دکتر آنوشه متخصص تغذیه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً شبیه یکدیگر نیستند زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی تفاوت های زیادی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی وراثت ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلولی

به گفته یک متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم در بیشتر افراد چاق کمتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق بسیار کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک دارند که ممکن است به دلیل سوء تغذیه ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی می شود و پرکاری تیروئید – کاهش وزن. بنابراین ، عملکرد این غده باید با آزمایش های لازم کنترل شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

کار ناهموار هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. در زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست در تخمدان دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تنظیم غذا بدون حذف برخی از وعده های غذایی ، بدون خوردن یک وعده غذایی ، به طور مستقیم بر تنظیم متابولیسم تأثیر می گذارد. یکی از دلایل آن تأثیر انرژی (ترموژنیک) غذا است. بدن با هر وعده غذایی کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش پیدا نکند) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی به طور دائم متابولیسم بدن را کاهش می دهد زیرا بدن برای حفظ بقای خود میزان سوخت و ساز بدن را برای حفظ انرژی دریافتی کاهش می دهد. بنابراین ، کسانی که یکبار غذا می خورند و معمولاً بیش از یک وعده غذا می خورند در معرض چاقی هستند. با کاهش کالری بدن ، کالری به دست آمده را به چربی تبدیل می کند ، بنابراین در طول روز از آن استفاده نمی کند.

عادات غذایی غلط و شیوه زندگی اشتباه

نداشتن برنامه غذایی ، عادت گلابی ، حتی اگر گرسنه نیستیم ، سریع غذا بخوریم ، حداکثر میزان کالری روزانه را در عصر و شب دریافت کنیم ، زمان خواب نامنظم ، غذا نخوردن به موقع و ورزش ، عدم تحرک بدنی فعالیت و ورزش ، پرخوری در حالت های احساسی مانند استرس ، غم ، شادی و … می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی داروها که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی طراحی شده اند ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید