هنگام خواب بر توانایی شما برای تحمل تأثیر می گذارد. در نتیجه ، ممکن است هنگام خواب احساس درد نکنید. اما وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ، درد را احساس کنید.

اختلالات خواب معمولاً باعث سردردهای صبحگاهی می شود ، اما علاوه بر آن چندین علت دیگر نیز برای سردردهای بعد از بیداری وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

آپنه 1 خواب

افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) در تنفس مشکل دارند یا هنگام خواب تنفس خود را متوقف می کنند. 2 تا 9 درصد از بزرگسالان دچار آپنه خواب می شوند. یکی از شایع ترین علائم این عارضه سردرد صبحگاهی است. مطالعه بر روی افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) نشان داد که 29 درصد از آنها از سردرد صبحگاهی رنج می بردند.

اگرچه علت دقیق سردردهای آپنه خواب ناشناخته است ، اما اغلب به دلیل خروپف طولانی مدت و شدید است که یکی دیگر از علائم آپنه است. شما می توانید آپنه خواب را با دستگاه CPAP خود درمان کنید. درمان آپنه خواب می تواند سردردهای صبحگاهی را کاهش داده یا از بین ببرد.

2. خروپف

همه کسانی که خروپف می کنند دچار آپنه خواب نمی شوند ، اما فقط خروپف می تواند باعث سردردهای صبحگاهی شود. مطالعه ای روی 268 نفری که مرتباً بو می کشیدند نشان داد که 23.5 درصد از آنها مرتباً صبح ها با سردرد از خواب بیدار می شوند. میگرن ، بی خوابی یا سابقه اختلالات روانی خطر ابتلا به سردردهای صبحگاهی را در این گروه از افراد افزایش می دهد.

3. بی خوابی

همانطور که کم خوابی علت شایع سردردهای صبحگاهی است ، افراد مبتلا به بی خوابی نیز در معرض خطر بیشتری برای سردردهای صبحگاهی هستند. افراد مبتلا به بی خوابی به سختی به خواب می روند یا به خواب می روند. به همین دلیل است که این افراد اغلب خواب کافی ندارند و در طول روز احساس ناراحتی و بی حالی می کنند. مشکلات بی خوابی را با این چند ترفند ساده حل کنید

4. اختلالات ریتم شبانه روزی

افرادی که دارای اختلالات ریتم شبانه روزی هستند بیشتر از افراد سالم در صبح بیمار می شوند. اختلالات ریتم شبانه روزی هنگامی رخ می دهد که بدن شما 24 ساعت در روز با ریتم های استاندارد خواب و بیداری مطابقت ندارد. به دلیل این ناسازگاری ، شما به اندازه کافی نمی خوابید و وقتی از خواب بیدار می شوید ، سردرد بیدار می شود.

5. خواب زیاد

خوابیدن یا خواب بیش از حد نیز می تواند باعث سردردهای صبحگاهی شود. بی خوابی و خواب بیش از حد به طور موثری باعث ایجاد سردردهای شدید بعد از خواب می شوند. اگر بیش از حد می خوابید ، صبح زود سردرد دارید.

6. میگرن

میگرن یا سردردهای متناوب متوسط ​​یا شدید اغلب در صبح رخ می دهد. میگرن معمولاً با سردرد شروع می شود و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می یابد. حدود 12 درصد از آمریکایی ها میگرن دارند و این بیماری بیشتر در زنان و افرادی که دارای اختلالات خواب هستند شایع است. در واقع اکثر افرادی که از میگرن رنج می برند از اختلالات خواب رنج می برند و با تکرار این روند ، وضعیت آنها بدتر می شود. شیوع این سردردهای شدید در افراد میانسال به دلیل احتمال ابتلا به سرطان های بدخیم نیاز به مطالعه دقیق و دقیق در این افراد دارد. بهترین رژیم غذایی برای میگرن

7. دندان قروچه یا دندان قروچه (در خواب)

دندان قروچه یا دندان قروچه در هنگام خواب می تواند باعث سردرد شما شود. همچنین در صورت تشدید و عود می تواند باعث پوسیدگی دندان ، درد عضلانی و آسیب لثه شود. عوامل ایجاد بروکسمی در هنگام خواب عبارتند از: ناهنجاری های استخوان فک ، استرس و اضطراب ، اختلالات خواب ، الکل و قهوه.

برای تشخیص بروکسمی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان رایج این اختلال معمولاً استفاده از محافظ دندان هنگام خواب است. دندانپزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند و رفتار درمانی را برای کاهش اضطراب و استرس توصیه کند.

8. استرس (تنش عصبی)

موقعیت خواب شما می تواند منجر به استرس ، بی خوابی احتمالی و سردرد شود. استفاده از بالش مناسب یا تغییر وضعیت و شکل خواب می تواند در بهبود این استرس بسیار مثر باشد. انواع و درمان اضطراب در اینجا

9-خماری (اولین خماری صبحگاهی به دلیل مصرف زیاد الکل)

مصرف بیش از حد الکل حداقل 6 وعده در عصر ارتباط مستقیمی با سردردهای صبحگاهی دارد. البته ، مصرف کمتر الکل نیز بر خواب تأثیر می گذارد و در غیر این صورت می تواند منجر به سردردهای صبحگاهی شود. بعد از نوشیدن الکل ، خوابیدن شما بسیار سریعتر از حالت معمول است ، اما این خواب مختل می شود و زودتر از حد معمول از خواب بیدار می شوید. مصرف الکل همچنین ادرار و از دست دادن بیش از حد مایعات را افزایش می دهد که می تواند منجر به کم آبی خفیف شود.

سردرد یکی از شایع ترین عوارض جانبی کم آبی بدن است. علاوه بر این ، مصرف الکل یک عامل خطر برای میگرن است.

10-داروها و مکملهای دارویی خاص

یکی از علل سردرد می تواند عوارض جانبی استفاده از داروهای بدون نسخه یا حتی عوارض جانبی داروهای تجویزی باشد. اگر از داروهایی برای تسکین سردرد استفاده می کنید ، می توانید ناخواسته چرخه ای از سردردهای مزمن ایجاد کنید. از سوی دیگر ، اعتیاد به برخی از داروها در شب نیز می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود.

داروهایی که می توانند باعث سردرد شوند عبارتند از:

  • مواد مخدر یا مسکن های بسیار قوی
  • تریپتان ها (داروهای میگرن حاد)
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)
  • آسپرین
  • انواع استامینوفن
  • قرص های اضطراب

سردرد استرسی چیست؟ روشهای درمان و پیشگیری

درمان سردردهای صبحگاهی

اگر از سردردهای متناوب یا روزانه در صبح رنج می برید ، با پزشک خود مشورت کنید و علت آن را دریابید. ساعت خواب و بیداری خود را پیگیری کرده و علائم یا عادت های بد خواب را بررسی کنید و در مورد این گزارش ها با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علت دقیق مشکل یا مشکلاتی که باعث سردرد صبح می شوند را تعیین کرده و درمان آن را برنامه ریزی کنند.

گذشته از درمان های ویژه ای که برای رفع این مشکل موجود است ، می توانید با بهبود عادات خواب خود نیز آن را درمان کنید.

  • برنامه خواب منظم داشته باشید: هر روز در ساعت معینی بخوابید و از خواب بیدار شوید.
  • تمرینات منظم روزانه: سعی کنید هر شب حداقل چند ساعت قبل از خواب ورزش کنید. هرچه فاصله بین این تمرینات و خواب کوتاهتر باشد ، بیشتر استراحت کرده و دیرتر از خواب بیدار خواهید شد.
  • مصرف قهوه (کافئین) و الکل را کاهش دهید: پس از نوشیدن یک فنجان چای بعد از ظهر یا یک لیوان الکل قبل از خواب ، خود را مجبور می کنید که برای مدت طولانی از خواب بیدار شده و خواب را مختل کنید.
  • شرایط مناسب برای خواب خود را ایجاد کنید: شما به فضایی تاریک با دمای راحت و حداقل سر و صدای ممکن برای اتاق خواب خود نیاز دارید. سعی کنید از اتاق خواب فقط برای رابطه جنسی و خواب استفاده کنید.
  • از برنامه معمول روزانه خود برای استراحت استفاده کنید: سیگنال هایی را در پایان روز مشخص کنید که بدن شما به استراحت و خواب نیاز دارد. سعی کنید در این زمان دوش نرم بگیرید ، مطالعه کنید یا مدیتیشن کنید.
  • ایجاد شرایط مناسب برای سلامت خواب و با درمان مشکلاتی که منجر به سردرد می شوند ، می توانید شدت سردردهای صبحگاهی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید یا آنها را به طور کامل از بین ببرید. با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب را برای حل مشکل شما پیدا کند.

منبع 1 منبع 2

دیدگاهتان را بنویسید