رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و روحیه چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو – یکی از موضوعات جذاب و پیچیده در تغذیه است که تاکنون به آن اشاره نشده است. رابطه بین تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از مطالعات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده است و داده های بسیار کمی برای انسان در بازه های زمانی کوتاه در دسترس است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کردیم. و حال و هوای افراد را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارند. خلق و خو مظهر ارتباط است. آنچه همه می توانند بیان کنند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، کمترین هزینه را دارد. و از آنجا اساس نظریه این روابط گرفته می شود. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی در رژیم غذایی. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی مواد مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از مواد مغذی در عملکردهای مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفت. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و هوشیاری را افزایش دهند. بر نوع غذا ، نحوه خوردن و نوع غذا تأثیر می گذارد.
مطالعات حیوانی زیادی در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان یافته های کمی از مطالعات انسانی در دسترس است. به همین دلیل استدلال هایی را می توان برای خلاصه کردن نتایج مطالعات حیوانی برای انسان ارائه کرد. و نمی توان آنها را به طور قطعی ادعا کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

رابطه بین تغذیه و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی است و استفاده از کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی باعث ایجاد احساس آرامش و لذت می شود. این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذای شیرین پر چرب باشد.
نشان داده شده است که مصرف کربوهیدرات ها ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و بعد از آن فرد احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر مردم ، بسیاری از مردم از شیرینی گریزانند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند که مصرف شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی آب نبات می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ برخورد کردند ، احساس ناراحتی کردند و احساس بدی داشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. حامل شیمیایی که پس از خوردن چربی ها از خانواده مواد مخدر به مغز آزاد می شود. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز شبیه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارد. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از مصرف شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که احساس لذت را در فرد ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر مشهود است.

تاثیر گیاه خواری و مصرف گوشت بر رفتار انسان

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و بره حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند نرمتر هستند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
مطالعات نشان داده است که غلظت روی در سرم افراد مبتلا به افسردگی مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که مصرف روی در رژیم غذایی افراد مبتلا به افسردگی تقریباً نیمی سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. ممکن است نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکل را کاملاً رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این محصولات جذاب هستند. و تجارت از آن حمایت می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. این فست فودها را به طور متوسط ​​مصرف کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی و نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به مواد طبیعی میوه و سبزیجات روی آورند و همچنین مایعات بیشتری مصرف کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم و از مهمانان با آب لیمو پذیرایی می کرد. متاسفانه ، در حال حاضر جایگزین آن با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و عملکرد آنها


رژیم متعادل ، متناسب و متنوع. به طور طبیعی ، بدنه خودرو ، که یکی از شگفت انگیزترین و چالش برانگیزترین دستاوردهای خداست ، بهتر کار می کند.
او به پیشرفت های صنعت غذا اشاره کرد و ما ایرانی ها را از سنت های خود دور کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و کشورها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه ما ایرانی ها از سنت های زیادی پیروی می کنیم. علاوه بر این ، دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و گرایش به فست فود ، چیپس و پنیر که پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. اگر آنها جبران نشوند ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B وارد بدن نشود. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی وارد بدن نمی شود. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد و طبیعتاً این سیستمی است که باید از مزایای سلامتی انسان ها محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

امتناع از استفاده از مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های گرسنگی

کمک هزینه خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید